Hästskötarexamen - ridnivå?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Då jag rider på tok för dåligt för att t.ex. gå hippolog och liknande hästutbildningar funderar jag på att ta hästskötarexamen, mest för skoj skull egentligen, men för att jag även jobbar lite i stall och så.
Jag tror absolut att jag har en realistisk chans att klara det, om jag pluggar lite foderlära och så. Det som däremot är mitt orosmoln är ridningen. Nog för att jag rider varje dag, och t.om. flera gånger/dag vissa dagar, nu. Men jag rider fortfarande inte på någon "särskild" nivå. Det beror lite på hur väl utbildad hästen är också för min del. Men är den utbildad till minst LB dressyr, så kan jag absolut rida den på "LB-nivå" så att säga. Hoppningen är däremot lite värre för min del :( 60-70 cm är absolut inget problem. 70-80 cm inte heller om det är en storhäst. Däremot över en 1 m är bara big no, no....
Och just det; Rider man sin eller andras hästar på examinationen? Är det ponnyer, storhästar eller gigantiska stor hästar a la 180-190 cm? :)
Så, vilken nivå måste man rida på, för att bli godkänd på hästskötarexamen? :)

Edit: Ja, jag vet att man måste ta tappskokompetens för att kunna ta hästskötarexamen också ;)
 
Ridnivån är relativt låg. Du rider de hästar som finns på stället som arrangerar examen, tex en ridskola, ett gymnasium. Vi bytte hästar efter halva "passet".
Man ska kunna rida hästen i balans i alla gångarter, vara följsam och sitta okej. Den behöver knappt gå på tygeln.
Det är avdelningsridning utan tät, dvs de ropar "vänd snett igenom" o då vänder man o ska mötas på rätt sida (nya yttersidan) eller vänd igenom volten. Ingen hoppning alls.

Om jag var du skulle jag mer oroa mig över foderläran som är ganska ingående och longeringen där de verkligen krävs att du kan longera efter konstens alla regler. Kunskapsprovet kan också vara knepigt och det kan vara endel gammaldags saker man ska namnge. (Tex ingivare) vi fick även linda med elastiska lindor med knytsnören...
Sen är de lite om doping, sjukdomar, allmänna regler/lagar...

När jag tog examen 2012 var Mats Mellberg själv en av examinatorerna. Vi var väl 15 st tror jag, alla hade gått 3 årigt hästgymnasium med varierande kunskap sedan innan. Typ 4 st blev godkända. 2 tror jag kuggade ridningen och resten longeringen.
 
Som föregående skribent säger så är det ganska låg nivå, typ LB. Det går väl egentligen ut på att du ska kunna motionsrida en häst utan att förstöra den om jag fattat det rätt. Den ska ridas i hyfsad balans.
Vi red hästarna som stod på anläggningen där vi la provet, och vi bytte häst efter halva tiden.
 
Ridnivån är relativt låg. Du rider de hästar som finns på stället som arrangerar examen, tex en ridskola, ett gymnasium. Vi bytte hästar efter halva "passet".
Man ska kunna rida hästen i balans i alla gångarter, vara följsam och sitta okej. Den behöver knappt gå på tygeln.
Det är avdelningsridning utan tät, dvs de ropar "vänd snett igenom" o då vänder man o ska mötas på rätt sida (nya yttersidan) eller vänd igenom volten. Ingen hoppning alls.

Om jag var du skulle jag mer oroa mig över foderläran som är ganska ingående och longeringen där de verkligen krävs att du kan longera efter konstens alla regler. Kunskapsprovet kan också vara knepigt och det kan vara endel gammaldags saker man ska namnge. (Tex ingivare) vi fick även linda med elastiska lindor med knytsnören...
Sen är de lite om doping, sjukdomar, allmänna regler/lagar...

När jag tog examen 2012 var Mats Mellberg själv en av examinatorerna. Vi var väl 15 st tror jag, alla hade gått 3 årigt hästgymnasium med varierande kunskap sedan innan. Typ 4 st blev godkända. 2 tror jag kuggade ridningen och resten longeringen.

Delvis kl
När jag gjorde den fick vi även rida lite rörelser, typ öppna på ena långsidan. Sedan vet jag inte hur avgörande det var för resultatet.

Men jag håller med om att longeringen var värst. Vi skulle ha longerlinor av läder som var rätt jobbiga att hålla ordning på, och så fanns det inte nog med hål i inspänningstyglarna (och är det så måste man våga säga det när de frågar).

Däremot hade vi fleecelindor utan paddar på bandageringen, tror bara det är när Mats Mellberg är examinator som det är knytlindor.

Men man måste se till att vara ganska allmänbildad när det gäller hästkunskapen, det räcker inte att läsa "Hästhållning i praktiken"; läs allt du kommer över och se till att få så mycket praktisk kunskap som möjligt också. (Jag hade nytta av att ha läst både "Annika-böckerna" och Hästarna på Gröllhof, för när jag gjorde provet frågade de efter andra ord för konvex resp konkav nosrygg. Det har jag inte sett i så måga nyare böcker...)

Lycka till!
 
Tack för all input! :)
Så longeringen är alltså "värst"? Då ska jag lägga ordentlig vikt vid det! :)
Gammeldags ord är nog ingen fara, faktiskt. Här i mina kretsar skulle man nog ibland kunna tro att det fortfarande var 1975, som vi pratar :angel:
 
halvt OT
Är det på hästskötarexamen som man måste kunna knoppa också? Minns det var några tjejer som pluggade till något på Strömsholm på distans (tror det var hästskötarexamen) och de försökte lära sig knoppa efter konstens alla regler.
 
Tänk också på att vara noga med säkerheten. Gör allt rätt och slarva inte i hanteringen av hästen.
Longeringen är de väldigt noga med och ridningen är på en låg nivå som sagt.
 
Tänk också på att vara noga med säkerheten. Gör allt rätt och slarva inte i hanteringen av hästen.
Longeringen är de väldigt noga med och ridningen är på en låg nivå som sagt.
Åh herregud, jag är glad att det inte är jag som ska göra en sådan examen. Jag hade aldrig blivit godkänd, är för "bonnig" (äh, det funkar ju), hahahaha. :rofl:
 
Ja man ska knoppa, linda, sadla o tränsa på.... Hm, är de 45 min??

Ja examinatorerna går runt hela tiden, man lär tänka på hanteringen. Jag la grimman i krubban utan att knäppa loss den från grimskaftet i boxen :eek: som tur var upptäckte jag misstaget själv och kunde rätta till de innan nån såg...

Det är egentligen lustigt att longeringen är så krävande. Inte bara säkerhetsmässigt utan där akulle vi motivera varför vi gjorde som vi gjorde, hur vi spände in/hur man kan spänna in på andra vis, hur linan satt, vilket tempo vi valt etc.

Kanske ska säga att jag va en av de få som klarade sig ....;)
 
Tack för all input! :)
Så longeringen är alltså "värst"? Då ska jag lägga ordentlig vikt vid det! :)
Gammeldags ord är nog ingen fara, faktiskt. Här i mina kretsar skulle man nog ibland kunna tro att det fortfarande var 1975, som vi pratar :angel:

Men de tittar också jättemycket på helheten; ser de en person där de tycker att "den här personen skulle jag gärna lämna mina hästar till" är de lite mer förlåtande (iaf de som vi hade) än om man är slarvig och allmänt/ inte har någon känsla för hästarna etc. Sedan ska man ha lite tur också; jag tappade pisken under longeringen, men hästen var mellan mig och examinatorn, som dessutom tittade åt andra hållet just då...

Men även om vi här nu säger att ridningen inte är så avancerad, så se till att läsa på och öva på alla delar ändå. Läs alla faktahästböcker (särskilt foder, du får ett skriftligt prov med bara foderfrågor och ett med allmän hästkunskap (och det är mycke mer än ovanliga hästord, vi hade sklettets delar, om inälvsparasiter mm) och det är mycket mer än bara , och ett av de muntliga proven är också om foder) du kommer över, rid så många olika hästar du har tillfälle till, öva på att knoppa/linda ben/longera/visa häst vid hand (inkl presentationen) även om du redan är bra på det. Be gärna någon utbildad person titta när du visar häst vid hand och longerar om du har möjlighet. Om du frågar på något naturbruksgymnasium kan du säkert få övningsfrågor till teoriprovet också, om du vill. Jag tyckte inte att teorin heller var särskilt svår, men den blir nog det om man inte är ordentligt förberedd. :-)

@Ketrawzc , de har ändrat tiden tills i år. När jag gjorde 2008 var det 40 min, tror att det bara är 20 nu, men att manen inte behöver vara färdigknoppad.
 
jag gjorde hästskötarexamen 2012, nervösaste dagen i mitt liv :nailbiting:. Ridningen är inget att oroa sig för, är väl egentligen på den nivån att man ska kunna rida hästen i alla gångarter i någorlunda balans. Longeringen och visa häst vid hand var jag mest nervös över. Själva visandet tycker jag inte var svårt, men att komma ihåg hela stammen och inte glömma nåt tecken var värre ;). Vid longeringen fick jag lite hjärnsläpp (slappnade nog av lite väl mycket då jag var nöjd med att lyckats undvika trassel med lina, pisk och inspänningar) när jag var klar och stod och pratade med examinatorn, så jag började knäppa upp inspänningen på fel sida :banghead::rofl:. "ehh, sen kan jag uppenbarligen inte prata samtidigt som jag gör något annat" knäppte snabbt fast igen, gjorde om, gjorde rätt. :up:

Så vet du att du har gjort fel, SÄG vad du gör för fel och hur du skulle gjort istället. Dom är medvetna om att man är nervös och kan trassla ihop det lite.

Vi skulle knoppa, linda, sadla o tränsa på 45 minuter. Knopparna ska tåla att man drar med handen över dom och lindorna ska vara lagomt hårda. Bara att klocka sig själv o öva :)

På teorin tycker jag att foderdelen var svårast, mest för att vi inte använde samma "räknesystem".
 
mina knoppar blev också lite dissade, men de var ok. Vi fick dåliga gummisnoddar vilket gjorde det svårt att få dem riktigt hårda så snoddarna gick av.

@fickan vi gjorde examen för Mats Mellberg, han sa efter häst vid hand att man inte skulle rabbla stammen för det fanns ingenting skrivet i hästhållning i praktiken att man skulle göra det. Svårt om det är olika bud för känns ju himla konstigt att bli kuggad på att man missat stammen om annat är bra....!

Foderdelen, när vi tog så behövde man inte kunna räkna foderstat. Däremot kunna massa fodermedel som de lagt fram, och kolla av olika höanalyser o sedan motivera vilken häst man skulle vilja ge vilket grovfoder. (Tex ett avelsto, en ridskolehäst, en shettis)
 
Hej!

Jag tror foderdelen avr den svåraste. Vi fick några olika höet och skulle motivera olika näringsinnehåll och växtinnehåll i dom. Skitsvårt!

Som övriga sagt, ridningen är inget att oroa sig för.

Göra iordning hästen med lindor och knoppar tror jag vi hade 40 min till, jag hade turen att ha en häst som jag kom överens med, när nästa tjej fick samma häst hade han tröttnat så hon fick inte godkänt. Jag fick beröm för att jag hade bra hand med hästar och det var gissningsvis därför jag blev godkänd men fick göra om visa häst för hand med våra egna lärare som eximinator - Jag sa att hästen jag nyss ridit var född så den blev 2 år gammal (vände på siffrorna). När vi gjorde var det runt minus 25 grader och eftersom visa hästen var direkt efter ridningen blev det i ridstövlar - jag kunde knappt gå på fötterna pga kylan! Jag tror de flesta av oss missade nån del och fick göra om. Vi hade också Mats Mellberg som en av examinatorerna.

Plugga massor, läs "hästållning i praktiken" från pärm till pärm och se till att du kan och följer den till punkt och pricka i alla hantering runt hästar, så kommer det mesta sitta i ryggmärgen. Säkerheten är jätteviktig och alla beslut du tar ska kunna motiveras.

/Lavinia, som inte haft minsta lilla nytta av hästskötarexamen.
 
Bra tips! Jag hänger på lite här bara och bevakar tråden ;)

Jag själv tänkte passa på att ta hästskötarexamen i höst/vår när jag ändå ska jobba på ett hästgymnasie. Söker även till hippologen till våren så det kan ju vara bra att ha lite mer i bagagen :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: Emro
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 480
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 689
Senast: Ramona
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 567
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp