Hästägare med ..kontrollbehov..

Stjaerna

Trådstartare
Nu är det så att jag har sedan en kort tid tillbaka lämnat ut min häst på foder då jag har börjat studera på annan ort. Allting har gått jättebra, vi har ett genomtänkt kontrakt som reglerar alla viktiga punkter + lite till. Fodervärden och jag har haft bra kontakt och jag får på olika håll hela tiden hur det går för min tjej i det nya stallet. :)

Dock har jag väääldigt svårt att släppa på kontrollen. Dvs, man vill verkligen hela tiden in och peta i saker, säga till hur hästen ska ridas och skötas. Ja, allting! Nu har jag inte direkt påpekat detta för fodervärden, tycker väl att hon ska få njuta av "sin" häst lite också utan att ha en paranoid ägare hasande efter sig :p

Därför tänkte jag bara fråga om det finns några fler hästägare därute med samma behov att hmm.. lägga sig i... Och isåfall vad för saker det är som ni inte kan riktigt släppa taget om? Avreagera er lite! Hade varit kul att höra. :angel: :laugh:
 
Sv: Hästägare med ..kontrollbehov..

Jag lämnade ut min lillkille på foder för 1 månad sen.

Finns väl en del saker jag skulle önska vore annorlunda, tex att de rider honom mer som var sagt från början och att han ska ha den foderstat han är van vid.

Men de sköter honom inte dåligt på något sätt, bara annorlunda mot hur jag gör. Det behöver inte vara fel även om det sticker lite i mitt hjärta ibland.
Det finns fler sätt än mitt sätt att göra rätt på ;)

Sålänge han inte mår dåligt får jag faktiskt lov att hålla tyst.
Jag tycker inte att en ägare ska hålla på gnälla och peta i småsaker och petitesser.
Då ska man inte låna ut sin häst.
Jag skulle bli tokig om jag hade en häst på foder och ägaren hörde av sig om ditten och datten när det egentligen faktiskt inte spelar ngn roll.

Men självklart måste man säga till om man ser att hästen börjar fara illa.

Nu står min häst hos en av mina bättre vänner så jag är inte ett dugg orolig för att han inte skulle skötas om på bästa sätt och efter bästa förmåga.
De behandlar honom som om han vore deras egen :love:
 
Sv: Hästägare med ..kontrollbehov..

Nu har jag ingen häst ute på foder, men har haft tanken på att ha en medryttare ett par gånger i veckan. OM det inte vore för detta MEN om man säger så.....jag har också detta kontrollbehov :o

Är jätterädd att personen ska busrida, inte vara ärlig, slarvig etc.

Hur ska man kunna skaffa en medryttare om man ska ha såna tankar INNAN man ens anonserat efter en :grin:

Jag har inte några råd eller tips att ge. Hoppas att någon ger dig tips & goda råd så kanske man kan jobba bort sitt kontrollbehov. För som sagt det behöver ju inte betyda att någon gör sämre bara för att dom gör annorlunda:angel:
 
Sv: Hästägare med ..kontrollbehov..

pulkaskurk: Jo, jag håller helt med! De sköter inte min häst dåligt, utan tvärtom. De har bara ett annat sätt att göra saker på som inte egentligen inte alls är dåligt för hästen. Menmen, det är ju man själv som verkligen ska ta steget och släppa allt. Någon gång kommer det antar jag. :p

norrsol: Nä, det låter ju verkligen besvärligt att oroa sig redan innan. Jag tror dock att hittar man bara en person som känns rätt så kommer allt falla sig naturligt (förhoppningsvis :p).

Men om man ställer en annan fråga då: Någon som har "tvingats" lämna ut sin häst på foder till någon man egentligen inte alls tycker om, men har blivit glatt överraskad efter en tid? Och med tvingad menar jag att omständigheterna är så att man inte har något val pga. ekonomi, tid, får ej hästen såld etc. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 743
Senast: Tirnanoogh
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 737
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 788
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp