Håller upp hoven?

J

jojjen

Hej!
Min häst har börjat hålla upp vänster bakben ibland när hon står i stallgången. Typ efter man flyttat henne åt sidan, eller efter man kratsat hovarna. Hon är inte halt. Jag har känt, klämt och undersökt noga flera gånger men det är inget som verkar trasigt sas. Ingen svullnad, värme, ömhet eller nåt. Det är inte hela tiden/varje dag, utan bara en stund innan hon sätter ner hoven igen.

Hon har inget emot att stödja på benet när hon går eller nåt sånt. Hon är pigg och glad och rejsar runt som en tok i hagen som vanligt. ;)

Hon vilar på båda bakbenen sådär som hästar gör. Även höger alltså.

Är orolig att nåt ska vara fel... Men kanske bara är hönsmammig? :crazy: Nån som vart med om liknande?

Sv: Håller upp hoven?

Håller hon upp det högt och håller hon upp det länge??

Nja, hon drar som upp det lite och håller det uppe ett tag sen sätter hon ner det antingen som vanligt eller i "viloläge" :P

Gör hon så med båda eller är det bara det ena?

Oftast med vänster men har sett henne göra det med höger också.

Det är BARA just i stallgången hon gör detta, inte i hagen eller nån annanstans...

Har du provat att gå med henne när hon gör så? Eller gjort ett böjprov på henne?

Jag hade nog ringt en veterinär för säkerhets skull. Det kan kanske vara en muskel, led eller nerv eller något.
Låter lite mysko. Speciellt eftersom det nästan bara är koncentrerat till ett ben. Annars hade man ju kunnat tänka sig att hon bara gillar att göra det. :p En del hästar har ju såna grejer för sig. Men då tycker jag nästan hon skulle gjort det lika mycket på båda benen.

Har du känt/klämt på ryggen? Mitt gamla fullblodssto gör så ibland, hon har problem med ryggen och speciellt när man ska kratsa hovarna tycker hon det är lite jobbigt när hoven ska sättas ner igen. På henne sitter det i ryggen och det blir bättre med lite massage precis bakom sadelläget. I denna snö, kyla och halka upplever jag att hon är stelare än hon var i somras. Men min häst är heller inte halt utan det märks bara när man ska kratsa hovarna eller flytta sidledes.

Ahhh.... Det låter också vettigt. Du kanske skulle ta dit en massör och kolla på hela hästen. Nu när jag tänker på det så var ju min plutt lite obenägen till att lyfta bakbenen när han hade sin sträckning i ryggen. Men inte nu. Men det hjälpte med massage ett par gånger. Och att han slutade stegra sig då. :P

En av mina gamla gjorde så tills han fick en snedhet i ländryggen fixad, hovslagarens tips.

kl

Min medryttarhäst gör så också. Han är hemskt stel, och jag har kommit fram till att det är den bakomliggande orsaken. Han slutar genast efter att jag stretchar benen. Nu har ju han också diverse problem med stelhet också i andra kroppsdelar samt ryggproblem. Kanske det hela orsakas av ryggproblemen? Skulle kännas logiskt. Rekommenderar också massör.

Alltså har inte testat gå med henne när hon gör så för det är inga långa stunder, men hon sätter ner hoven som vanligt när man leder henne eller hon går i hagen osv osv :)

Jag har klämt igenom hela henne även ryggen, gör det varje dag och har inte märkt någon skillnad.

Men kanske ska ta ut nån vet/massör som får gå igenom henne för säkerhetsskull... :)

Många hästar är ju rätt smärttåliga och visar inte i första taget att det gör ont. Men det kan vara en liten låsning som bara känns just när hästen antingen lyfter hoven för kratsning eller flyttar i sidled. Rådgör med veterinär först, tycker jag, kan vara så att hästen halkat lite och fått en sträckning i ryggen. Allra bäst är väl att vända sig till klinik där vet samarbetar med kiropraktor och/eller massörer, finns ju flera kliniker idag där hästfriskvårdare jobbar sida vid sida med vet

Men om hästen har fått en sträckning så märker massören det. Och dom har ju apparater som verkligen kommer ner i musklerna.
Det går ju alltid att ringa en veterinär och rådfråga innan man beger sig dit. Och höra vad dom har att säga...

Jag ska nog ringa och höra med vet vad dom tkr! :)

Jag vet inte om patellaupphakning kan ge såna symtom?

Hoppas det inte är nåt allvarligt med din pålle.

Men om det är patellaupphakning så märks det väl mest när hästen går??? Eller??

Hmm... Jag är inte helt säker på hur patellaupphakning fungerar. Men dom fallen jag har sett har varit efter hästen har stått lite stilla och sen man börjar gå med dom. Att ena benet inte riktigt hänger me.
Men det kan kanske finnas andra symptom också. :P

Min häst gör så jämt. Och har gjort i alla år. HAde en period där hon var halt och då gick hon genom all möjlig undersökning och dom hittade orsaken till hältan men de hade ingen koppling till
att "vinka" i stallgången.

Jag började träna vacker tass med henne nu och då har hon nästan slutat med de.
Bara gör de när jag säger vacker tass ( med en godbit i handen annars e de bara å glömma :P)

Hoppas de går bra med din häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!