Hälsokontroll?

tigerflicka

Trådstartare
Brukar ni göra hälsokontroll på era katter? I så fall, hur ofta? Ringer ni veterinären och bokar tid för hälsokontroll?

Min katt fyller 11 år i sommar och är till synes frisk och med bra hull. Han får sina ryck ibland när han leker eller bara springer omkring, men är oftast rätt stillsam och föredrar gos framför lek.

Tanken slog mig för ett tag sen att det kanske är bra att göra en kontroll, bara för att se om allt är som det ska. Är det vanligt att man gör det på katter?

Min katt är 12 och det enda vi kollat regelbundet är tänderna. Varje gång vi vaccinerar kollar vi tänderna och åtgärdar om det behövs.

Brukar ni göra hälsokontroll på era katter? I så fall, hur ofta? Ringer ni veterinären och bokar tid för hälsokontroll?

Min katt fyller 11 år i sommar och är till synes frisk och med bra hull. Han får sina ryck ibland när han leker eller bara springer omkring, men är oftast rätt stillsam och föredrar gos framför lek.

Tanken slog mig för ett tag sen att det kanske är bra att göra en kontroll, bara för att se om allt är som det ska. Är det vanligt att man gör det på katter?

Vi gjorde det på en katt en gång, han var 22 år då (med kanonvärden, avlivades dock sex månader senare pga demens). Men det är nog enda gången jag ens hört om någon som gjort det.

Egentligen tycker jag att 11 år inte är nån ålder för en katt. :) Men jag läste nånstans att nån tyckte eller hade hört att "man borde" göra seniorkoll på sin katt då och då från 10 års ålder. Det där fanns väl i mitt bakhuvud, och när min ena katt som tioåring började bete sig lite annorlunda i mitt tycke så bokade jag en sån koll, med provtagning (vet inte om det är normalt för en s.k. seniorkoll annars). Men hon mådde bra (citat veterinär: "hon verkar vara en kul katt").

Hur som helst, om allt verkar bra/som vanligt så tycker jag nog inte att man behöver göra det. Men om det känns bättre att göra det, så varför inte. Trots att jag läste det där har jag inte fått nån uppfattning om det är vanligt att folk gör det eller ej.

Vi får relativt ofta in kattprover till jobbet där det är begärt seniorkontroll på. Hur mycket som veterinären gör utöver att skicka prover till oss vet jag dock inte och det kan säkert variera från klinik till klinik.

Det är ganska vanligt att man gör seniorkoll på katter över 10 år. Katten undersöks allmänt, tänderna kollas och man tar blodprov för att kolla njurvärden, levervärden och sköldkörtekvärden.

Jag kollar upp min 14-åring regelbundet.

Min katt har fått en seniorkoll varje år sen han var 10. Första gången upptäcktes att hans njurvärden låg aningens högt, men tack vare att vi hittade det tidigt så har det räckt att anpassa fodret. Katten har inte blivit sämre sen dess och är 14 nu :)
Jag tycker att det är väl värt pengarna med seniorkoll, för mig brukar det inte gå på mer än 1000 kr.

Jag kollar Nikita varje år i samband med vaccinationen. Praktiskt när man ändå står där att vetten klämmer igenom katten, kollar mun och tänder, lyssnar på hjärta och lungor och tar blodprov. Eftersom hon tidigare haft njurproblem men upptäckte det pga UVI så vill jag ha fortsatt koll. Fungerar mycket smidigt tycker jag. Det enda Nikita har synpunkter på är rakning och blodprovet :angel:

Tack för svar!
Stackars Sune är inte vaccinerad. :o Det gjordes när han var unge och en eller två gånger till efter det. Sen glömdes det bort och tja, det är väl bara att skylla på förvirrad/glömsk matte. :down:
Nu har jag iaf. kontaktat kliniken här och hört om pris både för hälsocheck och vaccination. :)

Fortsätter med mina funderingar här.
Hälsokontrollen gick bra, alla värden var bra och nu har han fått bägge sprutorna för grundvaccinering. :)
Veterinären sa att han har tandsten men inte särskilt rött tandkött, och sa inte mer om det. Tänkte inte mer på det då, men funderar nu om hon menade att jag borde boka tid för att ta bort, eller om det bara var ett konstaterande från henne utan att hon tyckte att det borde åtgärdas?
Lider han av tandstenen ska den ju såklart bort, men det är ju även det där med narkos som alltid kan vara en risk...

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur