Skogstroll
Trådstartare
jag börjar härmed med det nya sättet att skriva på buke! Hästen i fråga är fullt frisk,har aldrig varit halt och är helt enkelt hälsan själv!
(detta är en av mina hästar,jag har andra som naturligtvis har varit sjuka,men dom skriver jag inte om nu)
Så här gör jag:
-Hon går ute i hage på 7 ha från 06.00-20.00 ca.
-Hon har en stor rymlig box på ca 12 kvadrat
-Hon går i en stabil flock
-Hennes stallmiljö är bra,finaste halmen och höet köps in.
-Hon får fri tillgång på grovfoder och ganska lite krafft.(bra för magen,magsår undviks genom mycket grovfoder samt hästen har att göra=inga olater)
-Hon går utan täcke dygnet runt.
-tillgång till ligghall finns i hagen.
-hon får linfrö och äppelcidervinäger i förebyggande syfte.Det är nyttigt och gott.
-Hon får lagom med motion,bara i skogen i princip.
Min tro är att en naturlig hästhållning från föl till vuxen häst ger minst skador.
Stänger man in en häst i småhagar får den för mycket överskottsenergi,och brallar enklare av sig skor,halkar osv.Är den van vid att springa fritt på stora ytor med andra hästar så lär den sig att vara försiktig och den blir stadigare på hovarna.
Detta är mina tips till att hålla din häst sund och frisk!
(detta är en av mina hästar,jag har andra som naturligtvis har varit sjuka,men dom skriver jag inte om nu)
Så här gör jag:
-Hon går ute i hage på 7 ha från 06.00-20.00 ca.
-Hon har en stor rymlig box på ca 12 kvadrat
-Hon går i en stabil flock
-Hennes stallmiljö är bra,finaste halmen och höet köps in.
-Hon får fri tillgång på grovfoder och ganska lite krafft.(bra för magen,magsår undviks genom mycket grovfoder samt hästen har att göra=inga olater)
-Hon går utan täcke dygnet runt.
-tillgång till ligghall finns i hagen.
-hon får linfrö och äppelcidervinäger i förebyggande syfte.Det är nyttigt och gott.
-Hon får lagom med motion,bara i skogen i princip.
Min tro är att en naturlig hästhållning från föl till vuxen häst ger minst skador.
Stänger man in en häst i småhagar får den för mycket överskottsenergi,och brallar enklare av sig skor,halkar osv.Är den van vid att springa fritt på stora ytor med andra hästar så lär den sig att vara försiktig och den blir stadigare på hovarna.
Detta är mina tips till att hålla din häst sund och frisk!