häst i hage, extrafoder ?

S

suz

Hej,
jag har ingen häst ännu men har fått en fråga från en man i 80 års åldern som ska pensionera sej och hans galloppörer behöver nytt hem,,han har sett ut en lugn trevlig kuse till mej som jag inte ens sett ännu,,
min bakgrund 5 år i ridskola, ridit alla hästar i alla storlekar,,nu medelrålders och ringrostig,,red galopörer för något år sen,,sen dess inte ens sett en häst,,
jag ska ha min häst i hage,,bor i varmt land med utomhus klimat hela tiden,,gott om gräs,,vad ska jag tänka på ? har 9000 kvm hage,,ska dela av i sektioner och ge lite i taget med elstaket som kan flyttas,,vad ge extra? hur mycket ? ska bara ha hästen till mina promenadridningar nån gång i veckan och kanske ta ett föl efter henne senare,,hon är fullblod och 6 år gammal,,har slutat sin racing karriär och ska gå i pension hos mej istället för at bli hundmat,hon ska få gå skift med får och kor,kanske tilsammans med nån av dom om dom gillar varandra,,,tacksam för tips ! homecom2@wave.co.nz
 
ingen ??
har tittat på hästen och får hem den om ca 2 veckor,den äldre ägaren är väldigt gammal och jag fick bara meddelandet:välj den häst du vill ha och den komer med transport,,
jag ska ha den i bete,samma gräs som hemma i svedala,bra kvalitet på gräset,,men ska jag ge extra och isåfall vad och hur mycket ? ska ha mjukstart med kusen,lära känna varndra och sen rida kanske 2-3 gånger i veckan,inget hårt arbete alls, bara promenad ridning,,
spelar det nån roll med eller utan skor ?
en säjer ha skor, annann säjer ta utan skor, en tredje säjer at fullblod kan man absolut inte ha oskodda!
jag vill ge hästen ett bra liv i min hage istället för att bli hundmat !
 
har 9000 kvm hage,,ska dela av i sektioner och ge lite i taget med elstaket som kan flyttas,,vad ge extra? hur mycket ? ska bara ha hästen till mina promenadridningar nån gång i veckan och kanske ta ett föl efter henne senare,,hon är fullblod och 6 år gammal,,har slutat sin racing karriär och ska gå i pension hos mej istället för at bli hundmat,hon ska få gå skift med får och kor,kanske tilsammans med nån av dom om dom gillar varandra,,,tacksam för tips

Ett fullblod från banan är det MYCKET jobb med innan de ev blir promenadhästar. Vissa blir det aldrig. men det hör hemma i ett annat forum.

Ang hagen så varför ska du glra med "strip grazing" för, dvs stängsla av en bit och släppa på på nytt? Fullblod brukar behöva allt bete de orkar äta och i en hel del fall tillskottsfodring. vad och hur mycket som behövs i tillskottsfodring är HELT individuellt. End el behöver massor av tillskott, andra behöver inget mer än BRA bete.

Sen 9000 kvm må låta mycket men det är en LITEN hage i jämförelse och betet kommer INTE att räcka. Spec inte om du ska låta kor & får sambeta (vilket iofs är jättebra ur parasitsynpunkt)

Sen är det inte säkert ett fullblod klarar att gå ute året runt även om man inte har vinter, det är också individuellt. Jag antar du kommer ha ligghall?

Rent spontant, och med risk för att låta elak så ska du INTE ha det fullblodet, och fundera en gång till innan du skaffar häst i nuläget med de förutsättningar du har. (Tänker då både på kombinationen fullblod - promenadridning - ringrostig och ven på att du saknar både bete och HÄSTSÄLLSKAP)
 
har gedigen ridutbildning,,men det var maanga aar sen,,
har hanterat allt i haestvaeg,,
vet att en galoppoer kanske aldrig blir annat aen en galoppoer,har hoert att just den haer haesten har varit riden av en tonaarig grannflicka,,och att det funkade bra,,lugn haest som INTE bara har full speed eller stopp,,
haer aer alla haestar utomhus aaret runt,,med taecke efter aarstid,,
en del har stall med oepen doerr foer at haesten kan komma och gaa som den vill,,
jag ska tillskotts mata,,men fraagan aer bara vilket foder,,

att jag slepper in 3-4 stutar och 3- faar foer at beta av vaexlevis,,efter at haesten varit daer aer bara foer at haala rent efter parasietr,,
daerfoer staengslar jag av betet i omgaangar,,inte foer at blockera utan foer at faa vaexling,,

ja,,jag hade aldrig ens haft en stut eller ett faar innan jag hamnade haer,,
har mycket mera kunskap aen haestar aen om faar saa varfoer inte ?
maaste ju boerja naanstans :)
har ridutbildning 5 aar varje vecka,
extra kurser och laeger,
hyrt haestar maanadsvis sommartid,,
bas kurs i haestmassage,,
en egen haest maaste ju komma naanstans,,
och ala har ju inte stora lantbruk,,
saa daerfoer fraagar jag om extra foeda,,
medveten om at jag behovere det,,
 
Du glömmer i allafall en sak, även om du tänkt på tillskottsfoder... Hästar är flockdjur och kräver HÄSTsällskap.

Fundera igenom om du verkligen, verkligen vill ha häst och är beredd att lägga den tid och energi som behövs på detta. Om svaret blir ja efter att du funderat, får du helt enkelt se till att pålle får sällskap av en annan pålle, som självklart även den ska skötas lika väl. En shettis e d kräver dock inte så mkt mat iaf. Å andra sidan får man se upp med bete till de små rackarna så de inte får fång. Ska fullblod o shettis gå på bete ihop måste det nog vara ett så magert bete att man i princip får fodra fullblodet som om det stod på stall.

Hur mkt mat den ska ha är ganska omöjligt att säga utan att se hästen och hur väl den försörjer sig på betet. Här i Sverige där hästarna är hänvisade till hö en stor del av året gör vi ju höanalyser för att utifrån dem räkna ur lämpliga foderstater, men hur man gör hos er vet jag inte. Du får prata med någon kunnig Nya Zeeländsk hästmänniska o höra hur de brukar göra.

Men, som sagt, fundera igenom det hela, för att skaffa häst innebär onekligen en stor förändring av vardagen, och hästen behöver dessutom sällskap av en annan häst.

Lycka till!
 
tack foer att jag fick ett lycka till,,:)

det jag tar in aer en haest som varit ensam haest,,och nu skulle faa vara med aarskalv och faar,,beroende paa vilket saellskap haesten vill ha !
saa det aer inget uppryckande fraan en flock til isolering !
jag startar med en haest och ser hur det gaar med foder,,har ju grannar med hage om jag har akut noed!
startar alla haest aegande med tvaa haestar ?

jag vet vilket ansvar det aer att ha djur, jag har hundar,stutar,faar och katter, lever hela mitt vakna liv med djuren,,

jag ville bara veta om extra foder,,
erfarenhet av vad som aer bra eller inte daa man gaar ute,,
 
hej!

Nejdå, inte börjar alla andra med två hästar heller inte :D men däremot så är det väl mera vanligt här där vi måste stalla upp hästarna att man hyr in den någonstans i någon annans stall och där får den då sällskap av andra hästar som står där.

Fullblod är kända för att behöva mycket mat. Om du har möjlighet tycker jag att du kan fråga nuvarande ägaren vad din häst ätit för något innan och hur mycket så du får ett hum om vad som behövs. Sen tycker jag att du skall fara ner till din närmaste foderaffär och fråga vad dom säljer för hästfoder och vad dom skulle rekommendera till din häst.

Har du någon att köpa hö av? Jag antar att ni också ger hö? (När jag jobbade i England hade man nog hö till hästarna). Kring 10 kg hö per dag är rätt vanligt att hästar äter. Hästar betar så dumt och trampar sönder så mycket så gräset får svårt att växa upp igen än om det är betat av kor eller får, därför går det åt så evinnerligt mycket bete till hästar och därför ofta som betet tar rätt snabbt slut och man blir utan bete och får stödutfodra. Riktlinjen här är 1 ha mark per häst.

Att bara rida ett fullblod 2-3 gånger i veckan låter lite lite i mina öron, det är möjligt att dom ridturerna inte blir såå trevliga :crazy: Läste något roligt som en skrev som tips till en fullblodsägare vars fullblod börjat dummas och bocka att regeln är 20 km, rid 20 km varje dag och hästen lär nog sluta bocka redan inom en vecka. Det är nog en "regel" som inte är helt fel, många hästar, beroende på individ, behöver ganska så mycket motion och stimulans.

Hoppas du och din familj får mycket trevligt med den nya familjemedlemmen!
 
En häst är ett flockdjur och ska inte gå själv, oavsett om de är vana vid det eller inte så är det elakt att släppa dem utan hästsällskap.
Fullblod hör ju inte till de lättgödda raserna så du får nog räkna med att ha ett stort lager hö att utfodra med, även om betet är bra så tar det förr eller senare slut och enligt mina erfarenheter behöver fullbloden fri tillgång på stråfoder för att klara sig.
Ska du bara promenadrida några gånger i veckan är det nog troligt att hästen kan klara sig på bete/hö om det är tillräckligt med näring i det.
Själv kompletterar jag med hel havre, soja och olja, men så rider jag ganska hårt 2-3 dagar i veckan och promenadrider resten.

Om hästen kan gå utan skor får du helt enkelt prova dig fram till, min klarade det inte, har försökt i omgångar men har nu bestämt att det får bli skor i några år framåt så får jag testa igen senare. Vanligen har fullblod ganska skröpliga hovar eftersom de skos tidigt och byter skor var och varannan dag. Vet inte hur den här hästen haft det innan, är den van att gå med skor så börja med det och prata sen med din hovslagare och be om råd. Det är lättare för någon som ser hästen att ge råd.

Ska hästen gå ute dygnet runt så bör du ha någon form av lösdrift eller ligghall åt den där den kan söka skydd mot insekter åtminstone.

Kan bara önska dig lycka till och hoppas allt går vägen!
 
Blåbär,

Jag bor inte i sverige men ville prata häst på mitt eget modersmål och frågan jag ville höra om vad andra tycker var om vad som ges som extra och mängd till häst som går i bete och har högkvalitativt bete och bara används som promenadhäst,,
med promenad häst menar jag en kuse som får gå några km per dag,,upvärmning och lite speed och sen nervarvning,
det är en ex racing häst som ingen vill ha då hon inte är nån topp stjärna, jag tar in henne hos mej då jag tycker det är synd att hon ska bli hundmat,,,
min bakgrund: åtminstonde 5 års ridskola med privat lektioner, första hjälpen på häst,vanlig stallskötsel,, bas i hästmassage,,har ridit alla storlekar och typer av hästar,,blivit både avslängd och biten och sparkad och trängd,,jag är i dag snart 50 år gammal och torr bakom öronen,,
jag börjar med en häst och det kanske blir flera,,
har i dag omskolat mej från storstadsbo till att bo på vischan och har både stutar,får,hundar o katter,,ok hundar har jag haft i hela mitt liv,,
jag lever hela mitt vakna liv för mina djur och ser till att dom har det bra,,

så jag surfar in och skaffar mej en identitet på den här web siten,,ser at man blir kallad kravlare som nybörjare här,,jag är ju ingen nybörjare,,men känner mej som när jag var 8 år i stallet och man kallades mygga eller blåbär,,och man fick inte ens sköta en häst för det var åtmindstonde 4 eller 5 skötare på tur på varje häst,,

och sen får jag inte svar om det jag frågar om utan tillsagd att jag är elak som tänker ha en ensam häst !!!
men hallå,,är det bättre at hästen får gå till hundmat ???
den kan bo med mej o stutar o får o hundar o katter,,
och när jag känner mej mera hemma så kanske det kan bli en häst till, ta en häst i taget,,
jag hade förväntat mej et hej o välkommen til den här siten,,
inte förmaningar och tillsägelser,,
och inte så mycket svar på det jag frågade om,,
jag fick tipset att gå in på forumet för seniorer,,
jag garvar fortfarande,,snart 50 men är banne mej ingen senior !
surfar in där o kollar,,
vad pratar man om där,,
är det nån som idiotförklarar mej,,ska jag pratat bete bland de ämnen som finns där,,??
det är ju inte ens häst frågor utan annat svammel,,
sverige o jante,,du ska inte tro at du är något,,
och vad är mina futtiga kvm hage värda ,,en häst,,usch så elak jag är !
kanske hästen redan står ensam ?!
kanske hästen inte vill ha sällskap ?!! det finns såna hästar också!
det är banne mej lika elakt att ha alla typer av flockdjur,,
ensamma männsikor är det också synd om !!
men en häst som får omvårdnad o käk och nya polare,,eeeeh!?
vad hände med hej o välkommen ???

ps,,folk som söker hjälp o frågar tar hand om sina djur ! så var trevliga!
det är dom som inte frågar som man ska hacka på !
fick hästen på rekommendation av en äldre man som tyckte om det han såg med mitt handlag med hästar på galoppbanan,,
måste man idiot förklaras ?
 
Hej Suz, vad jag förstår (av ditt mail adress) så bor du på andra sidan jordkloten... kul! Välkommen till Buke!
Jag har en väninna i Södra Europa och hennes hästhållning skiljer sig en hel del från mitt.
Mina beteshagar är fem gånger hennes och jag måste stödfodra med allt möjligt på vintern.
Hon har en speciell gräsblandning som tål nötning och hon alternerar mellan två hagar (2 tunnland var). Hennes hästar går på betet året om och hennes största problem är att hålla hagarna rena. Återväxten i de varmare klimaten är betydligt snabbare än här så för henne är det inga problem med tillgång på foder.
Du kanske kan fråga någon som bor i närheten om råd angående marken, typ av vall som kan vara lämplig och gödsling m.m.
Jag tänker inte diskutera ensamhäst vara eller icke vara på den här FODER-forumet...(min ena häst bästa kompis är en mus för tillfället......”man tager vad man haver”... :D)
 
hej igen!

Jag som är van vid att läsa här vid forumet tycker att de svar du har fått har varit välmenta! INGEN dum-förklarar dig som jag uppfattar det!!! Utan svaren uppfattar nog jag som välmenta upplysningar, tips och ideer!!!! Vi har _alla_ börjat någonstans och vi har _alla_ gjort misstag och svaren du har fått är sätt för dig som frågeställare att lära dig "gratis" och slippa göra alla misstag själv.

Ex. Vi är nog många som tittat på våra hagar och trott att vi har gräs så det räcker och blir över... Och vi är många som redan efter två veckor konstaterat att det är inget gräs kvar i hagen... Och vi är många som fått lägga ut rejält mycket mera pengar på foder än vad vi räknat med... Och vi är också många som inte tycker det är så hemskt öde för en häst att bli hundmat :crazy:

Så ta inte illa vid dig av svaren du får! Plocka ut russinen ur kakan istället och använd det dig av det du kan och vill från de svar du fått och resten struntar du i.

När kommer din nya häst?

Hoppas ni får många, trevliga år framför er!!

Många hälsn. fr tgd som inte heller bor i Sverige
 
Snälla, rara!! Vi är inte ute efter att idiotförklara dig!!!! Vi säger bara vad vi tycker och försöker hjälpa till. Hästar ÄR flockdjur, och det är den bittra sanningen. Likaså BEHÖVER fullblod mycket mat, (vad är svårt att säga exakt, men räkna med i princip full fodring när inte hagen är större), och om man är 50 år och inte har hållit på med hästar förutom några år i tonåren så HAR man inte någon jättelik kunskapsbas. Vi vill inte vara taskiga, bara få dig att förstå vad du ger dig in på. Hoppas verkligen att allt går bra, och tveka inte att ta hjälp av hästfolk i din närhet.

Vad det gäller forumet, så kallas man "kravlare", "Krypare", "gångare", "springare" mm automatiskt efter HUR MÅNGA inlägg man skrivit. Om så Malin Baryard skulle få för sig att registrera sig skulle hon kallas "kravlare" tills hon gjort ett visst antal inlägg.

Gällande sidor som "ungdom", "senior" mm är de sidorna till för icke hästrelaterade diskussioner, och seniorsidan frekventeras flitigt av folk från sisådär 25 och uppåt, så ingen har påstått att du är gammal... Tyckte oxå "senior" kändes mysko först, men har konstaterat att jag har mer gemensamt med dem som skriver där än med de som skriver på "äldre ungdom", och jag fyller snart 29.

Lycka till o hoppas du surfar hit till Buke igen o talar om hur det går! :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 589
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 925
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 833
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp