Shettisar
Trådstartare
Jag har 3 shettisar varav 2 nu går med uppverkade hovar då de fått hål i dom.Det äldre stoet har haft 3 hål som nu är på väg tillbaka.Ingen åtgärd.Nu vid sista verkningen har mitt yngsta sto fått 1 hål i båda högerhovarna.Detta resulterade i uppverkning. Orsak:Bakterie i jorden.Då mina går ute så gott som året runt/dygnet runt så vistas de ju i hagen hela tiden.Detta hade ingen betydelse då jag inte har möjlighet till att anlägga ny hage.Hovslagarn ansåg inte detta behövas heller men jag skulle smörja hovarna med tjära 1 gg / veckan.
Nu undrar jag om det finns någon mer som råkat ut för detta fenomen?
Åtgärd?
Varaktighet?
Enligt hovis så råkade naturbruks skolan ut för detta som finns i länet där bakterien även gick på fölens hovar.detta försvann med tiden dock.
Men det känns inte bra, ej heller ser ok ut med uppverkade hovar på hästarna.De kan dock gå obehindrat.

Nu undrar jag om det finns någon mer som råkat ut för detta fenomen?
Åtgärd?
Varaktighet?
Enligt hovis så råkade naturbruks skolan ut för detta som finns i länet där bakterien även gick på fölens hovar.detta försvann med tiden dock.
Men det känns inte bra, ej heller ser ok ut med uppverkade hovar på hästarna.De kan dock gå obehindrat.