Hästdokumentärer

TheBlackOne

Trådstartare
Jag sitter för tillfället utan häst :( och vill få lite häst-substitut i min vardag. Buke och böcker i all ära men vad kan ni rekommendera för dokumentärfilmer i ämnet? Det kan få handla om lite allt möjligt så länge det till stora delar inkluderar hästar givetvis. ;)

Själv kan jag rekommendera:
"Buck" (2011) - handlar om hans filosofi bakom sina träningsmetoder. Åt natural horsemanship hållet.
"Wild Horse Wild Ride" (2011) - handlar om en amerikansk tävling som går ut på att omvandla infångade vilda mustanger till rid-/brukshästar. Man får följa deras träning av hästarna.
"The Path of the Horse" (2008) - handlar om en kvinna som undersöker alternativa mycket mjuka sätt att träna hästar helt utan bett, hjälptyglar, sporrar etc. Väldigt annorlunda tänk och i vissa fall överdriven men ger ändå en tankeställare.

Mer förslag!!! Yay! :bump:
 
Sv: Hästdokumentärer

Det finns en dokumentär om en vild isabellhingst, Cloud tror jag den heter!
 
Sv: Hästdokumentärer

Cirkushästen

Svensk film om en tjej som hittar ett stall med en nordsvensk i som hon får för sej att hon ska göra cirkushäst av.

Jag satt mest och såg ut så här :eek: och :crazy: och ibland :nailbiting: när jag såg den. Men smaken är ju som baken ;)
 
Sv: Hästdokumentärer

Matilda!
Gick nyligen på tv och finns på TV4 play.
Väldigt gripande om en tjej som blir rullstolsburen och inte längre kan rida. Fantastisk!
 
Sv: Hästdokumentärer

For den som snakker tysk, kan jeg anbefale Im Bann der Pferde, som er en serie korte dokumentarer om hestekulturer i ulike land (India, Marokko, Argentina og Island blant annet). De ligger ute på YouTube, ellers kan man nok streame dem fra hjemmesiden deres hvis man får det til (det gjorde ikke jeg).
 
Sv: Hästdokumentärer

Rent dokumetär mässigt finns ju tex L'escargo, världens snabbaste snigel, om en fransk galopp häst som övervann kampen mot cancer (eller någon annan dödlig sjukdom) och sedermera vann Grand National, tror även den fasta jockeyn hade cancer, men kan vara att jag blandar ihop filmer.

Hidalgo, en dramadokumentär om en amerikansk western/distans häst och ryttare som bjuds in till ett ökenritt.

Som bok rekomenderas Rosalind, Den oslagbara travaren, där hennes väg mot att vinna The Hambletonian Trot, varvas med berättelsen om hur Hambletonian (The Big Bull) blev en av stamfädrarna till amerikanska travaren (standard breed).
 

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 736
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 426
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp