Griniga hästar vid pälssättning

TheRedLightning

Trådstartare
Hur vanligt är det att hästar bli griniga när de sätter sommar/vinterpäls?
Finns det något man kan göra för dessa hästar för att hjälpa dom?

Det som hjälper är att öka proteinmängden i fodret när den nya pälsen börjar tillverkas d v s ca en månad innan hästen börjar fälla. Här där jag bor brukar det vara runt nyår och i början av augusti.
Det är själva tillverkningen av pälsen som tar på hästen och det är ju svårt att veta riktigt när den börjar. Så när fällningen väl är igång så finns det inte så mycket att göra.

min börjar bygga ny päls mellan jul och nyår, visar sig alltid med att hon får svinpäls över hela kroppen (har försökt med allt för att förstå vad det beror på men är samma visa varje år ändå).

denna pälsen skavs lätt av runt februari då hon börjar fälla och då är hästen gärna grinig. så är till att försöka ha saker som skaver så lite som möjligt på pälsen. undviker gummityglar och har bara mjuka rena schabrak. undviker att massera med gummiborsten då det också är obehagligt tydligen. detta är enda hästen jag haft som har reagerat vid fällning.

Det som hjälper är att öka proteinmängden i fodret när den nya pälsen börjar tillverkas d v s ca en månad innan hästen börjar fälla. Här där jag bor brukar det vara runt nyår och i början av augusti.
Det är själva tillverkningen av pälsen som tar på hästen och det är ju svårt att veta riktigt när den börjar. Så när fällningen väl är igång så finns det inte så mycket att göra.
Aha, vad är det för protein de behöver och kan man på något sätt veta att de verkligen tar upp proteinet man i så fall ger?

min börjar bygga ny päls mellan jul och nyår, visar sig alltid med att hon får svinpäls över hela kroppen (har försökt med allt för att förstå vad det beror på men är samma visa varje år ändå).

denna pälsen skavs lätt av runt februari då hon börjar fälla och då är hästen gärna grinig. så är till att försöka ha saker som skaver så lite som möjligt på pälsen. undviker gummityglar och har bara mjuka rena schabrak. undviker att massera med gummiborsten då det också är obehagligt tydligen. detta är enda hästen jag haft som har reagerat vid fällning.
Svinpäls? Första gången jag läser det, vad är det egentligen? Jag tänker sträv päls, men det kanske är fel?

Aha, vad är det för protein de behöver och kan man på något sätt veta att de verkligen tar upp proteinet man i så fall ger?
Det är s enkelt som att hästens behov/kraft på fodret ändras och den behöver ofta mer protein än den normalt gör. Så alla foder och tillskott som ger mer protein i fodret fungerar. Vad som kan bli bäst för din häst beror på vilket foder den får i vanliga fall. Men tex lusern, linfrökaka, soja eller potatisprotein kan vara något ge eller öka under den här perioden.

Svinpäls? Första gången jag läser det, vad är det egentligen? Jag tänker sträv päls, men det kanske är fel?
ja det är långa sträva hårstrån. som svinborst typ

hittar ingen bra bild nu men man ser under magen på henne här, den vanliga vinterpälsen är ganska tunn, sen ploppar svinpälsen ut och är ca 4cm lång.. brukar klippa bort det på huvudet och halsen annars ser det ut om under magen..

de flesta hästar får bara vid käken och under huvudet, och vissa får det bara då de är klippta.

ja det är långa sträva hårstrån. som svinborst typ

hittar ingen bra bild nu men man ser under magen på henne här, den vanliga vinterpälsen är ganska tunn, sen ploppar svinpälsen ut och är ca 4cm lång.. brukar klippa bort det på huvudet och halsen annars ser det ut om under magen..

de flesta hästar får bara vid käken och under huvudet, och vissa får det bara då de är klippta.
Jaha, det visste jag inte, tänkte först att det kanske är så pälsen som växer ut där man klippt som det menas, men där ser man. Jag har lärt mig något nytt idag. :D

Det är s enkelt som att hästens behov/kraft på fodret ändras och den behöver ofta mer protein än den normalt gör. Så alla foder och tillskott som ger mer protein i fodret fungerar. Vad som kan bli bäst för din häst beror på vilket foder den får i vanliga fall. Men tex lusern, linfrökaka, soja eller potatisprotein kan vara något ge eller öka under den här perioden.
Ah, nu blir inte min häst grinig vid pälssättning, men har varit med om andra hästar och vi misstänker att det är en annan häst i stallet (som plötsligt blivit sur) där vi misstänker att den är grinig pga pälssättning, då alla tecken tyder på det i princip. Så blev lite nyfiken om det fanns något man kunde hjälpa griniga hästar på. :)

Jag gillar att klippa hästarna tidigt så de både slipper sätta massa päls men framförallt göra en sista klippning så de slipper fälla så mycket långa hår. Nästan det bästa med att ha hästen klippt, speciellt om man som farbror fux inte får någon björnpäls. Sanningen är att han nog överlevt orakad året runt men jag tycker det är fult och jobbigt med hår överallt och en päls som tar år att borsta rent.

Farbror häst är dessutom en individ med mycket humör och det hjälper inte att hela kroppen kliar, han har inte jätteproblem med just fällningen utan bara problem överlag som förvärras av den :meh:. Vi försöker minimera bråken och bara ta de fajter som behövs. Att då klippa innan han själv fäller är guld.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
7
· Visningar
600
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
466
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17