Grov foder innan träning

Loppz

Trådstartare
Läst rätt många trådar om hästar som blir piggare/stressigare om dem får för lite grovfoder.

Har också läst att man inte ska ge kraftfoder tätt inpå träning.

Men grovfoder?

är det ok att hästen står och äter hö/silage medans man gödslar för att sen rida? eller äter hö/silag ur hönät på stallgången när man ryktar?

bara lite funderingar från halmstad

(har fullblod som man försöker lura i såå mycket som möjlig:grin:)

Sv: Grov foder innan träning

Hästen är gjord för att alltid ha grovfoder i systemet, och samtidigt ständigt kunna fly från fara, så det är inget problem.

Det finns t.o.m en teori om att träning på helt tom mage skulle kunna vara en möjlig orsak till magsår, eftersom magsyran kan skvimpa upp på den oskyddade delen av magsäcken (den nedre delen av magsäcken har en "hinna" som skyddar slemhinnan från syran) när den inte är uppbunden i grovfodermassa.

Kraftfoder är däremot en helt annan sak, det bör ges efter träningen. Åtminstone om det rör sig om större mängder. Några dl gör knappast någon skada...;)

Inga problem att ge grovfoder innan träning. Dock kan en del hästar bli lite slöa om de fått en större mängd, men farligt är det inte.

Som en annan skrev så är ju hästen van att i det fria, stå och äta och sen kunna fly, om en fara hotar.

när jag tar in hästen från hagen brukar han få tugga på lite hö i boxen medans jag fixar lite saker innan vi ska rida. :)

Hästen är gjord för att alltid ha grovfoder i systemet, och samtidigt ständigt kunna fly från fara, så det är inget problem.

Det finns t.o.m en teori om att träning på helt tom mage skulle kunna vara en möjlig orsak till magsår, eftersom magsyran kan skvimpa upp på den oskyddade delen av magsäcken (den nedre delen av magsäcken har en "hinna" som skyddar slemhinnan från syran) när den inte är uppbunden i grovfodermassa.

Kraftfoder är däremot en helt annan sak, det bör ges efter träningen. Åtminstone om det rör sig om större mängder. Några dl gör knappast någon skada...;)

Tack för ditt utförliga svar:laugh:

Precis som pinky skriver så är det helt normalt för hästen att äta grovfoder hela tiden. Det senaste jag läste (som jkag självkalrt inte minns, jag lägger inte vikt vid källor sedan jag kontaterat dem hyfsat tillförlitliga) var att man skulle ha grovfoder till hästen hela tiden vid tävling men passa sig med att fodra kraftfoder för nära inpå start. Det gällde då fälttävlansterrängmoment om jag inte minns helt fel. Skönt för mig att höra som alltid velar med hurvida man ska ta bort höet eller inte mellan hoppningen o terrängen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 661
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Anläggning Det första man gör när man ska bygga om en ladugård är i allmänhet att bila bort foderbord och jämna till golvet. Men jag börjar fundera...
Svar
13
· Visningar
3 515
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern