B

Bubben91

Hej allihop!

Jag undrar om det är någon som använder hackelse till sin häst?
Vart får ni tag på det i så fall, kan ni köpa det i affär eller hackar ni det själva?

Funkar det mot hästar som äter för snabbt?

Sv: Hackelse!

Enklaste "hackelsen" idag är att köpa hackad lusern. Och det har funkat på de jag gett det till, alltså hur fort de äter (även om det inte var därför jag gav det).

Okej, fast lusern är en protein rik hackelse, "riktigt hackelse" är hackad halm, inte riktigt så protein rikt..

Jo, det vet jag ju, det var därför jag satte det inom "-tecken. Dock väger inte hacket särskillt mycket, så det blir inte så många gram protein extra om man bara ska ha det för att hästen ska äta saktare.

Kraffts Lusern Mix innehåller 65g smbrp/kg, 9MJ/kg... Lite längre strån än Kraffts Hackat strå... Skulle välja Lusern Mixen om det bara ska ges som krubbskrammel... Blir inte så mycket protein per giva.

Jag vet inte hur jag ska göra...det behövs egentligen inte som något protein tillskott...därför den riktiga hackelsen. Dessutom är halm bra för tarmfloran...fast lusernen finns det mer näring i..
Å andra sidan så vill jag kunna ge hackelsen även när jag slutar med havren..nästan. Han får nästan inget kraftfoder på sommaren. Har jag lusern då så måste jag sluta med det för det kommer att bli för bra..

Men allvarligt. Kan det behövas max 250g för att få hästen att äta långsammare. Då är det alltså runt 25g extra SRP. Och om du slutar med kraftfodret på sommaren, varför måste du ändå ge hackelse?

Jag håller med Madick, att försöka få tag i hackad halm känns som lite överambitiöst...

Det handlar om så yttepytte lite näring extra -speciellt om man jämför med vad hästen sätter i sig på betet- att ett par 100 gram Lucern eller Lucern Mix inte kommer att göra någon skillnad.

Okej, Alltså, jag skrev änna lite fel.
Vi brukade inte ge nåogt kraftfoder på sommaren men nu vet jag inte, har bytt principer lite. Kanske att man ger honom pytelite efter ridning men jag vet itne. Gräset ska ju var protein rikt så det räcker...
Att få tag på hackad halm har jag fixat, mormor har en gård och hon fixar det hur lätt som helst...tycker att man får hitta på betydligt större saker än så för att vara överamitiös när det gäller hästens bästa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar