Håller detta i längden?

Dolly

Trådstartare
Lite konstig rubrik kanske men det jag undrar är om jag kan dela upp högivorna så här eller om mina hästar kommer att må dåligt av det:

Mina hästar; 2 på 300kg, 1 på 500kg. Lättfödda till normalfödda.

05.30: 2,5 kg till ponnyerna, 4,5 kg hö till hästen
17.30: 0,5 kg till ponnyerna+ 1näve pellets till den ena och 2 dl till den andra, 2,5 kg till hästen + 7,5dl pellets
21.00: 2 kg till alla.

Det ska alltså vara 5kg till ponnyerna och 9 kg till hästen.
Hästen kommer att få stå i en lite hage under utfodringstillfällena utan på kvällen då får de gå tillsammans och det är därför jag vill ge dem lika mycket mat då.

Nu ger jag dem 18kg om dagen att dela på, hälften på morgonen och hälften på kvällen. Och så samma mängd pellets vid 17.30. De är i helt ok hull nu. men jag mår dåligt över att bara ge dem grovfoder morgon och kväll.

tacksam för svar och om det är någonting som jag förklarat dåligt så är det bara att fråga!

Sv: Håller detta i längden?

Det är ett väldigt långt uppehåll fram till 17.30 och kvällsgivan känns alldeles för liten. Det bör inte vara mer än ca 4-5 timmar mellan fodringarna tycker jag. Dessutom är det extra viktigt en kall vinter som den här.
Du kanske skulle kolla upp något automatiskt utfodringssystem?

Senast ändrad:

Det är inte jättemycket hö totalt per häst. En lunchgrind skulle kanske vara något att titta på. Sedan brukar jag vilja ge mycket på kvällen (om det är så att hästarna är inne på natten) så att de har att pyssla med hela natten, och det blir lite lite över natten tycker jag. Men visst, jag förstår dilemmat. Jag har köpt en lunchgrind, men hann inte sätta upp den innan det frös. Men när den fungerar kommer det att bli på följande sätt (1 ponny på 300 kg svårfödd, 1tjock ponny på 400 kg, en stor häst på ca 500 kg)

06.00- Betfor/vetekli/soja-blandning (200/200/100 g till tunn ponny, 50/50/50 g till tjock ponny, 150/100/50 g till stor häst)

06:15- 2 kg till tunn ponny, 2 kg till tjock ponny, 2 kg till stor häst

12:00- 1 kg till tunn ponny, 1 kg till tjock ponny, 2 kg till stor häst

17:30- Betfor/vetekli/soja-blandning (400/200/100 g till tunn ponny, 50/50/50 g till tjock ponny, 150/100/50 g till stor häst) + hö= 2 kg till tunn ponny, 1 kg till tjock ponny, 3 kg till stor häst.

21:30- 2 kg till tunn ponny (=fri tillgång för honom då han inte äter upp till morgonen) 3kg till tjock ponny, 5 kg till stor häst.

Total hökonsumtion: tunn ponny: 7 kg, tjock ponny: 6 kg, stor häst: 12 kg.

Mitt sätt är absolut inte optimalt, men jag tänker att hästarna har en del annat att pyssla med när de är i hagen (träd, lite gräs osv) så risken för tristess är mindre ute än inne. Fri tillgång hade varit bra i hagen, men pga den tjocka ponnyn så är det inte möjligt. Därför får de störst giva till natten.

Tack för svaren!

De går på lösdrift, hade de stått på stall hade det nog inte varit något problem, utan problemet är väl att det är den minsta och lättföddaste ponnyn som är ledare, och därmed äter upp de andras mat.

Höet har jag räknat på så det ska täcka minsta ts givan(1,5kg ts/100kg häst)

Jag ska kolla upp fodergrindar men tror inte jag har möjlighet till att köpa någon.

De gräver runt i snön och pysslar/äter väldigt mycket med det gammla gräset under snön, så ni tror inte att de klarar sig i 12 h mitt på dagen?
Det är väl ungefär som om de skulle kunna vara mellan kvälls och morgonfodring?

ha det bra!

Tack för svaren!

De går på lösdrift, hade de stått på stall hade det nog inte varit något problem, utan problemet är väl att det är den minsta och lättföddaste ponnyn som är ledare, och därmed äter upp de andras mat.

Höet har jag räknat på så det ska täcka minsta ts givan(1,5kg ts/100kg häst)

Jag ska kolla upp fodergrindar men tror inte jag har möjlighet till att köpa någon.

De gräver runt i snön och pysslar/äter väldigt mycket med det gammla gräset under snön, så ni tror inte att de klarar sig i 12 h mitt på dagen?

ha det bra!
Jag tänkte mest på att ättiden blir lite liten kvällstid. Kanske halm kunde vara intressant?

Enligt den senaste forskningen så är rekommendationerna att en inte har mer än tre timmar mellan ät perioderna. Vilket inte innebär att de ska ha mat var tredje timme. Utan att det inte ska mer än tre timmar från de att de ätit upp tills de får ny mat. Hästar i det fria styr själv sitt ätande enligt den principen. De äter tills de är mätta sedan har de tre timmar när de gör annat som sova, slöa eller leka, för sedan äta igen.
Så det optimala om man inte kan ge en häst fri tillgång är den har tillgång till mat igen inom tre timmar.

Enligt den senaste forskningen så är rekommendationerna att en inte har mer än tre timmar mellan ät perioderna. Vilket inte innebär att de ska ha mat var tredje timme. Utan att det inte ska mer än tre timmar från de att de ätit upp tills de får ny mat. Hästar i det fria styr själv sitt ätande enligt den principen. De äter tills de är mätta sedan har de tre timmar när de gör annat som sova, slöa eller leka, för sedan äta igen.
Så det optimala om man inte kan ge en häst fri tillgång är den har tillgång till mat igen inom tre timmar.
Nja, mätt är en sanning med modifikation. Hästen saknar de sträckreceptorer i magsäcken som ger mättnadskänsla(som t ex människan har) Att få tuggbehovet tillfredsställt stämmer bättre.

Nja, mätt är en sanning med modifikation. Hästen saknar de sträckreceptorer i magsäcken som ger mättnadskänsla(som t ex människan har) Att få tuggbehovet tillfredsställt stämmer bättre.
För enkelhetens skulle kanske man ska skriva till den (hästen) känner att den inte behöver mer ;)
Så att det inte blir några missförstånd.

ha det bra!

var observant så de inte får fång av det gräset. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min dotters ponny tappade hull och gick ner ordentligt i vikt under december månad. Hon tappade helt överlinjen. Seden fick hon...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Korven
·
C
Foder & Strö (väldigt dålig rubrik, kom inte på någon bättre) Har en ponny som får 2,5 dl krafft grund, 2,5 dl havre, 2 dl betfor, 1 dl majsolja...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Caramia664
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka