Hackad halm?

Sv: Hackad halm?

Jag använder hackad halm, har haft det i ca 1 år nu. Tycker det funkar bra. Hade halmpellets tidigare, men slutade med det när ena hästen drabbades av ett kraftigt kolikanfall, troligen pga att hon käkat av pelletsen.
Den hackade halmen har inte lika bra uppsugningsförmåga som pellets och är en aning mer svårmockat. Men för övrigt tycker jag det är bra att strö med. Jag upplever att det är ungefär lika drygt som spån.
 
Sv: Hackad halm?

Funkar toppen. Jag tycker det dammar mer än stråhalm, men det har betydligt bättre uppsugningsförmåga.
 
Sv: Hackad halm?

Jag har provat två olika typer av hackad halm med väldigt olika resultat. Så det beror lite på vad du menar med hackad halm.
Är det halm från fältet som hackas i samband med skörden, d v s ungefär en decimeter långa bitar i balar som hel halm?
Eller är det som säljs som halmhack d v s bara någon centimeter långa bitar i "plastpåsar"?
 
Sv: Hackad halm?

värdelöst, jobbigt att hantera och jobbigt att mocka i. jag föredrar långa strån så man enkelt kan ta upp bajset utan att få för mycket halm med sig.

vi hade 2 storbalar med halm hack förra vintern, från 2 olika sädeslag. förvarade de på loftet och fick fösa upp det för en liten ramp och sen ner i en lucka i golvet över stallgången. det var tortyr! man fick knappt med sig ngt då det var hårt packat och när man väl fått av en kaka så gick allt upp och så fick man sopa allt framför sig. när man kastade ner det så kom det halm överallt, på väggar, i fönster, i krubbor osv. avloppet i närheten fick täckas över men ändå så kom det in apmycket halm.
sen så gick det åt mycket mer halm än vanligt då det inte blev lika fluffigt som vanlig halm och allt blev genomblött.


när vi haft långa strån så har det varit mycket mycket enklare att hantera, bara att ta med hötjugan och dra ner.
just nu har vi småbalar med långa strån :love: älskar det :)
 
Sv: Hackad halm?

Då ska jag förtydliga vad det är jag använder;

Vetehalm från Österlen, först riven, sedan hackad till lämplig längd, ca 20-30 mm. Säljs i 20 kg plastade balar. Funkar, i mitt tycke, minst lika bra som spån.
 
Sv: Hackad halm?

Tack för att ni delar med er! Det är hackad halm som säljs i plastsäckar om 20 kg och leverantören är tysk, men finns det någon svensk måste det ju vara bättre om man ser till fraktkostad...
 
Sv: Hackad halm?

Tror den vi testade var dansk? Finhackad i platspåse. Dammade så då kan man ju lika gärna köpa kutterspån. Vi har torvbädd men ingen frysfri förvaring och behöver alltså något som inte fryser.
 
Sv: Hackad halm?

Det i "plastpåsar"
Jag har haft svensk, så det finns. Man ska vara noga med kvaliten på den hackade halmen, för alla tillverkare är inte så noga. Vissa gör sin av dålig halm som ingen vill ha "hel". Det samma gäller för vissa tillverkare av halmpellets också för den delen.

När jag har använt hack i påse så fungerar det väldigt bra på sommaren när vi inte har bädd och i transporten. Men på vintern känns det bara väldigt dyrt att försöka göra bädd av den. Den sätter liksom sig inte så länge den är ren.
 
Sv: Hackad halm?

kl
den hackade halmen vi hade var i storbal, ca 1-1,5dm långa strån. dvs inget finhackat.
 
Sv: Hackad halm?

Jag köpte en säck förra hösten, något danskt märke. Det ser mest ut som damm, bôset som blir efter halm/hö.
Det står "dammfritt" på säcken, men det dammar sjukt mycket. Jag använder det bara när pissemärren brunstar i stallgången eller när någon spillt vatten.
Bra uppsugningsförmåga och lätt att sopa bort efteråt. Eller ja, jag brukar öppna dörrarna så det blir tvärdrag så blåser det ut :angel:
 
Sv: Hackad halm?

Är det någon som provat hackad halm? Åsikter?

Den får inte vara för finhackad, tycker den dammar mer då. Dessutom kan glupska hästar få stopp i matstrupen. Har själv grovhackad halm (15-20 cm) vilket är perfekt, suger upp bra, men strör alltid en skyffel spån i botten som suger upp urinen.(alltså inte djupströbädd)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 095
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hästmänniskan Vad betalar ni för pris på halmen i år?
Svar
1
· Visningar
259
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
5
· Visningar
227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp