Grönt mögel i hösilage?

L

LuckyLuke

Hej!
De tog in en ny hösilagebal i stallet igårkväll och den hade liksom "grönt mögel" på sig, det var som ett grönt pulver eller grön svamp eller nåt..
Det var också en liten del som var helt frostig och svart..
Jag har bara sett vitt mögel förut.

Men nu undrar jag om det är farligt? Jag gav inte min häst av den balen igår, för jag var osäker, hela balen var inte "grön" men man ska ju slänga hela om det är mögel i den.

Men vad kan det vara? Och ska jag kräva att stallägarna tar in en ny bal?

Sv: Grönt mögel i hösilage?

Låter som grönmögel, vilket INTE är bra. Jag hade inte gett något av den balen faktiskt. Vet inte vad du kan kräva, vissa tycker ju att det bara är att plocka bort möglet. När det gäller grönmögel slänger jag balen kvickt.

Okej, tack
Om det är så farligt så får jag väl kräva att de tar in en ny även om de inte tycker det :devil: det är ju min häst och inte deras som ska äta hösilaget ;)

Jag köpte ett parti hösilage i augusti som var angripet av mögel. De som sålde hösilaget tyckte som dina stallägare att man visst bara kunde ta bort det mögelangripna och utfodra med resten. Jag höll inte med, och efter samtal till experter på jordbruksverket så gick de med på att ta tillbaka partiet. De på jordbruksverket hävdade att ingen endast med blotta ögat kunde se vilken sorts mögel som var farlig ( dvs den kära gamla myten om att så länge möglet är vitt så är det ingen fara=busted) För att veta säkert om jästen verkligen är jäst och inte vitmögel så ska den skickas in på analys. Dessutom sa de att för att man ska se mögel med blotta ögat fodras en väldigt stor mängd mögelsporer, dvs det är sannolikt att hela balen är angripen med mögel, fastän detta inte kan ses med blotta ögat.
Jag kör nolltolerans mot allt avvikande, mina hästar ska inte äta potentiellt hälsovådliga saker, dessutom betalar du antagligen för ditt hö. Jag skulle då inte köpa mögligt bröd i affären. Kräv att få tillgång till bra mat helt klart!

Om det går att plocka bort eller inte beror på varför balen har möglat. Om det är så att det sitter ytligt och beror på att det gått hål i plasten så kan man mycket väl ta bort det dåliga, med gott mått runt om och använda resten. SLU rekommenerar ca en decimeter med friskt ensilage ska tas bort innan användning. Men om det är mögel som kommer inifrån balen och det blir mer när man börjar skala bort, då är hela balen kass och ska inte användas. Det kommer av att något gått fel i balen när den pressats och/eller plastats in.

Hur gör du om du köpt en ost i ICA och den är möglig? Då går du tillbaka till affären och får en ny ost eller pengarna tillbaka. Enligt konsumentköplagen kan kräva en ersättningsvara eller pengarna tillbaka. Spara kvitto eller faktura annars kan det vara svårt att bevisa när, var du köpt hösilaget.

okej, tack för hjälpen! :laugh: :bow:

De tog bort balen med grön mögel i alla fall, men nästa hade vitt mögel istället men det plockade vi bort...
Men jag tycker också att man ska slänga hela balen när det är mögligt i den, men stallägarna tycker inte vi ska göra det för de är stora rundbalar så då slänger vi jättemycket hö tycker dom..
Men de har inte ens häst i stallet.. och jag betalar ju stallhyra och höet ingår så då borde de ju se till att det är bra kan man ju tycka, men de är så envisa :devil:
Hehe, får väl tjata på dem ännu mer ;)

Är det vita ni hittar i balen slätt eller ludet. Är det ludet så är det också mögel. Är slätt så är det en utfällning som visar att ensileringsprocessen inte fungerat i balen. Det går att fodra med den men den är inte bra och det är ett förstadie till att det kommer att bildas mögel. Så om det är vitt i balarna så kommer med all säkerhet antalet riktigt mögliga balar att öka nu under våren.

Inget av dessa har vad som ska anses som god foderhygien och hållbarheten på en öppnad bal är kortare än för en frisk och bra.

Hej!
De tog in en ny hösilagebal i stallet igårkväll och den hade liksom "grönt mögel" på sig, det var som ett grönt pulver eller grön svamp eller nåt..
Det var också en liten del som var helt frostig och svart..
Jag har bara sett vitt mögel förut.

Men nu undrar jag om det är farligt? Jag gav inte min häst av den balen igår, för jag var osäker, hela balen var inte "grön" men man ska ju slänga hela om det är mögel i den.

Men vad kan det vara? Och ska jag kräva att stallägarna tar in en ny bal?

släng,släng,släng! Jag mår illa av att läsa. Jag är inte kräsen annars, men grönmögel är inte bra. Inte svart heller, däremot kan man gräva bort om det är lite vitt, (mögel alltså,inte prickarna som är så vitt jag vet ofarliga) men inte om det är djupare än 20cm, då har det spritt sig för mycket, enligt mina mått mätt. Alla gör väl olika, men som stallägare hade jag inte ens vervägt att servera en bal som har grönmögel. Den hade åkt ut innan inackorderingarna en märkt att den kommit:D

Senast ändrad:

oh en sån stallägare skulle jag vilja ha i mitt stall! :bow:
De som äger stallet där min pålle står är bra annars, men tar lite för lätt på fodret ibland :mad:

Men det som var i balen var mest "vitprickigt", lite ludet var det på ytan men det tog vi bort.
Har slängt bort det prickiga också..
Håller på att smussla ut massa hö så att balen ska ta slut fort :angel:
Hoppas bara att nästa bal är bättre..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 571
Senast: åke
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 937
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka