Min häst har gått och blivit exemhäst tydligen och nu står jag med ett dilemma. Jag vill så gärna låta honom slippa täcke, men så som han kliar sönder sin man och svans så måste han ha halstäcke och svanskappa om han inte ska se ut som förra hösten då han blivit av med nästan all man och lugg. Han var 8 år den sommaren och det var första sommaren som han kliat sig så, innan har han inte haft några problem alls med klåda. Han har inga synliga exem utan bara plötsligt så kliar han av sig allt han har - och det behöver inte vara under de varmaste/soligaste perioderna.
Iaf. så skulle jag gärna slippa just täcke och undrar om det finns någon lösning som fungerar. Kan man ha bara halstäcke/svanskappa eller åker det av om det inte fästs i ett täcke?
Alla förslag och tankar är varmt välkomna. Även hur man får bukt med exemet, vad det kan bero på mm.
Han har stått på lösdrift hela vintern, haft samma beteshagar/lösdriftshage i alla 4 år som jag ägt honom. Ingen annan häst har reaktioner, han får endast lite kraftfoder (inkl. mineraler, b-och e-vitamin), fin i hull och pälsen glänser. Av någon anledning så kliar det bara - exem som kommit på äldre dar.
Tacksam för svar, ttl
Iaf. så skulle jag gärna slippa just täcke och undrar om det finns någon lösning som fungerar. Kan man ha bara halstäcke/svanskappa eller åker det av om det inte fästs i ett täcke?
Alla förslag och tankar är varmt välkomna. Även hur man får bukt med exemet, vad det kan bero på mm.
Han har stått på lösdrift hela vintern, haft samma beteshagar/lösdriftshage i alla 4 år som jag ägt honom. Ingen annan häst har reaktioner, han får endast lite kraftfoder (inkl. mineraler, b-och e-vitamin), fin i hull och pälsen glänser. Av någon anledning så kliar det bara - exem som kommit på äldre dar.
Tacksam för svar, ttl