Hackamore..

Humelibumlan

Trådstartare
Jag har köpt ett sk Ponny Hackamore till min treåring, är lite osäker på hur det ska sitta :confused:
Nån som har en bild eller en bra beskrivning?

Oj, hackamore är kanske inte vad jag hade valt till en treåring. Det är ju den bettlösa motsvarigheten till ett stångbett och kräver en del utbildning hos både häst och ryttare. Jag hade hellre valt ett alternativ utan hävstångseffekt, t ex sidepull, till en så ung häst.

Men för att svara på din fråga - det ska sitta i ungefär samma höjd som en engelsk nosgrimma, och såpass spänd att den tar i under hakan när skänklarna är i 45 graders vinkel mot munnen (ungefär som på ett stångbett).

Hm som vanligt har jag uttryckt mig luddigt... :smirk:
Mitt sto är en travare... som trivs bäst utan bett... och är väl ganska välutbildad om man jämnför en ridhäst i samma ålder :)
Sidepull kanske är ett bättre alternativ :confused:, men det får vi ta om hackamore inte funkar!?
:D

Ok, då tror jag att jag förstår!
Tackar och bockar :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 578
Senast: Badger
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: fio
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 638
Senast: villhöver
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka