Hackamore?

T

timotei

Hejsan...jag är ny här och behöver lite råd och tips.
Jag ska börja sköta om ett varmblod som är 7 år, och har väl inte blivigt riden sådär jättemycket det senast året.

Nu är jag inte så jätteduktig vad gäller hästar, men grunderna har jag i alla fall.

När ägaren till denna häst har ridigt så har hon inte haft ett "vanligt" träns...jag tror att det kallas för hackamore det hon har använt.

Hon säger att de förra ägarna måste ha varit väldigt hårdhänt med bettet eftersom hon inte kan ha det i dag?

Jag har provridit hästen lite grann och minsta lilla man tar i tyglarna så blir hon nervig.

Någon som kan tipsa mej hur jag ska hantera detta?

Ska det inte kunna gå att lära hästen att ha ett vanligt bett?

Sv: Hackamore?

Har läst lite mer om hackamore nu...och vad jag förstår så ska man vara väldigt lätt på handen...hur ska man då bete sig vid tex hefärd då dennna häst är lite het och gärna vill ta övertage och skynda på hem. Alltså om hon ökar på och ryttaren använder rösten och sitsen för att lugna hästen, och det inte hjälper.
Alltså, jag hänger inte med...om hästen är så känslig i munnen att man knappt får ta i tyglarna....är det då så bra med ett hackamore?

Om det är bäst med hackamore eller bett är beroende av hästen. Om nu ägaren anser att hästen inte kan ha bett så har du inte så många alternativ.

Tänk bara på att ha hackamorets nosgrimma tillräckligt högt upp på nosen, så att det inte stryper luftvägarna när nosgrimman dras åt runt nosen när man tar i tyglarna. Se också till att nosgrimman sitter tämligen löst på, så att när du är i det bakersta läget med tygeltaget så sitter den inte alltför hårt om nosen. Om nosgrimman har kedja under käken så sätt något över den (nosludd eller något). För en nosgrimma som stryper åt om nosen, med kedja under käken, på en häst som är rädd om nos och mun är inte bra.

Sedan får du bara prova dig fram. Kanske behöver tänderna ses över och hästen då kan ha bett igen. Eller så kanske ni behöver sätta på en sidepull istället - fast det är ju defintivt svårare att få hejd på en het häst med en sidepull än vad det är med en hackamore.

Hälsning Maja

Tack för svaret Maja.

Men hur gör jag bäst då...när hästen blir het och vill hem och man tar i tyglarna så blir hon ju värre?

Tips och råd.

Hej,

Angående hackamoore så håller jag med stopek om det som hon (antar jag) skriver.

Om du har en häst som lätt blir taggad på hemvägen så är det bästa sättet att hålla sig till skritt, i varje fall en period. Skritta på hemvägen och gör halt ganska ofta. Efterhand (eller med en gång om du vill) kan du plocka in lite skrittjobb tex flytta den för skänkeln, kanske någon fram/bakdelsvändning. Prata ihop dig med ägaren så ni håller samma plan. (Det är ju knappast någon mening med att du vill lära hästen att vara lugn om ägaren busrider på hemvägen. )

Det är lite lurigt att rida på hackamoore, i synnerhet i början. Rider du mycket markarbete på hästen eller rider du den bara i skogen?

Nu har ju jag bara ridit en gång på denna häst....jag har inte kännt mig redo att rida denna häst förut, men nu är det så att ägaren inte har tid för henne, så jag tänkte se hur jag klarar av henne.

Ägaren har mest ridigt i skogen med henne, och jag vet att hon åkt av några gånger på vägen hem.

Jag tycker att det verkar himla invecklat med hackmore...men ska testa ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Först tycker jag att du skall ta hjälp av en kunnig person när du väljer utrustning. Börja med vanligt bett o se hur det går. På den här sidan kan du få mera hjälp med fd. travare www.ridtravare.com

Lycka till!

Om det känns alltför obehagligt med hackamooret så hör om du kan byta bett. Annars så kan du rida på banan (eller liknande) tills du känner att du kan stanna, styra och svänga. Om hästen mest bara är riden i skogen så kanske den inte heller begriper hela grejen med hackamoore. Mitt råd är att du övningskör lite på ridbana innan du ger dig ut i skarpt läge i skogen!

Lycka till!

Åska skrev:
Om det känns alltför obehagligt med hackamooret så hör om du kan byta bett. Annars så kan du rida på banan (eller liknande) tills du känner att du kan stanna, styra och svänga. Om hästen mest bara är riden i skogen så kanske den inte heller begriper hela grejen med hackamoore. Mitt råd är att du övningskör lite på ridbana innan du ger dig ut i skarpt läge i skogen!

Lycka till!

Tvärt om. Börja i skogen... annars kanske det bär av... Banan=springa fort.

Fast jag tror att Åska menar ridbanan, alltså en liten inhägnad plätt som oftast inte betyder fart för någon häst... ;)

pinky skrev:
Fast jag tror att Åska menar ridbanan, alltså en liten inhägnad plätt som oftast inte betyder fart för någon häst... ;)

Ahaaaa... då är jag med. Ja det är ju det bästa :p (eller hage om man inte har nån paddock)

Jo..det är ridbanan jag menar. Uttryckte mig lite dumt där! :p

Bra tips med ridtravarsidan förresten!

Åska skrev:
Jo..det är ridbanan jag menar. Uttryckte mig lite dumt där! :p

Bra tips med ridtravarsidan förresten!

Ibland är man lite trött när man läser, odå blir dt bara halva ord somuppfattas :D

Ja ridtravar-sidan är jätte bra om man har travare. Dom är ju egna på det sättet att domhar en bakgrund som inte vanliga ridhästar har, och kan då göra att dom regerar på olika situationer... o då är det bra o kunna fråga sånna som har upplevt samma sak, o få tips å råd! :d (www.ridtravare.com)

Tack för tipsen...jag ska berätta senare hur det går. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar