Grinig sto

N

Nadin

Vid brunst.Min häst är grinnigt sedan ett par dagar vill inte lyda mig och testar mig mer än hon brukar göra.Kan detta vara samband med att hon är brunstigt?

Sv: Grinig sto

Jag skulle tro det om hon beter sig bättre andra dagar , kan också vara något annat..

Ina :love:

Det kan det mycket väl vara. En del ston blir grinigare under brunsterna, en del blir jättesnälla och keliga, vissa märks det knappt alls på vad gäller humöret. Är olika, som med oss människor kan jag tänka mig.

ja det kan det. min brukar tjura när hon är brunstig, när hon är högbrunstig är hon inte så pigg på att komma i hagen heller.

Lazio skrev:
ja det kan det. min brukar tjura när hon är brunstig, när hon är högbrunstig är hon inte så pigg på att komma i hagen heller.
Hur länge är stoet brunstigt och när har de högbrunst?

Mitt sto har sina perioder då hon är grinig kring brunst, men det är väll som för oss kvinnor så man får ha förståelse:)

Antagligen är det brunsten. Ta det lite lugnare och sänk kraven. Det är JOBBIGT att brunsta, säkerligen mycket jobbigare för hästar än för kvinnor ;)

Tassetass skrev:
Antagligen är det brunsten. Ta det lite lugnare och sänk kraven. Det är JOBBIGT att brunsta, säkerligen mycket jobbigare för hästar än för kvinnor ;)
haha hur kan du veta det ?har du arit häst eller ;)

haha ok..joo ibland blir dom väldigt jobbiga! :devil:

Ina :rofl:

Japp. en del ston blir som galna vid brunst. Min kompis foderhäst blev helt tossig och så men det är som med oss tjejer, en del blir sur och lättretade under ens egen mens. Ska inte få hästen bli det med?

Mitt tips är magnesium. Tillsätt det i fodret och du får en ny häst. I allafall om hennes tjurighet beror på brunsten. Vi har haft jättegott resultat med Biomag.

Lycka till.

/FiaLotta

Sådär var min skötponny som jag "hade" när jag var liten. Iof var hon alltid lite grinig av sig, strök öronen bakåt när man kom in i spiltan osv, även fast hon var väldigt snäll och aldrig bets eller sparkade. Men när hon brunstade så var det en helt annan sak! Jag brukade leda henne på nybörjarlektionerna och då gick det knappt att hålla henne i traven... Av någon anledning var det en speciell kille (valack..!?) som hon trånade efter och skulle springa efter... :D
Och grinig som få blev hon under brunsten. Då var det bäst att borsta av henne och lämna henne ifred istället för några mastodontryktningar...;)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 119
Senast: linnsan
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern