Hallonen vill sig inte

susanne

Trådstartare
Jag har hallon i mitt trädgårdsland som inte vill sig alls. De ger många skott, mn sen vissnar flera av dem året då de ska ge bär, vissa har några få små bär samtidigt som bladen är vissna. Alla bär är små, och det ger ganska få bär. Jag satte hälften grönbladiga och hälften rödbladiga (sorter okänt) för två år sedan, men det är nästan bara rödbladiga kvar nu.

Jordlagret innan trädgårdslandet kom till var torv och ganska blött (växte lite våtmarksväxter tillochmed). Nu är marken dränerad och inte lika blöt, och matjord (gräsmattejord) pålagt (tjockleken varierarfrån 5 - 50 cm) i höstas la vi på kogödsel.

Någon som har några bra tips?

Sv: Hallonen vill sig inte

Vi har mycket kalk i jorden och hallon har varit ett sorgebarn, nu kan det för oss kanske också bero på bristande skötsel men jag tror även att den kalkrika jorden har påverkat.

Kan det vara någon sjukdom? Hallon kan tydligen drabbas av vissnesjuka.

Spontant tänker jag att just dynga kanske inte är optimalt för hallon men det har jag inga belägg för. Kanske är det så att just den ena sorten inte funkar hos dig? Byt ut de plantorna mot något annat som är härdigare.

du säger att du inte vet sort... Har du fått plantor eller köpt i handelsträdgård? Har du fått plantorna så kanske det helt enkelt plantorna som hade sjukdomar med sig.

Jag har fått plantorna av min syster. De gav riktigt bra skörd hos henne när hon hade dem på sin gamla kolonilott.

Ingen av sorterna vill sig, den ena har nästan dött ut hlt, medan den andra ger bra med nya skott och sedan dålig skörd.

Att ha på kogödsel vet jag funkar så det kan inte vara det som är fel.

Kalkhalten vet jag inte, men jag antar att man ganska enkelt kan testa det. Tack för tipset

Jag rekommenderar hösthallon, de är så mycket enklare och ger mer bär! Min mamma har verkligen gröna fingrar och hade innan ett stort hallonland, men hon gav upp de vanliga hallonen efter flera år av missväxt och dålig skörd. Så satte hon hösthallon som är betydligt buskigare och inte riktigt funkar i fina rader - men de ger massor av bär och är väldigt lättskötta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka