Grön pellets?

allahemma

Trådstartare
Vad vet ni om Grön Pellets som ersätter pelleterad lusern hos Svenska Foder? Ska innehålla 160 gram smältbart...

Sv: Grön pellets?

Den ska vara mycket smaklig!
Salsa säljer den som Salsa Naturell Grön (tror jag den heter) och de deklarerar 20% socker!
Spannex Teknosan säljer också den grönpelletsen men kallar det fortfarande för lucern, vilket det inte är!

Pelletsen kommer härifrån http://www.genevadstorken.se/index.html !

Den ska vara mycket smaklig!
Salsa säljer den som Salsa Naturell Grön (tror jag den heter) och de deklarerar 20% socker!
Spannex Teknosan säljer också den grönpelletsen men kallar det fortfarande för lucern, vilket det inte är!

Pelletsen kommer härifrån http://www.genevadstorken.se/index.html !

Och vad ÄR det i den om inte lucern? Framgår ju inte på deras hemsida heller tyvärr?

när jag googlat hittar jag "Skillnaden är att man aldrig kan garantera baljväxtinnehållet i grönpellets. Lusern är en baljväxt. "

Men fortfarande inget om vad det är i, eller kan de bara inte garantera hur mycket lucern det är?

Från deras hemsida: Totalt produceras ca 2700 ton pelleterad vara per år från ca 280 ha vall bestående av rödklöver och ängssvingel.

Baljväxten som ingår är alltså rödklöver!

Det är nog att de aldrig kan garantera hur stor procent klöver det är :P. Eftersom det är blandat med andra arter redan när dom sår.

En vall med ren lusern däremot, är lite lättare att garantera :).

Från deras hemsida: Totalt produceras ca 2700 ton pelleterad vara per år från ca 280 ha vall bestående av rödklöver och ängssvingel.

Baljväxten som ingår är alltså rödklöver!

Det är nog att de aldrig kan garantera hur stor procent klöver det är :P. Eftersom det är blandat med andra arter redan när dom sår.

En vall med ren lusern däremot, är lite lättare att garantera :).

Ah, sådet kan vara typ 98% rödsvingel ena gången och 5% andra för att dra extrema exempel. Men det är aldrig nåt annat än klöver och/eller rödsvingel. Då är det ju ganska lugnt.

Ngn som vet hur det är med socker i den? Är det de 20% Salsa säger eller varierar sockerinnehållet med hur mkt ängssvingel det är i?

Jag tror man får räkna med ganska högt sockervärde oavsett procenten rödklöver. Är det en förstaårsvall är det troligen lite mer klöver i, den övervintrar dock inte lika bra så andelen minskar för varje år, Dessa vallar ligger nog inte så många år iofs, med fem skördar per år så får man nog så ny vall ganska ofta.
Tittar man på produktbladet på hemsidan så är det medeltal från 2006 och det står heller inte hur stora variationer det kan vara. För det är ju omöjligt att skörda all vall så att värdena blir exakt samma hela tiden!

Tror Salsa lämnat in för sockeranalys själva då många kunder efterfrågade det, sen om det provet att från ett och samma parti eller blandat från flera får man fråga dem!

Som jag misstänkte då, men tack för jag fick det bekräftat. Hoppas de får ordning på den här lucernbristen innan mitt nuvarande lucern tar slut. Provar jättegärna grönpellets åt den yngsta, men jag vill absolut inte chansa på sockervärdet åt den som är IR. Och har ju eg inget att ersätta lucernet med - jag använder det för att lura i honom mineralerna med. Han äter inte betfiber..

Kvarnbyfoder har fortfarande melassfri lucern, men de har fått lov att ändra värdena jämfört med tidigare!

Kvarnbyfoder har fortfarande melassfri lucern, men de har fått lov att ändra värdena jämfört med tidigare!

Ah, jag läste det var lucernbrist i hela norden. Men ska försöka passa på köpa en sån säck då. Värdena är helt ärligt skitsamma, jag ger 100 gr/dag och just bara för att blanda pulver och mineraler i så de kan variera ganska stort utan ett det eg märks vid så liten mängd =)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
587
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse