Grovfoder - fetma!!?

B

Balderum

Blir hästen verkligen fet av grovfoder, hö/hösilage??

Grovfoder med t ex mycket energi i, gör det hästen tjockare än ett hö med mindre energi i?? Proteinet, hur påverkar det hästen??

Är det mening att byta ut en del hö mot halm??

Vill få fram åsikter, är litet trött på att höra att mina hästar är TJOCKA o ska ha mindre grovfoder, vilket jag INTE tycker.

Lena

Det beror väl på hur mycket de äter. Hästar och människor blir feta när de äter mer energi än de gör av med. Alltså blir hästar "fetare" av ett hö med högt energiinnehåll om de äter för mycket av det. Byta ut mot halm kan man göra om höet är mycket proteinrikt. Dock har jag på senare tid hört att halmen kan ge stor mage om man ger alltför mycket av den - har just nu ingen vidare information om det.

Huruvida dina hästar är tjocka kan jag inte svara på, det ser du ju bäst själv. Om de ska ha mer, mindre eller samma mängd grovfoder beror ju på hur mycket de får idag.

Såklart de kan! Och tjockare blir de ju ju högre energivärde det är. Men sen får man ju se till vad hästen äter mer. Kraftfoder? Balansen mellan protein och energi?

Alla energi som hästen får kan göra den tjock. Hö gör då ofta hästen bukig. Vill du inte minska på höet så minska kraftfodergivan om detär möjligt för övriga värden. Proteinet gör ej hästen tjock, men får hästen ett överskott av protein går det åt energi för att förbränna det överskottet = onödigt. Hästar av kallblodstyp (ponny, oädla hästar) bör ej ges ett överskott av protein då dessa löper större risk för fång.
Om hästarna är tjocka så är det väl onödigt att ge mkt hö? I annatfall byt ut lite hö mot halm så har hästarna ngt att göra ändå och får i sig växttråden eller köp ett hö av lite sämre kvalitet näringsmässigt.
Lycka till!
Linda

Nuförtiden vet man dessutom att det inte är ett överskott av protein som ger fång. Det är främst snabba foderbyten. Och stärkelse spelar även stor roll. Alla hästar, ponnyer oavsett ras, inkl fånghästar, har fortfarande ett behov av protein och alla behöver de en kvot på 6 för att fungera optimalt.

Jag har fått för mej att grovfoder gör INTE hästar feta, eftersom det är det viktigaste föda för hästarna.
Det är kraftfoder som GÖR dem FETA! SÅ enkelt är det.
Min märr blir inte smällfet av att få tillgång till höet!
Det är bara kraftfoder som gör det, (självklart beror det på vad för kraftfoder, och så vidare...)

Förmodligen äter din märr inte mer än vad hon gör av med då.

Planck skriver i sin senaste bok att i naturen är alla hästar antingen hingstar, växande unghästar, dräktiga, eller digivande. De har alla ett högt näringsbehov. Våra tama hästar har kvar samma förmåga att äta, men fritidshästarna har inte alls samma behov som vildhästarna. Därför kan de, om de har god aptit, mycket väl äta för mycket och blir då feta.

Aha :confused:
Läste just nånstans att grovfoder är JUST det viktigaste för hästarna, och de kan lika gärna leva enbart på höet om det har för högt protein och näringsinnehåll då behövs inte kraftfoder alls.
Jag skulle jättegärna vilja ha ett skulltorkat hö med samma höga innehåll,men då vill jag inte att märren ska få i sej för hög energi i höet.

Hade jag fått tag på ett supersuperBRAAAAA hö med otroligt bra näringsvärdena hade jag låtit henne äta enbart hö och få tillgång till halm. Så enkelt är det.
Letar och letar efter superBRA hö. Vill uppmuntra min bonde att satsa mer på skulltorkade hö innehållande örter, "höga" näringsvärdena så att hästen får i sej allt den behöver.
;)

Jag trodde att det var energiöverskott och inte proteinöverskott som gjorde hästar feta??? Ett hö med ett relativt högt energivärde och ett lågt proteinvärde kan göra hästen tjock och muskelfattig. Om man ska ge hästen fri tillgång till hö så bör energi och proteinvärderna vara balanserade för att hästen inte ska bli tjock.Eller har jag fel? :confused:

Rätt och fel har du.

För mycket MJ ger en fet häst,

för litet SRP ger inga muskler.

För litet MJ ger mager häst

För mycket SRP ger fet häst.

Om foderstaten ger för litet MJ och lagom SRP blir det inga muskler trots att mängden SRP är rätt.

Varför blir den fet av protein? Det är klart att om man ger hästen mer protein/fett/kolhydrater (som tillsammans utgör energin, för jag tror inte att någon matar sina hästar med alkohol) så blir den fet. Men då har den ju fått för mycket MJ. Menar du att hästen blir fet på rätt mängd MJ, men med ett överskott på protein i förhållande till fett och kolhydrater? Det har jag aldrig hört förrut. Kan du berätta mer om det?

OM hästen får massor med proteinöverskott så används överskottet till energi och blir hull. Men det går åt energi för att skapa energi av proteinet, så på tjocka hästar vill man snarare ha lite extra protein och lägre energi.

Ja, grovfodret bör ha en BALANS mellan energi och protein... Det är inte bra om hästen får överskott av varesig proteiner eller energi.

Hästen är "gjord" för att klara av vad vi kallar för hög halt SRP/MJ. För en frisk häst är det inte farligt med för hög halt. En effekt kan bli att hästens svettas lättare pga av det går åt energi för att bli av med kvävet. Miljömässigt är det inte så bra att överutfodra med protein, om vi nu ska ta det negativa.
En annan effekt är att hästen kan bli slö men ibland kan ju det ses som positivt.

Tänk nu på att ett SRP-överskott som uppkommer av en för hög kraftfodergiva kan vara direkt skadlig. Men så länge det rör sig om överskott från stråfoder är det lugnt.

Att byta grovfoder brukar inte vara några problem men om man byter från ett proteinfattigt till ett "värsting-hö" ska det ske försiktigt.

Ja, och balansen till en tjock häst behöver vara lite högre än för en normalviktig. På bete får hästen i sig en SRP/MJ-kvot på 12-14.

Fast det är ju fortfarande på "plus". Dvs hästen går inte ner i vikt av att omvandla protein, däremot är det inte alls en lika effektiv energikälla som fett och kolhydrater.
mvh Maria

Jag har läst på ridsport.se (tror jag) om veterinärer som kommit fram till att hästen inte kan få fetma av hö,,, hö mage, javisst, men inte fetma...Men jag är lite så här :confused: ;)

Här hittade jag det!!

Ridsport.nu skriver
"Fetman beror inte på hö
Ingen häst blir fet av hö. I stället ska hästen få tillgång till så mycket hö som den vill ha. Det är inte grovfodret som gör dem feta utan kraftfodret. Det konstaterade en rad agronomer och veterinärer när de var samlade till en foderkurs som arrangerades av Sveriges Lantbruksuniversitet för några veckor sedan. Hästen har varit gräsätare i 20 miljoner år och klarar därför av att få rätt mängd gräs, hö och ensilage. (FL-Net)"

Vad säger ni??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 625
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama