Häva köp

giffan

Trådstartare
Kan man häva ett köp av en häst som visar sig ha exem?
Hur gör man vart vänder man sig?
Inte jag som har problemet, men ville ha lite råd för att kunna föra vidare råden..
 
Sv: Häva köp

Köpt av privatperson eller näringsidkare? Finns bevis för att exemen funnits innan köpet? Var exemen eller rester/indikationer synliga vid köpet?
 
Sv: Häva köp

Om säljaren visste om att hästen har problem med EKSEM så har ju denne avvikt från sin upplysningsplikt, men det måste nog gå att bevisa att det funnits där innan, annars kan det lika gärna vara något hos dig och din undersökningsplikt som brustit.
Även om det TROLIGASTE är att det funnits redan hos säljaren så...
 
Sv: Häva köp

Vad jag förstått så är det ett köp av privatperson (men är inte säker) Det har tydligen sagts att hästen haft lättare klåda, som nu visat sig efter två veckor är svår klåda, där täcken kliats sönder mm.
 
Sv: Häva köp

Då tror jag det är rätt kört.

Har hästen haft klåda kan det förvärras snabbt i o m flytt. Nu har jag säljaren dessutom varnat för att hästen har just klåda, och då har man ju en lite djupare undersökningsplikt än om inget sagts ö h t.
 
Sv: Häva köp

De kan ha gett dig fel information, men eksem är beroende av miljöfaktorer och miljön ändras när hästen flyttar så den kan ha haft lättare klåda på förra stället. Det finns en chans om du kan visa på att hästen hade stora problem tidigare och information har undanhållits, men om det är värt att bråka i så fall har jag ingen aning om, det beror på omständigheterna också.
 
Sv: Häva köp

Jag tror det kan vara miljöombytet som ställer till det också.

Min egen häst hade inget besvär alls av sin eksem i stallet vi stod i för några år sen. Sen flyttade vi till ett annat stall och då blev det akut jobbigt nästan direkt. Hon strimlade täcken, jag fick smörja någon gång om dagen, hon fick till sist stå på Cortison. Hon hade så jobbigt att jag grät vissa dagar och funderade allvarligt på att ta bort henne så hon slapp ha det så.

Sommaren efter tog vi en cortison-kur direkt när hon började visa symptom. (veterinärerna på vår klinik känner henne bra efter de här somrarna. :P) Sommaren blev lugn.
Förra sommaren var det lugnt.
Nu har vi bytt stall igen och det är ganska lugnt för tillfället. :)

Nu har jag ju haft hästen hela den här tiden, men hade jag precis köpt henne när vi flyttade till stall nummer 2 så hade jag också undrat om någon lurat mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Häva köp

Ville bara tala om att i det här fallet så löste det sig och hästen gick tillbaka till säljaren..
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 519
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har köpt en häst nyligen, ett projekt. Dock fanns det en mycket mer gedigen historik bakom denna häst jag vet att fd ägaren vetat om...
21 22 23
Svar
452
· Visningar
28 149
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 037
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 825
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp