Sv: Håller på med huvudet vid ridning
Hållert med ovanstående svar.
Kan tillägga att en travhäst inte är "menad" för att ridas från början, utan att springa snabbtmed höjt huvud och dra. Trots detta är det ju självklart inga problem att göra om ett varmblod till en ridhäst. Tänk bara på att jobba väldigt mycket på marken, din häst är säkerligen jätteduktig på tömkörning om den har blivit körd inann han omskolades, det är mitt tips eftersom han verkar ha svårt att hitta balansen, då vid tömkörning slipper han annan vikt på och kan bara konsentrera sig på sina ben
Varmblod har ju av naturen långa ben och har svårare att samla sig, så låt han bara gå i sitt eget tempo som han vill för att hitta den bästa balansen.
Orsaken till varför ett varmblod oftast går högt med huvudet är ju för att pumpa och få upp adrenalinet i skallen, det är därför dom flesta hästar har en rem som lyfter upp deras huvud vid start.
dom flesta har också långa ryggar, och vid belastning så har dom svårt att hålla upp den och jobba korekt.
Det kan vara förvirrande att titta på en travhäst som startat och har varit i träning, dom är ju fina och musklade, men dom har inte samma muskler som vid ridning. hårda träningspass på en gång ska man ta det lungt med eftersom den använder helt andra muskler, och måste muskla om sig. Även om hästen i konditionsfråga klarar av det. Men utan belastning och rätt jobbande så är det inga problem. Självklart kan du rida, men när du jobbar på ridbanan eller nogån annanstans mer allvarligt, så jobba honom då i lina.
Travhästar som startar rids ut minst 2 ggr i veckan i skogen eller liknande. så det är ju inte att dom inte klarar av vikt så.
det finns ju många fördommar mot varmblod, men jag ska säga att jag har haft en ponny på 140.0 cm, men han var nog runt 145 cm på slutet. Iallafall så hade han en varmblodig mamma, och en welsh pappa, alltså 50/50 %. Han var otroligt snäll och samarbetsvillig, vi kämpade på och kom upp ända till nationelldressyr. Domarna trodde knappt deras ögon, inte heller deras öron när speakern talade om att hans morfar var Cheif Lobell. Det var faktisgt kul. Kan även också tillägga att han även kunde passage, så även fast dom har svårt att sammla sig i början, är det inga problem att bygga upp dom så att dom blir så självbäriga och starka att dom klarar av det, detta tog fem år för oss att bygga upp dessa muskler.
Så lycka till och strunta i alla fördommar, gör som jag, låt dom gapa om fem år när du har en lika fin häst som Briar