Hålla tal

Maiisan

Trådstartare
Hej! Vi ska hålla tal i svenska 3 och jag har funderat på att hålla ett tal om ridsport. Talet ska antingen vara ett argumenterande tal, ett informerande tal eller ett högtidstal. Jag har dock ingen aning om vad inom ridsporten jag ska prata om. Så om ni har några förslag får ni jättegärna komma med förslag :)
 
Ta något som du brinner för: det är lättare att se dig som engagerad i ämnet om du faktiskt ÄR engagerad.

Ta ett ämne som är tillräckligt smalt, så att lyssnarna får uppleva att du går in på djupet, utan att hoppa över eller svepa delar under mattan.

Se till att inte snöa in dig helt på fikonspråk. Hästsporten har MASSOR av ord som lätt missförstås/inte förstås alls. Det är viktigt att du använder dessa, men förklara dem. Och ibland får man dumma ner sitt språk.

Visuella hjälpmedel är inte bara power-point presentationer.

Var beredd på 'udda' frågor, och tänk på att du behöver kunna svara vettigt även på dessa. MEN, det är helt ok om det blir uppskattningar.

Vilken form av tal du väljer hänger ihop med ämnesval och din egen personlighet/vad du är mest bekväm med. Det bästa är att visa att du är bekväm med situationen.

/Elo, som hade med sig sele (shettis iofs) och huvudlag och pratade i 45 min om körsport i en iövrigt icke-häst inresserad klass.
 
Bara ett litet tips kom på en bra fråga som du sedan kan ge till en klasskompis som kan fråga den till dig efter presentationen.
 
Jag höll ett informerande tal i våras och valde ridsport. Närmare bestämt reining. Berättade om reiningens historia, reining som tävlingsgren och vanliga hästraser. Försökte att hålla att enkelt språk och inte nörda ner mig allt för mycket eftersom alla i min klass var icke hästmänniskor. Visade även ett kort klipp på reiningens manövrar.

Nu tävlar jag själv reining och är därför insatt och ska du ändå välja något inom ridsport så ta något du brinner för, blir så mycket lättare och roligare :)
 
Talet till hästen! Det är en viktig punkt på alla hästiga fester - och du kan förmedla din passion för hästar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 731
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
199
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 366
Senast: ii-ssa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 359
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp