Hästjuridik

Svartfot

Trådstartare
I väntan på att jag ska börja jobba, och under tiden vårt yngsta barn skolas in på förskolan, har jag lite tid över. Jag funderar på att ägna lite av den tiden till att skriva små juridiska texter b la med anknytning till hästar. Så nu vill jag ha lite tips och funderingar på juridiska spörsmål med stallanknytning. Jag kan inte ta mig an aktuella enskilda fall utan jag är ute efter abstrakta (smala) frågeställningar.

Några frågor som jag spontant kommit på:

När är hästen min?
- avtalsrelationen
- sakrättsliga relationen

Min häst har skadat sig i stallet, vem ska betala?

Vilken uppsägningstid har avtalet om boxhyra?

Min häst sparkade en annan häst i hagen vem ska betala?
 
Vad gäller vid uppsägning av stallplats om det inte finns något avtal?

Vad har jag för skyldigheter som köpare?

Vad innebär skadebegränsning?

Vad gör jag när jag har en häst som blivit dumpad hos mig?

Vad har jag för skydligheter som stallägare i ovanstående fall?
 
Strikt ansvar för markskador orsakade av betesdjur.
Stallägeres rätt gentemot ägaren till en häst som stallas in av fodervärd
Vad kan jag som hästägare göra om fodervärden inte lämnar tillbaka hästen?
Finns det särskilda regler för hingstar/hingstägare? (Tjuvbetäckningar, "medveten" avel, andra hästar som skadas av hingsten, krav på hagar...)
Hästpass och medicinjournaler
 
Tackar, tackar. Jag tar gärna mot fler tips.

Det är bra om frågeställningarna är smala. Ju smalare ju bättre ;-).
 
De flesta har redan sagt det jag kom på. Men den sakrättsliga delen tycker jag är extra värd att fokusera på. Många har ingen som helst koll på den (vilket är helt förståeligt!) utan är trygga i att det finns ett avtal/kvitto och att hästen därför är "säkrad" även när den går kvar hos säljaren.
 
De flesta har redan sagt det jag kom på. Men den sakrättsliga delen tycker jag är extra värd att fokusera på. Många har ingen som helst koll på den (vilket är helt förståeligt!) utan är trygga i att det finns ett avtal/kvitto och att hästen därför är "säkrad" även när den går kvar hos säljaren.

Det lutar åt att jag börjar med det sakrättsliga. Jag tror som du att det är många som inte tänker på de bitarna. Ex köper ett föl som får gå kvar under sin uppväxt eller har kvar hästen i säljarens stall. Det blir ju inte bättre av att det inom hästvärlden finns många med en svajig ekonomi.

(Sen handlar ju några av de vägledande fallen oxå om hästar)

@Nepta
Medryttare är oxå intressant. Finns en gigant inom skadestånsrätt som anser att principalansvaret även ska gälla sådana medhjälpssituationer.
 
Det lutar åt att jag börjar med det sakrättsliga. Jag tror som du att det är många som inte tänker på de bitarna. Ex köper ett föl som får gå kvar under sin uppväxt eller har kvar hästen i säljarens stall. Det blir ju inte bättre av att det inom hästvärlden finns många med en svajig ekonomi.

(Sen handlar ju några av de vägledande fallen oxå om hästar)

@Nepta
Medryttare är oxå intressant. Finns en gigant inom skadestånsrätt som anser att principalansvaret även ska gälla sådana medhjälpssituationer.

Jag skrev en tråd om det, just hur folk gjort för att få sakrättsligt skydd vid köp av ej avvant föl just för det är en knepig sits allrahelst om det ska gå kvar lite extra. De flesta hade ingen aning om risken, och många ifrågasatte att det verkligen skulle kunna vara så att KFM skulle kunna ta deras betalda häst, nää? Så vetskapen är nog minimal - och jag hade själv ingen aning heller innan jag läste juridik. Utan var då helt trygg i att avtal, kvitto och registrerad på mig var lugnt. Min häst, ingen kunde ta den inte!
 
Jag skrev en tråd om det, just hur folk gjort för att få sakrättsligt skydd vid köp av ej avvant föl just för det är en knepig sits allrahelst om det ska gå kvar lite extra. De flesta hade ingen aning om risken, och många ifrågasatte att det verkligen skulle kunna vara så att KFM skulle kunna ta deras betalda häst, nää? Så vetskapen är nog minimal - och jag hade själv ingen aning heller innan jag läste juridik. Utan var då helt trygg i att avtal, kvitto och registrerad på mig var lugnt. Min häst, ingen kunde ta den inte!

Och den tråden har jag missat, som är en liten sucker för just sakrätt. Jag håller med många är nog väldigt ovetandes om problemet.
 
http://www.bukefalos.com/threads/kopa-icke-avvant-fol-hur-losa-det-juridiska.1278570/

Där syns vissa noterat problemet men tror det räcker med en kort tur från gården med, men det gör det ju tyvärr inte heller enligt HD.

Tackar. Riktigt 'rolig' tråd som jag hoppas många läser och tar till sig. Tyvärr så tror jag få gör det. I de allra flesta fall går det ju bra ändå. Det är bara skittrist de gångerna det går snett och någon står där utan både häst och pengar. Och, vad än värre är' kanske ser sin kompis säljas på exekutiv auktion eller får 'lov' att köpa hästen en gång till.
 
Kom på ett ämne till skatterätt, hästägande och gränsen mellan hobby, näringsverksamhet och kapitalinvestering.
 
I väntan på att jag ska börja jobba, och under tiden vårt yngsta barn skolas in på förskolan, har jag lite tid över. Jag funderar på att ägna lite av den tiden till att skriva små juridiska texter b la med anknytning till hästar. Så nu vill jag ha lite tips och funderingar på juridiska spörsmål med stallanknytning. Jag kan inte ta mig an aktuella enskilda fall utan jag är ute efter abstrakta (smala) frågeställningar.

Några frågor som jag spontant kommit på:

När är hästen min?
- avtalsrelationen
- sakrättsliga relationen

Min häst har skadat sig i stallet, vem ska betala?

Vilken uppsägningstid har avtalet om boxhyra?

Min häst sparkade en annan häst i hagen vem ska betala?
Varför är inte hästen ett landsbygdsdjur? Skattejuridik? . Företagsjuridik?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 217
Senast: mackan
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
38 856
Senast: Nethril
·
M
Ekonomi & Juridik Behöver hjälp med att förstå konsekvenserna, juridiskt, för följande. Jag hyr en box och lösdriftsplats i ett lösdriftsstall. Enl...
Svar
15
· Visningar
2 708
K
Hästmänniskan Behöver lite råd och pepping.... :confused: Har två hästar, ett sto och en valack. Vi står just nu uppstallade i ett kollektivstall...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Pinto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp