Affa

Trådstartare
Visste inte vilket forum jag skulle lägga tråden, flytta den gärna om den ligger fel.
Ska ha mina hästar på lösdrift i år för första gången och försöker räkna ut hur mkt halm som går åt till vindskydden. Jag fattar ju att det varierar väldigt, men skulle vara tacksam för några riktlinjer iaf ;)
Jag kommer att ha två hagar med vindskydd på ca 50 kvm och ca 5 hästar av varierande ålder och stl i varje.
Så: hur stora är era vindskydd, hur många och vilken sorts hästar, har ni något mer strö än halm och hur mkt går det åt?

Sv: Halm

jag har två hingstar,varav en unghäst o en på 17 år o de väger ca 800 styck.

de gör åt ca 350 kg/vecka,eller en och en halv vecka.

Det är halm med mycket gräs i.
Jag strör också med det i uteboxen

Mina hästar gillar sin halm mer än sitt hö,så räkna med attdte går åt en del,ffa de första veckorna

Sv: Halm

Jag har ett vindskydd på ca 30 kvm, och det går åt en del halm. Två balar i början för att få en bra botten, och sedan kanske 2-3 balar över vintern. Halmen sovs och bajsas i, dom äter inte så mycket. Jag har rundbalar på 200 kg. Det går alltså åt ca 1 ton halm över en vinter. Det viktigaste är att lägga in rejält från början, och sen hålla det torrt. Mocka inte ut pinket, utan bara gödseln. Då brukar det brinna ihop bra.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
888
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 258
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka