Hållfasthet stallväggar?

kvandi

Trådstartare
Byggde en ligghall här i somras som oxå blev godkänd vid besiktning av länsstyrelsen. Fick "protokollet" idag, där står att läsa

"Tillverkningsmaterial skall ha en tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar"

Då blir jag ju nyfiken på vad man skall klä sina stallväggar, boxväggar och ligghallsväggar med? Vilka material och tjocklekar tål egentligen en hästspark?

Jag har sett häst sparka av en 4,5cm regel i trä... (boxväggen byggd av dessa) Det trodde jag skulle vara gott o väl tjockt nog men tji fick jag!

Vad består era väggar i stall/ligghall av?
 
Sv: Hållfasthet stallväggar?

I ligghallen har vi plåt på utsidan, som hästarna aldrig kommer åt utan dom har bara tillgång till öppningen in i den. Sedan har vi klätt väggarna med ställningsplank så att ser ut ungefär som i ett ridhus. Konsten med att få plank att hålla då är hur det ser ut bakom planken. Vi har väldigt tätt med reglar som gör att det inte blir någon "svikt" i plankorna om en häst sparkar. Har haft den i snart tio år utan en enda trasig planka.
I stallet har vi dubbla väggar mellan hästarna d v s vi har reglat upp tätt med reglar även här som sedan är klädda med stående plank. Inte riktigt lika tjocka som i ligghallen men tror att dom ändå är två tum.

Det jag har märkt under åren med hästar är att kvalitén på materialet är avgörande och att många tyvärr köper väldigt billigt trä för att hålla kostnaderna nere. Är det trä av sämre sortering så kan det vara väldigt grovt och kraftigt trä som ändå går itu om häst sparkar. Medans om man köper första klass virke det inte alls behöver vara så väldigt kraftigt för att hålla.
 
Sv: Hållfasthet stallväggar?

Undersökningar har väl gjort på hur kraftig en hästspark kan vara och jag hittade detta http://pub.epsilon.slu.se/8162/1/wachenfelt_et_al_110601.pdf

 Den i undersökningen högsta registrerade impulsen, orsakad av spark, uppgick till
131 Ns vilket motsvarar ca 300 J anslagsenergi. Utgående från de registrerade
mätvärdena och med hänsyn till en viss säkerhetsmarginal, bör man ställa kravet
att en inredningsdetalj i traditionella hästboxar, avsedda för hästar upp till 700 kg,
skall kunna motstå en påverkan på minst 350 J anslagsenergi eller 150 Ns impuls
orsakad av dynamisk punktlast från motsvarande en hästsko som träffar i 45°
lutning.
 Provocerade hästar sparkar hårdare och mer frekvent än oprovocerade hästar.
Provokation kan utgöras av dagliga rutiner såsom utfodring och rastning.
Hästsparkar uppträder dock även utspridda över hela det vakna dygnet, vilket tyder
på att det är något mer än de dagliga rutinerna som påverkar.
 För att kunna få ett större och säkrare statistiskt material, och därmed noggrannare
dimensioneringsvärden, bör mätningar utsträckta under flera år och med fler hästar
involverade utföras. I synnerhet bör fler sparkbenägna hästar ingå. Det får anses
vara troligt att det finns hästar som i enskilda sparkar kan åstadkomma kraftigare
sparkar än vad som registrerades i studien.


Så enligt denna ska en vägg kunna motstå en påverkan på minst 350 J anslagsenergi ... vad nu det innebär i verkligheten har jag ingen aning om :confused: Plus att slutsatsen var att hästar förmodligen kan sparka ännu kraftigare än vad som hittills uppmätts :crazy:
 
Sv: Hållfasthet stallväggar?

Har varit med om hästar som sparkat ner tegel väggar, igenom tjocka bräder, sparkat sönder svetsningar osv. Ska nog vara en 2m tjock stenvägg för att det ska hålla.
Jag har 5cm tjock front och mellanvägg och putsad leka i min sötnos box, putsen och bitar av leka blocken har fått repareras några gånger, hon sparkade ut en 5cm tjock spontad bräda genom att få U järnet den låg i att ge efter.
Boxdörren saknar en bräda också med orkar inte laga den :rofl: några fönster åkte också inklusive en gjutjärns spröjs första halvåret vi hade henne :p.

Fint med en häst som lärt sig att spark i väggen = folk kommer rusande och ger henne allt hon vill ha. Hon har lugnat sig nu med demolerandet av stallet ^_^.
 
Sv: Hållfasthet stallväggar?

Kl

Kan säga att min häst till en början sparkade pga stress i förrförra stallet, sen blev det en ovana då hon viste att hon fick hö då hon sparkade. Sen stress och oroligheter när hon flyttade hit och var helt ensam(ponnyerna dög inte tydligen och såg sitt gamla stall från hagen=gallop och skrik dafarna i ända.) Sen låter det ju nu så fint när man träffar plåten håller ihop boxväggen också... och då väcker man matte som har sovrummet vägg i vägg med stallet :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hållfasthet stallväggar?

Här finns mer forskningsresultat i ämnet http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:632043/FULLTEXT01

Sammanfattning av studien: studien visade att Muovix var bäst ur hållfasthetssynpunkt, jämfört med de andra materialen. Det är nästan omöjligt att en häst skall kunna sparka sönder detta material. Materialet kostar mer än de andra per m2 men med hänsyn till hållfasthet och underhåll av materialet blir det troligtvis långsiktigt lönsammare att använda Muovix som box material. Därför anser författarna detta material som lämpligast till boxmaterial av de fyra som undersökts. När de båda plankmaterialen hållfasthetstestades märktes att varje gång metallkulan träffade materialet gick kraften ut i sidorna och i vissa fall till och med separerade brädorna. Därför rekomenderar författarna att tillfredsställande infästningar används till dessa material.
OSB skivan är inte ett bra material i stallmiljö; det kunde knappt hålla för sparkar från mindre häst. Det är även svårt att underhålla materialet på grund av att byte kommer att ske frekvent. Därför rekommenderar inte författarna OSB-skivan som box material. Plyfaskivan som är ett ganska vanligt material i stall fick högre poäng jämfört med granplanket som
är det vanligaste boxmaterialet i Sverige. Plyfa kostar också mer än OSB och gran men materialet håller längre med hänsyn till hållfasthet. Plastbeläggningen på materialets yta gör underhållet lättare.
Dock var plastbeläggningen lättskadad och materialet blev väldigt fult när den skadades. Plyfa fick i alla fall bättre poäng än gran. Detta på grund av att hållfastheten hos plyfa var betydligt bättre än gran. En av anledningarna till detta var att sponten på granplankorna inte höll och försvagade
grankonstruktionen. En annan anledning till att gran fick mindre poäng än plyfa kan bero på att gran måste ytbehandlas innan installation och sedan en gång vartannat år medans plyfa är relativit underhållsfritt med undantag av att den kan behöva bytas av estetiska skäl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp