"Hack"- problem.. help!

S

SirWillgott

*Vet inte om tråden hamnat rätt, men annars ber jag någon vis moderatos flytta den*
För tillfället rids pållen på hack eller endast nosgrimma (bred pullback så de blir som ett sidepull) , men..

På nosgrimman blir han VÄLDIGT tung riden, går någorlunda bra annars, över min förväntan faktiskt!, men ändå grymt tung i handen!
Så då till hackamoret som han rids på vid hoppning/uteritt.
Han har en STOR tendens till att ta allt stöd i höger tygeln!
Visserligen vet jag att litet utav detta består av att jag har ett svagt vänster ben som inte riktigt orkar hålla om honom, men det blir även så här när tränaren rider..
Han drar en ur sadeln med sina 500kg om man försöker ge ett bra stöd, då han verkar lyssna mer på tygeltag från höger än vänster?
På vilket sett ska jag rida honom ? Mina armar/ben/mage håller på att stupa av trötthet:crazy: orkar knapt med någonting annat efter stallet längre!:o Blir helt slut av att rida honom..
Tips någon??:bow:

Sv: "Hack"- problem.. help!

Jag rider ibland på hackamore och kan då få en hel islandshäst i handen :cool: . Det jag gör för att få honom att sluta hänga i min hand är övergångar. Kortar skritten, länger skritten, travar några steg och gör halt. Övergångar så att han aldrig hinner lägga sig i handen utan att de alltid händer något.

Jag vet iof att han hänger i handen bara för att de blir för tråkigt, Gör likadant på bett. Så om de händer mycket i ridningen såsom övergångar och tempoväxlingar samt lite roliga övningar (såsom krumelurer på ridbanan, helt oväntat :bump: )

Så mitt bästa tips är att variera ridningen hela tiden så att man inte sitter å nöter, för de blir en inbjudan till min häst att lägga alla sina 350 kilon i min hand :crazy:

Detta kanske inte gav ett riktigt rakt svar men du kanske kan hitta något av detta som funkar för er ;)

Jo men de funkar på han super när man rider på bett!:idea: bara 10min me övergångs träning så blir han jätte fin.. men på hacket liksom hänger han sig i höger tygeln!!:crazy: Han e känslig i vänster tygeln, ger jag honomm stöd där och släpper på högern (som jag försökte på en volt i h. varv för att få bukt med de) så bara böjer han sig utåt!
Han är inte lika tungriden nu *tack och lov* så jag slipper rida me 600kg i armarna..
men jag vet inte vad jag ska göra för att få bukt me de här!!??:confused:

hjälp!:bow:

De är inte så att hacket glider och sitter snett då? Har Aldrig hört detta problem med hack faktiskt. De flesta hästarna som jag ridit på hack blir väldigt fina och hänger inget alls. Rider du för tränare så kanske denne kan ge dig tips. Mycket svårt när jag aldrig sett er rida. Men med ett par ögon utifrån så löser sig oftast allt :)

Lycka till

hmm.. jo de e därför jag också är lite frågande, ingen annan häst jag ridit med hack har vart såhär:crazy:
Vet inte riktigt vad det är, det är iaf inte jag som jag trodde från början eftersom även tränaren har suttit upp och inte heller kan förstå sig på problemet:crazy:
hmm... nej de sitter rakt, trodde jag också först men har prövat andra hack och sidepulls / nosgrimma också och det blir samma där...

hmm... faktiskt nu när du säger de... nyligen upptäckte jag att de verkar som om han har en låsning el. liknande i v.b , så ET ska komma ut nästa vecka!
Men.. det kan ju vara så eftersom jag började rida på hacket igen nu för ca tre veckor sedan, att han kanske började få låsning då, mne som jag inte upptäckte , och som börjar visa sig nu!! :eek: stackars älsklingen!!
*bara så ni vet, han rids inte nu, har bara gått /tömkört med honom sen jag upptäckte att han var oren*

Senast ändrad av en moderator:

kanske låsningen i v.b som gör att han stödjer sig i h. tygeln vid ridning isf? får se hur det blir efter e.t tagit en koll på honom..
usch va hemsk ja känner mig nu:(

Va spydig man kan va då:crazy: Gå nån annan stans å spela viktig petter va?
Men nej , det är inte min vet. utan min e.t..
Hon kan säga mer en vet. när de gäller sånt här.

Självklart ska du kolla hästen!

Men jag tänkte också på att du kan ju inte leda lika mycket på ett hack (länge sen jag red på hack, men...) Det är svårare att få bogarna på plats om de gärna skjuter ut dem, om man inte kan ta ledande tygeltag lika lätt. Det kan du ju på bettet.

Hästen kan ju då mer och mer ha "tillåtits" vara sned medan du rider på hacket. Bara en tanke. Jag är som sagt inte bra på att rida på hack, det var mycekt längesen.

Jo de var något sådant jag tänkte också först! Men nu vet ja inte.. pratade me e.t och hon ska komma på söndag, hon trodde han kunde halkat i hagen och puttat höften lite sned:o
Men som sagt man vet aldrig!
Hon ska göra en multi koll på söndag iaf!:) Kolla sadel, hack, träns, bett , ja allt som kan skapa obehag, och även självklart kolla igenom hela pållen från topp till tå!:bow:
Hoppas verkligen han "bara" är lite sne i höften eller liknande , för de skulle ju faktiskt kunnat visa sig som nu, att han sätter in v.b lite snett..

Atomiic- ja de undrar jag me:angel:

En annan fråga då, det är inte så att det är du som blir hängande i "hacken" då?
Har ridit mín gammeltant på hack i flera år nu, men i början där var det en ridlärare som ansåg att jag skulle rida som man gör med bett, ha ett "stöd" i handen, vilket gjorde att hon blev just hängande och jag fick 500 kg häst i händerna.
Rider jag mer "kontaktlöst" blir varken jag eller hon hängande och både hacken och vi fungerar som vi ska :D .
Jag konstaterade snabbt att det är en helt annan ridstil än när man just rider på bett.

Jo just de fenometet konstaterade jag själv efter ett tag:angel:
Men när jag sedan bytte till den lite mer kontaktlösa stilen så upptäckte jag dehär nudå..:( så de blev inte så mkt ridning så..

Men de ska tas upp igen när han e frisk!:)

Men... du kanske kan hjälpa? Tycker de är så svårt att verkligen rida igång hela honom utan stöd i hacket när han själc hänger sig i höger sidan...
nu kanske detta kom från att han är stel/har ont som sagt.. men ändå.
han vill gärna ta ett stöd själv, även när jag rider me långa tyglar:angel:

Jag fick min tant genommasserad osv och efter ett par gånger blev hon lättare att rida ihop, vilket i sig ledde till att jag kunde rida henne utan ett stöd i handen.
(hon är pensionär nu och rids inte längre tyvärr...)

Tror också att hästar som alltid blivit ridna med ett stadigt stöd i munnen försöker söka det, sen är det väl också så att de kommer på att de helt enkelt kommer undan hacken genom att lägga sig på, om de redan "ligger på" finns det ju inget mer att klämma åt liksom... :crazy:

Nej de är sant.. får hoppas att man verkligen märker skillnad nu efter 2-3 behandlingar!!:) För bådas skull!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka