grusgolv i ligghall/gammal ladugård?

Qvicka

Trådstartare
På min gård finns en ganska stor ladugård som stått tom i många herrans år. Golvet i själva stalldelen är ojämnt, sprucket och dessutom är det för lågt i tak, så jag tänkte försöka mig på en så billig renovering som möjligt..Bara för att kunna använda det som ligghall. (har ett bra litet stall med boxar utöver detta).

Golvet är alltså på väg ut nu och jag funderar på om man måste gjuta ny platta, eller om man kan spara ett antal tusenlappar och bara ha enkelt grusgolv?
Har letat gamla trådar om detta och fått lite tips, men tänkte om det är fler som provat sen dess?
Vilken storlek på grus rekommenderas, eller ska man t.o.m. ha sand över?
Vilket strö lämpar sig bäst ovanpå grusunderlag; torv/spån/halm?
 
Sv: grusgolv i ligghall/gammal ladugård?

Jag hade grusgolv i min ponnys box.
Det blev helt enkelt så när vi slog bort ungdjurens båspall för att få plats med en box i kostallet.
Pappa konstaterade att det ju var bra med dränering i en hästbox och gjöt ingen ny platta.
Vi fyllde på med sand och sen spån, var kanon!
Om man vill strö med halm så hade jag nog faktiskt haft sand+spån/torv och sen halm överst.
Måste bli det bästa med tanke på att man faktiskt måste mocka ur någon gång ibland och då vill man ju helst ha gruset intakt utan gropar.
 
Sv: grusgolv i ligghall/gammal ladugård?

Tänk på att om ni gräver ut för att få bättre takhöjd så kan det rinna in vatten i stallet om "grusgolvet" blir lägre än omgivningen.... Så ser det ut i min lösdrift, det går åt onödigt mycket strö kan jag säga....:-(
 
Sv: grusgolv i ligghall/gammal ladugård?

Detta med sand överst är nog ingen dum idé känner jag. Men vilken typ av sand är det då man ska köpa, antar att det finns olika benämningar?


Lagården är byggd på rejäla stenbumlingar till grund, ca 0,5m över marknivå där stalldelen är (ligger i en liten sluttning) så ja Tror inte att det ska bli något problem med vatten.
 
Sv: grusgolv i ligghall/gammal ladugård?

Jag hade en ladugård som påminde om din fast det var gjutet förutom där som foderborden stod. Lågt i tak. Vi tog bort taket o satte flertalet stödvajrar istället på ca 4 meters höjd. Så nu har jag 8 meters takhöjd och ett självventilerade stall :)
 
Sv: grusgolv i ligghall/gammal ladugård?

Vi har grus i våra ligghallar ute i hagarna funkar fint tycker vi.
 
Sv: grusgolv i ligghall/gammal ladugård?

Vi har sandbotten i ligghallen. Jag grävde först bort matgjorden så jag kom ner till pinnmon, drog dräneringsslang och sedan fyllde vi upp mede grus och sand (har eget sandtag). Funkar jättebra tills halmbädden ska ut. men jag kan använda traktorn till att få ut det mesta..
 
Sv: grusgolv i ligghall/gammal ladugård?

Detta med sand överst är nog ingen dum idé känner jag. Men vilken typ av sand är det då man ska köpa, antar att det finns olika benämningar?

Vi har grusgolv i vår ligghall och är mycket nöjda med det.

Det vi använt är vad man kallar stenmjöl 0-8 eller bergkross 0-8.
 
Sv: grusgolv i ligghall/gammal ladugård?

Jag hade en ladugård som påminde om din fast det var gjutet förutom där som foderborden stod. Lågt i tak. Vi tog bort taket o satte flertalet stödvajrar istället på ca 4 meters höjd. Så nu har jag 8 meters takhöjd och ett självventilerade stall :)

Den lösningen funderade jag en hel del på och om golvet inte varit i så dåligt skick så hade vi nog rivit taket istället. Kanske blir sen!:)
 

Liknande trådar

Anläggning Vad är det som gäller angående hur många boxar man ska ha tillgång till när man har lösdrift? Är 8*10m (80kvm) tillräcklig stor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 593
Senast: carro_39
·
Anläggning Vi håller som bäst på att renovera vår gamla ladugård. I den del som vi ska inreda stall finns det idag ett gjutet betonggolv, i två...
Svar
6
· Visningar
4 998
Senast: Lejonelle
·
G
Anläggning Jag ska bygga en helt ny ligghall och har en del frågor om underlaget, så alla ni som har era hästar på lösdrift (och ffa nu som byggt...
Svar
7
· Visningar
6 128
Senast: lady_vip
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp