Grästygel.

Sv: Grästygel.

Jag använde en för ca 3 år sen (dom kanske bytt design på den) och den funkade MEN hästen kan inte arbeta med den

Tack för ditt svar men hur menar du med att hästen inte kan arbeta med den?

Vi kör med detta på vår ponny, dock en hemmagjord av gamla tyglar, som är fästa i bettringarna, och sedan trädda under pannbandet och vidare till sadeln, där vi fäster dem. De sitter inte hårt, så hästen kan gå i form om det är så..men det har gjort att han slutat bocka, när tygeln är på. Han har gjort ett försök och det var alldeles för obehagligt tydligen, så inga mer försök där.
Så för oss har det fungerat. Kan tillägga att han också slutade sparka bakut också, då han inte får kraft genom att ta ner huvudet.

Förr sparkade han alltid bakut eller bockade när han blev alltför glad..villket resulterade i att barnen flög all världens väg..:o

Problemet när du använder en grästygel/annan hjälptygel när hästen bockar är att du endast slätar över problemet, och gör ingenting åt det = hästen kommer bocka så fort tygeln inte sitter på.

Tillfällig lösning, javisst, men ta reda på VARFÖR hästen bockar och behandla problemet istället!

min gamla ridskola hade gräs tyglar av bal band på några hästar, dock så togs de av när man skulle jobba hästen i form. de användes främst under nybörjar lektionerna, det enda de gör är ju att de förhindrar att hästen tar ner huvudet för att bocka. om man tar balaband så är det viktigt att man sätter dem så att hästen kan gå avslappnat men att huvudet hindras när den drar ner det för att bocka. men man bör utreda varför hästen bockar, kanske du behöver byta sadel eller helt enkelt byta sadelgjort? om det bara är överskotts enegi så kan du longera hästen före ridningen för att hästen ska få bocka av sig innan du rider.

Problemet när du använder en grästygel/annan hjälptygel när hästen bockar är att du endast slätar över problemet, och gör ingenting åt det = hästen kommer bocka så fort tygeln inte sitter på.

Tillfällig lösning, javisst, men ta reda på VARFÖR hästen bockar och behandla problemet istället!

Håller helt med.

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
302
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Piaff
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
354
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama