häst som slickar mycket på saltsten..

LadySara

Trådstartare
mitt sto har nu slickat i sej 3 saltstenar sen 20 april.. hon nstår å okynnes slickar när hon tycker att hon har tråkigt.. dvs kvälls/nattetid.. vad har ni för erfarenheter? slutar dom med de efter ett tag då dom slickat i sej tillräckligt eller fortsätter dom?

har funderat på att tilläggs fodra henne med salt istället.. hur pass mycket salt behövs å hur ofta??
är juh rätt så varma dagar just nu så hästarna blir juh varma av att vara i hagen nästan..
 
Jag tycker att det är en bra idé att ta bort saltstenen och ge salt i fodret. Jag är inte så haj på mängden men ett par-3 msk om dagen :confused:

M.
 
Normalt sett så sköter de den balansen själv. Hon kanske bara svettas mer än normalt och behöver mycket salt.

Tycker helt klart att det är en fördel om de kan ha fri tillgång på salt och man låter dem "dosera" det själva.

Dock har jag ingen erfarenhet av hästar som äter för mycket salt om det finns eller inte...
 
Det finns hästar som okynnesäter salt och då är det bäst att ta bort saltstenen.
Ca 30 gram/dag bör en stor häst få i sig.
 
Jag skulle också rekommendera dig att ta bort saltstenen och bara ge löst i maten.
En saltsten bör ätas upp på ca två månader för att hästen ska få i sitt saltbehov. Vilket blir ca 30 gram om den håller 2 månader (gäller vid 2 kg).
Nu har din häst säkert käkat 100 gram om dagen och det är nog inte så där jätte bra! Nåt behov av så mycket salt har hon i alla fall inte :smirk:

3 msk som någon rekommenderade är ganska mycket det med!
1-2 är nog mer lagom! Det bästa är om du har en digital matvåg där du kan se hur mycket en msk salt väger!

Har för mig att jag har en msk i min saltburk och då väger mitt salt 20-25 gram (kraffts salt). Brukar ge ett mått om dagen. Behovet ligger runt 20-25 gram/dag. Om hon svettats får hon det dubbla, alltså 2 msk!
 
FAst det beror väl lite på VAD hästen gör på dagarna vad behovet är..mellan 40-140 gr/dag är vad jag hört på en vanlig stor häst beroende på vad den gör och hur den svettas...men 3 stenar(2 kg's antar jag då) ÄR mycket på den korta tiden
 
En normalstor häst som går i hagen el skrittas lätt utan att svettas har jag läst att den har ett behov på 20-25 gram/dag.
Om den rids lite svettig, ca 40 gram!

Det va det enda jag tog upp eftersom hon har unghäst och förmodligen inte rider så mycket hårdare :)

Men om man tränar hårt, trav, fälttävlan, distans så är ju saltbehovet mycket större. 140 gram kan jag lätt hålla med om efter hårdträning/tävling :)
 
funderar på om man ska slå sönder en av stenarna ja har kvar å prova fodra med lös salt.. hon blå vägrar dock äta om de liger lliiiiiite salt i krubban å man lägger i havre.. :) va säger man.. STO!
 
Jag fick rådet av vet att kolla upp njurarna eller om de nu va levern på Rambo när han käkade enorma mängder salt ( 0 pissade därefter).
Men hur de nu var så var de inget fel o vi la saltstenen i mindre bitar i krubban o då va de inte lika roligt att gnaga längre.
 
oki.. men de är inte så mycket kiss heller.. de har blive lite bätter.. ska låta stenen sitta kvar ett tag till få se tycker de kåänns som om hon slutat slicka lika mycket som förr.. hon knaprar juh inte ett dugg.. utan slickar som en galning.. men men får se hur de blir annars blir de vl kolla njurarna... på mälarkliniken. :D
 
100 gram om dagen är inom acceptabla gränser o om hon inte pissar väldigt mycket tyder det på att hon svettas ut en någorlunda stor del av saltet.
PL
 
okynnesslickar hon bara på kvällen/natten så ta bort saltstenen under kvällen/natten.. det saltet hon behöver hinner hon få i sig om hon har stenen i boxen vid fodringarna och på eftermiddagen.. har ni saltsten i hagen och hon är ute större delen av dagen kanske det räcker med bara den.. dom reglerar juh balansen i kroppen själv när dom behöver.. :)
 
När det gäller högpresterande hästar vet man att det inte går att förlita sig på att hästen får i sig tillräckligt via saltsten. Ofta inte när det gäller andra heller men där blir det inte lika lätt problem.
PL
 
om hästen okynnesäter utöver sitt behov så kan den nog få i sig det salt den behöver om den får ha saltstenen under en viss tid av dygnet..

Högpresterande hästar behöver man oftast ha mer kontroll på vad de får i sig, det vet jag.. och jag vet även att LadySaras häst inte är en elithäst (just nu)..
ska man ALLTID ge allmänna råd som gäller alla typer av hästar och allt folk så blir det ganska svårt att få svar på en specifik fråga.. lr hur :)
 
100g per dag är inte farligt o om hästen inte kissar onormalt mycket behöver den troligen den mängden o då skall man inte ransonera.
PL
 
Tycker som de flesta andra här. Ge direkt i maten istället. 30g/dag täcker dagsbehovet(bara gå i hagen+kiss) Se tabell. på krafft´s salt. Det är en tjej som heter Anna som forskat på detta med saltbehovet och gett krafft uppgifterna. Det roligaste(?) är att jag har haft henne i föreläsning på min utbildning och frågade då om jag skulle ge 30g/dag när min häst bara gick i hagen? Då sa hon att det ej behövdes.. :confused: skumt svar av den som gjort en avhandling i detta ämne...
 
sen kan man juh diskutera vadsom är normalt å onormalt mycket att kissa oxå.. väldigt svårt att veta..
 
slickar alltid så fort hon kommer in.. har ingen i hagen.. innan å efter alla måltider som serveras inomhus.. på nätterna vet ja inte.. tror de är mest efter frukosten.. hon är ute mellan 7.30- 16.00
 
Det låter som ganska normal saltätning det.. du kan nog ha stenen kvar inne men om hon börjar okynnesäta ordentligt så kanske du ska ta bort den på kvällen och sätta dit den på morgonen..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 237
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 707
Senast: EmblaAsk
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 485
Senast: Em3li3
·
P
Foder & Strö hejsan sevjsan! Min häst slickar inte på sin saltsten. Vad ska man göra om dom inte gör det? För hästen måste ju ha i sej salt...
Svar
13
· Visningar
2 178
Senast: Charlie-Boy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp