guppi,platy

R

rattalskare

tja jag har ett j*kla problem mina guppis och platys ynglar av sig så fruktansvärt så vad ska jag göra med ynglen? kan man typ ge bort dem till en zooaffär eller atr de inte emot dem har typ 26 yngel i ett eget akvarium

snälla hjälp mig jag vet inte vad jagf ska gör
:confused:

erika

Du får se till att bara ha honor om du inte vill ha bebisar annars är det svårt att hålla såna fiskar. De ynglar av sig så snabbt och det är lätt för inavel och missbildade fiskar.

Så sära på dom och fråga på nån zoobutik om de vill ta emot dom.

Det var ju vänligt. :crazy:

Sätter man djur till världen så får man väl se till att de får ett bra liv. Även om det "bara" är en fisk i dina ögon.

ja okej jag vet hur du menar men v**an ska jag göra då? jag kan inte ha två akvarier gå på högtryck jag tror jag ska avliva dem det gjorde jag med ett par andra fiskar men jag kan kanske sätta guppihanarna i ett eget akvarium ett tag men inte en lång tid någon här som bor i tierpstrakten och vill ha fiskar?

Såååå dyrt är det inte med ett litet akvarium till..
Jag har tre hemma.. Två små (40 liter) med guppy i, hanar och honor separerade och ett stort (120l) med barber i..
Pumpen till hannarnas kar gick på femhundra, till honorna kostade den dryga 200 (inkl. filter). Ger du bra med näring i ursprungskaret kan du "föröka" dina växter, så slipper du köpa nya och lite grus kostar inte mycket heller.
Tycker du får ta ditt ansvar om du nu satt ihop hannar med honor, utan att vilja ta hand om bebisarna sen.. eller hur tänkte du? :confused:

Brukar inte honorna bli hanar??? Jag har hört att en hona kan bli en hane rätt som det är... :confused: Då borde det vara bäst med bara hanar i så fall??
Jag hade en guldfisk som åt upp alla mina yngel... Jag döpte honom till Bert Karlsson... för han var så elak!! :D

haha, näää, det blir de inte. Däremot så kan hanar ibland se ut som honor (inte färga ut, osv) just för att då slipper de slåss med andra hanar. Men när de blir ensamma med honorna, så är det ingen ide att "förklä" sig längre. Jag vet inte hur vanligt det är hos guppys, men det händer hos andra fiskar.

Jag tror inte att det är någon djuraffär som tar emot guppy yngel, dels för att det är risk för smitta, dels för att guppy är billiga, och man kan få fler än vad man kan göra av med. De som skulle ta emot de, skulle antagligen ändå mata med dem.

Å andra sidan, så äter fiskar andra fiskar i naturen, inget fel med det.

Jag har lämnat in yngel till en affär så visst finns det de som tar emot, de som jag lämnade till hade en massa yngel av guppy, svärdbärare (som jag lämnade in) och platy i deras växtkar där de fick simma runt med varandra.

Skulle tro att det är lättare att lämna in till akvarieaffärer än kedjor typ Djurmagasinet.

några tips på fiskar som äter upp ynglen då? :confused:

tänk på att jag har rassborr, neontetra, kopparbarber så jag vill inte attd e blir uppätna :cry:

:banana:

javisst får jag ta annsvar för dem men min fader vill inte ha två akvarium

jag har ett 54 liters där det bor en del fiskar och ett med 12 liter som jag har mina yngel i men jag vilkl ha en kampfiskhanne så hur ska jag bete mig? för jag vill ju inte ha en massa yngel som dör pga attd et inte finns någon plats för dem så kan jag skaffa en fisk som äter upp dem? eller hur ska jag göra? kan jag ha mina 2 guppihanar i 12liters akvariet eller är det förlitet? :confused:

Först måste du sära på dom och sedan ringer du runt till zoobutiker runt om dig och frågar om de vill ta emot fiskarna. Annars kan du testa att annonsera i lokaltidningen eller fråga hos din akvarieförening om ni har någon sån.

Hehe, guldfiskar har stora munnar och det är lätt att småfiskar kan glida in där.

Men att honor kan bli hanar stämmer inte. Iaf inte hos guppyn. Men det kan vara så att en hane är väldigt underutvecklad och ser ut som en hona tills den dagen då han har kommit ifatt. Det vet jag har hänt en del platyn och svärdbärare.

En regel som används rätt frekvent i akvarievärlden låter så här; "1 cm fisk per liter vatten". Så visst kan du ha två guppyhannar i ett 12-liters kar, personligen tycker jag att det är för litet.
Har du riktigt pyttesmå yngel kan du ge de som foder till barber, det tycker de är smaskens.. :smirk:
Kampfiskarna har en förmåga att "äta fenor" på andra fiskar med långa fenor, de kan även själva åka på det. Så tänk på vilka andra individer du har i karet, tex tigerbarber äter på långa stjärtfenor.. :(

jag vet det så det var därför jag tänkte ha en kampfiskhanne i akvariet med 12 liter så det är därför jag vill bli av med ynglen

Personligen tycker jag det är helt okej att mata större fiskar med yngel.. men har du "för stora" yngel kan det ju bli problem.
Eller också får du helt enkelt vänta med att skaffa kampfisk och istället ha guppy-hannarna i 12-literskaret och honorna i det lite större. :smirk:

ja jag antar det men jag vill ju hellre ha en *privat* fisk än de små fjutarna jag har nu typ 24 yngel i 12literskaret så jag har ju något att vänta mig plus att jag har 3 i stora akvariet så det är nästan som man kommer på :devil: tankar

Svärdbärare håller lagom rent hos mig. Minns en guldfisk vi kallade gluffs gluffs, men han åt lite väl mycket...

Tja... Ni som tycker det är fel att fisk i akvarium äter fisk. Vad exakt tror ni flakfiskmaten (mfl) består av? Tomater och gurka? Eller gör det inget att de sätter i sig vildfångad processad fisk som man slipper se öga mot öga? Den starke överlever, typ, om man skulle låta guppys föröka sig i evighet i ett akvarium uppstår inavel med sjukdommar som följd osv. osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka