Hästskötarexamen - ridnivå?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Då jag rider på tok för dåligt för att t.ex. gå hippolog och liknande hästutbildningar funderar jag på att ta hästskötarexamen, mest för skoj skull egentligen, men för att jag även jobbar lite i stall och så.
Jag tror absolut att jag har en realistisk chans att klara det, om jag pluggar lite foderlära och så. Det som däremot är mitt orosmoln är ridningen. Nog för att jag rider varje dag, och t.om. flera gånger/dag vissa dagar, nu. Men jag rider fortfarande inte på någon "särskild" nivå. Det beror lite på hur väl utbildad hästen är också för min del. Men är den utbildad till minst LB dressyr, så kan jag absolut rida den på "LB-nivå" så att säga. Hoppningen är däremot lite värre för min del :( 60-70 cm är absolut inget problem. 70-80 cm inte heller om det är en storhäst. Däremot över en 1 m är bara big no, no....
Och just det; Rider man sin eller andras hästar på examinationen? Är det ponnyer, storhästar eller gigantiska stor hästar a la 180-190 cm? :)
Så, vilken nivå måste man rida på, för att bli godkänd på hästskötarexamen? :)

Edit: Ja, jag vet att man måste ta tappskokompetens för att kunna ta hästskötarexamen också ;)
 
Ridnivån är relativt låg. Du rider de hästar som finns på stället som arrangerar examen, tex en ridskola, ett gymnasium. Vi bytte hästar efter halva "passet".
Man ska kunna rida hästen i balans i alla gångarter, vara följsam och sitta okej. Den behöver knappt gå på tygeln.
Det är avdelningsridning utan tät, dvs de ropar "vänd snett igenom" o då vänder man o ska mötas på rätt sida (nya yttersidan) eller vänd igenom volten. Ingen hoppning alls.

Om jag var du skulle jag mer oroa mig över foderläran som är ganska ingående och longeringen där de verkligen krävs att du kan longera efter konstens alla regler. Kunskapsprovet kan också vara knepigt och det kan vara endel gammaldags saker man ska namnge. (Tex ingivare) vi fick även linda med elastiska lindor med knytsnören...