Hästköp, behöver råd

xaheena

Trådstartare
Hejsan, jag har en häst på prov som jag tycker jättemycket om.
Jag bor i mellansverige, hästen kommer från skåne.
Klinikbesiktigades 2 dgr innan hon kom UA, första veckan gick allt prima. Sen blev hon inte halt men oren på vänster bak, ska tilläggas att dom ridit henne utan att låta henne arbeta med ryggen (enbart hög form med sänkt rygg) så jag tänkte träningsvärk, hon fick vila ett par dagar då jag promenerade med henne och hon blev mycket bättre. Ville låta henne bli helt bra så jag väntade över helgen oxå, longerade igår och nu är hon sämre igen.
Som sagt så tycker jag om hästen jättemycket och hoppas att det är ngt litet så att hon kan bli min iaf.
Nu vill jag göra en hältutredning på klinik som jag tycker att ägaren borde stå för, har jag fel ?
Ska kanske tilläggas att jag betalat en handpenning på 4500 kr och en lastbil hit, ska jag dessutom betala lastbilen hem så har hästen kostat mig ca 10 papp som jag aldrig får se igen.
Innan ngn frågar så ja hon är A1 försäkrad.
Vad gör jag om ägaren vägrar betala hältutredning ?
Jag vill ju som sagt att det ska vara ngt litet så att jag kan köpa henne iaf men utifall det skulle vara ngt som fanns tidigare tycker inte jag att jag bör betala varken handpenning eller lastbil då hästen isf var trasig redan innan.

Är jag helt ute och cyklar ???

Tacksam för hjälp & synpunkter
 
Sv: Hästköp, behöver råd

ska inte handpenningen betelas tillbaka om du bestämmer dig för att inte köpa hästen?

kolla med tidigare veterinär och folk som känner hästen sedan tidigare om den haft problem förut..
 
Sv: Hästköp, behöver råd

Vad jag vet så tror jag inte det finns någt generellt som man ska göra i sådanna situationer.. Det beror väl lite på hur ni har skrivit avtal, eller? Jag tycker att eftersom hältan skedde så kort tid efter överlämnandet så borde det ligga i säljarens intresse att kolla upp vad det är med hästen. Var du med på besiktningen? Efter en genomgång kanske man kan dra en slutsats om felet funnits länge el ej, då kan man ev avgöra var räkningen ska hamna..
 
Sv: Hästköp, behöver råd

:smirk: En handpenning kan man aldrig kräva tillbaka,
de är ett skydd på säljarens sida, men hon kan absolut inte kräva så mkt, en handpenning brukar ligga mellan 500-2500:- inte mer, hmmm,
va har ni skrivit i avtalet?? Va står de om transport hem??? Står det att det är du som ska fixa transport hem ja då är det tyvärr så, men ja hade nyligen en häst på foder och hon körde upp henne och sen skrev i pappret att hästen ska köras hem av mig, men tyvärr så var inte pappret godkänt så ja kom undan med den kostnaden,
Har du fått intyget på hästen när den va på klinik innan den kom till dig?? Har du inte det, då kan hon säga att den gick igenom, jag hade mkt bråk med min foderhäst ägare och planen va att ja skulle köpa henne men ja valde att skicka hem henne pgr av att hästen visade bara mer och mer fel så ja kände mig sååå lurad och dessutom skulle hon ha 30.000:- vilket inte ja accepterade,
va är det för häst och hur gammal är den?? Va för pris skulle du ge för den?? kanske kan hjälpa dig på bästa sätt!!

maila gärna om du vill veta mera!!;)
 
Sv: Hästköp, behöver råd

maria25 skrev:
:smirk: En handpenning kan man aldrig kräva tillbaka,
de är ett skydd på säljarens sida, men hon kan absolut inte kräva så mkt, en handpenning brukar ligga mellan 500-2500:- inte mer,

En handpenning brukar ligga på 10% utav köpesumman,men det finns variationer.
 
Sv: Hästköp, behöver råd

vet precis hur du känner .... jag är i samma situation tyvärr blev det så att jag fick betala men det har gått över ägarens försäkring... o ändå så vet jag inte om jag ska behålla den men jag tycker ju om den så himla mycket ... jobbig situation
 
Sv: Hästköp, behöver råd

Handpenning kan variera mkt. enl. min erfarenhet vanligast 10-20% av köpesumman.

Trådskaparens dilemma är enl. mitt tycke ett skolexempel på varför man som säljare aldrig skall lämna ut en häst på prov, möjligen öppet köp.
 
Sv: Hästköp, behöver råd

10 % av köpesumman har jag betalat. Som jag inte räknar med att få tillbaka OM det inte visar sig att hästen har en skada som funnits där länge.
Det vill jag oxå påpeka ang det senaste inlägget att man som säljare inte ska lämna ut sin häst på prov el öppet köp.
Hästen har ej överbelastats på ngt sätt eller utsatts för trauma, jag som köpare är ju villig att ge hästen en chans och säljaren oxå, vi ska på hältutredning nästa vecka, men det hela pekar ju på att det är ngt underliggande då hon är helt fräsch och har inte en skråma på kroppen.
Är det ngt mindre så köper jag hästen utan tvekan och är det ngt större men som jag kan leva med vill jag självklart ha en prissänkning.
Angående transportkostnaden och handpenningen tycker inte jag att jag borde stå för det om det visar sig att hästen var trasig innan.

Men som sagt så har vi hältutredning om en vecka.

Håll tummarna för oss !
 
Sv: Hästköp, behöver råd

xaheena skrev:
10 % av köpesumman har jag betalat. Som jag inte räknar med att få tillbaka OM det inte visar sig att hästen har en skada som funnits där länge.
Det vill jag oxå påpeka ang det senaste inlägget att man som säljare inte ska lämna ut sin häst på prov el öppet köp.
Hästen har ej överbelastats på ngt sätt eller utsatts för trauma, jag som köpare är ju villig att ge hästen en chans och säljaren oxå, vi ska på hältutredning nästa vecka, men det hela pekar ju på att det är ngt underliggande då hon är helt fräsch och har inte en skråma på kroppen.
Är det ngt mindre så köper jag hästen utan tvekan och är det ngt större men som jag kan leva med vill jag självklart ha en prissänkning.
Angående transportkostnaden och handpenningen tycker inte jag att jag borde stå för det om det visar sig att hästen var trasig innan.

Men som sagt så har vi hältutredning om en vecka.

Håll tummarna för oss !


Jag hoppas det går vägen både för dig o hästen finns inget som är värre än att lämna tillbaks o sedan gå runt o funderar på det.
 
Sv: Hästköp, behöver råd

Jag tycker inte att du ska behöva stå för den kostnaden som blir, eftersom du ej står som ägare på den än. Hoppas att det löser sig eftersom du gillar hästen så mycket!
 
Sv: Hästköp, behöver råd

Eg kan du väl inte ens bli tvingad till att betala kalaset på kliniken om en vecka om inget annat står i avtalet? Jag menar att det är ju inte du som äger hästen (eller står för försäkringen).
 
Sv: Hästköp, behöver råd

Jag tycker du ska prata med säljaren först. Och i samråd med henne/honom komma fram till vad som ska göras och vem som ska bekosta åtgärderna.

Det bästa hade ju givetvis varit att säljaren tar kostnaden, men denne kan ju vägra och då återstår för dig att betala utredningen (och beroende av vad den ger, reklamera hästen eller behandla) eller också strunta i utredningen och reklamera hästen direkt.
 
Sv: Hästköp, behöver råd

Jag tycker också att du ska kontakta säljaren med en gång och komma överens om hur Ni ska gå till väga.

För är hästen besiktigad ua, och hältan har uppstått hos dig, då kan det ju vara så att hästen vrickat sig i hagen eller om den går med tillsammans med andra hästar blivit lite lätt sparkad, kanske trampat på en sten eller något så att den har en blödning i hoven.

Om du gör en hältutredning och det uppkommer att det bara är en vrickning eller liten hovböld etc så kan ju inte säljaren stå för det, eller hur? För hästen är ju besiktigad ua och hältan uppkommit efter en kort tids vistelse i din omsorg.
 
Sv: Hästköp, behöver råd

Det är väl inte så troligt att hästen var trasig innan eftersom den klinikbesiktigats UA. Jag tror du kommer få svårt att visa det, men om du kan visa det så går åtminstone köpet tillbaka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 333
Senast: Solstig
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 617
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
929
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 403
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp