Guldhavre och foder till gammal häst

Fengur

Trådstartare
Hej!
Om jag har förstått det rätt så är guldhavren en Kraffthavre?
Men sen har väl Krafft en annan havre?

Vad är skillnaden på dom?

Min andra fråga:
Jag har en 21 årig islandsvalack, han äter Fibergi som bl.a. innehåller hel havre, men jag funderar på att byta till något utan havre med tanke på hans tänder. Han har inga problem än men jag tänkte förebygga.

MVH Sanna
 
Sv: Guldhavre och foder till gammal häst

På det första kan jag inte ge dig ett svar pga jag har aldig kollat upp det, vanlig havre har passat utmärkt så det har inte funnits orsak att byta.

Sen måste jag fråga, vad är det du skall förebygga? För det bästa man kan göra för sin häst, även äldre med felfria tänder är att se till så pållen får fortsätta tugga ordentligt. Det är enklaste sättet att behålla tänderna felfria så långt det nu är möjligt med alla färrdigfoder idag.
 
Sv: Guldhavre och foder till gammal häst

Kraffthavre är matildahavre med extra hög fetthalt. Guldhavre är sorterad havre med fullmatad kärna o låg skalhalt. Så länge man inte ger höga givor ser jag ingen direkt nackdel med en hög skalhalt så länge priset är därefter.
Kan inte heller se vitsen med att ta bort helhavren i "förebyggande" syfte.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Hundhälsa Halloj! Funderar på att eventuellt byta foder på min 7-åriga labradortik. Hon äter just nu Best in Show Light, lamm och ris. Det...
Svar
3
· Visningar
661
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 667
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 991
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp