Hållbarhet läsk?

Silver Girl

Trådstartare
Jag dricker väldigt sällan läsk och har sedan i somras haft en liten flaska hallonsoda stående i kylskåpet. Tittade nu och den är bäst före 3 februari. Men visst borde det vara ok att dricka den nu i helgen?

Jag dricker väldigt sällan läsk och har sedan i somras haft en liten flaska hallonsoda stående i kylskåpet. Tittade nu och den är bäst före 3 februari. Men visst borde det vara ok att dricka den nu i helgen?
Tänker att den största skillnaden är mängden kolsyra i drickan. Annars tänker jag att den är okej

Absolut, det hade jag inte haft några problem alls med! Just läsk är ju ofta så fullt av socker och andra konserveringsmedel att det skulle behöva bli väldigt gammalt innan jag skulle känna mig tveksam. Det är dessutom en produkt som jag tänker mig är ganska enkel att se och/eller smaka om den har blivit dålig.

Vi dricker regelbundet läsk som passerat bäst före-datum (köper för halva priset av föreningen när det blivit över), aldrig märkt någon skillnad. Verkar som att bäst före-datumen tilltagna med rejäl marginal.

Beror nog på vilken läsk det gäller. Pepsi Max som jag lever på får en kraftig typ metallsmak när den börjar närma sig bäst före datumet. Har hällt ut flaskor ibland innan dom gått ut för dom smakat skumt.

Beror nog på vilken läsk det gäller. Pepsi Max som jag lever på får en kraftig typ metallsmak när den börjar närma sig bäst före datumet. Har hällt ut flaskor ibland innan dom gått ut för dom smakat skumt.
Den smakar ju metalliskt från början ;).

(Skämt åsido, jag dricker sällan Pepsi Max eftersom jag inte gillar bismaken. Men så klart kan det skilja sig.)

Vi dricker regelbundet läsk som passerat bäst före-datum (köper för halva priset av föreningen när det blivit över), aldrig märkt någon skillnad. Verkar som att bäst före-datumen tilltagna med rejäl marginal.
Bästföredatumet gäller plastflaskan, inte läsken. Efter en tid börjar plasten avge ämnen som man kanske inte vill ha i sig. Fast några månader gammalt är nog ingen fara.
(Datumet är ju tryckt på flaskan, inte etiketten).
Så har jag fått lära mig iaf.

Hittade läsk i kylen som vi har i garaget och den hade gått ur för mellan 2-3 år sen. Sonen provade igenom dem och fann att de smakade mest vatten. Men några månader hit eller dit gör knappast något.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: WildWilma
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 199
Senast: Raderad medlem 149639
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken... 2
Svar
20
· Visningar
1 683
Senast: amsway
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 274
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka