Gräver i blomkrukorna

Megs

Trådstartare
Jag har en ungkatt som tycker att det är roligt att gräva i blomkrukorna, helst de lite större jordklumparna är fantastiska att leka med.

Någon med tips på hur man kan få henne att sluta alt. hur man kan ”skydda” blommorna från henne?

Sv: Gräver i blomkrukorna

Det finns folk som sätter hönsnät över jorden i krukorna.

Jag älskar blommor och har hyffsat gröna fingrar, har haft jätte mycke fina växter i mitt hem, men nu, nu har jag EN ensam blomma..
(jag gav upp och kastade ut dem hehe)
Den hänger i köksfönstret rätt högt upp, men har ändå fått besök av en galen Sphynx och tokiga Bengaler.... :P

Så här såg det ut förra sommaren.

Tempis filosoferar lite..

Humm luktar gott!

Pilla lite.....

Då säger matte, Tempiiiiiis....
-VA?!?, Nej jaaaaaag har inte gjort något!?!? Hur kan du tro något sånt om mig matte! haha

-Men matte, du vet ju att jag kommer undan med det mesta, bara för jag är så söt!! ;)

Jag har en ungkatt som tycker att det är roligt att gräva i blomkrukorna, helst de lite större jordklumparna är fantastiska att leka med.

Någon med tips på hur man kan få henne att sluta alt. hur man kan ”skydda” blommorna från henne?

Vår ena katt gjorde också så när den var liten. Vi sprutade vatten på henne, och den mest attraktiva krukan (en stor kruka med en palm i, perfekt toalett och skoj att göra utgrävningar i, tyckte misse) satte vi hönsnät över.

Nu har hon inte petat på en blomma på flera år.

Den andra katten är värre, hon ger sig på alla vippande krukväxter (typ ampellilja), när hon är hemma får man helt enkelt sätta såna blommor så att hon inte kommer åt.

Tja, ung och ung, hon är faktiskt snart 2 år gammal :grin:
Antalet blommor hemma har minskat till mindre än hälften från vad vi hade innan katt-:devil: flyttade in.
Hon har också två favvo blommor, en ficus och en palm, Hade de inte varit seglivade så hade hon nog haft kål på dem för länge sen. Hon har som tur är slutat använda dem som toalett (hon är numera för stor för att få plats I krukan :D), dock grävs de ut i samma takt som jag fyller på jord. Vi har två andra katter hemma med, en kastrerad hane i samma ålder och en gammeltant på ca 18 år, ingen av dem är på blommorna förutom att ibland tugga lite på bladen.
Jag hoppas verkligen att detta är något hon växer ifrån.:mad:
Ska prova sätta hönsnät på palmen och ficusen. Kan man köpa det överallt på hem-trädgårdsbutiker?

De mindre planterna har hon inte gett sig på som tur är men undrar hur det kommer att gå med mina förkultiveringar av tomat etc...

:rofl: Livet med katt. :love:

Ja du borde kunna köpa det på alla sådana ställen och byggvaruhus.

Jo, och hon VET att hon inte får, det räcker att man tittar på henne och harklar sig så ser hon typ ut såhär -> :angel: "Vaddå, jag? Aldrig!"

(Kunde förresten inte se dina bilder nu för mitt dumma jobb har bestämt sig för att blocka pixbox - jag får kolla när jag kommer hem istället)

:rofl: Livet med katt. :love:

Ja du borde kunna köpa det på alla sådana ställen och byggvaruhus.

Nja, det behöver faktiskt inte vara så. Om våra katter hade ihjäl alla våra krukväxter skulle jag verkligen inte tycka att de var några :love:.

:rofl:

NU kan jag skratta åt det, för det var förra försommaren som sista blomman gick i golvet, då ställde jag ut alla bloommor på fintrappen och de fick bo där thela sommaren tills frosten dödade dem. :devil:

DÅ, höll jag på och gå i limningen, men inte så lätt att förklara för ~åtta katter att de minsann inte får vara i blomkrukorna..
Vissa gånger så kände man för att slänga ut katterna istället för blommorna. :devil:
(*skämt*)

:rofl:

NU kan jag skratta åt det, för det var förra försommaren som sista blomman gick i golvet, då ställde jag ut alla bloommor på fintrappen och de fick bo där thela sommaren tills frosten dödade dem. :devil:

DÅ, höll jag på och gå i limningen, men inte så lätt att förklara för ~åtta katter att de minsann inte får vara i blomkrukorna..
Vissa gånger så kände man för att slänga ut katterna istället för blommorna. :devil:
(*skämt*)

:D

Ja, det låter ju som en lite mer rimlig reaktion. Ibland kan det bli lite väl sockersött med en del kattägare, typ "Åååh, vad gör mammas lilla gullunge? Sitter på matbordet och äter upp mammas middag? Åh, så gulligt!:love: Ja så är det med katter, det är katten som äger oss, och vi ska vara tacksamma över att de vill bo med oss :bow:"

Meanwhile är "mammas lilla gullunge" en smällfet totalt bortskämd katt som lindat hela familjen runt sin svanstipp. :cool:

Det funkar oxå att klippa till ett plastlock från lagom stor burk och lägga över blomjorden.

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 703
Senast: MJLee
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
755
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025