gräs med höga östrogena halter o pissmärrar

Byange_stall

Trådstartare
Grubblar o tänker djupt ikväll. Har precis läst att speciellt grässorter som rödklöver, italiensk raj och rödsvingen har höga halter av österogena ämnen och kan ge fertilitetsstörningar bland annat. Om kroppen inte kan balansera detta så får man ett överskott och insulinet (via hypofysen) tar över... Är det ngn här som reflekterat om det kan vara en av orsakerna att hästar har pissmärr symptom?? Dessa gräs är ju fruktansvärt vanliga ...:o
Överskottet blir ju som ett anabola som påverkar psyket? eller - alla lärda kom med ideér o svar till mig "mindre lärd" haha

Sv: gräs med höga östrogena halter o pissmärrar

Hur mkt det påverkar psyket vet jag inte, men att det kan påverka fertilteten vet man även om det främst finns studier på produktionsdjur som gris och får. Studierna tyder på att växtöstrogener i små doser kan öka fertiliteten men större doser kan leda till reproduktionsstörningar. Har bla. setts hos får på klöverbete.

OT. När det gäller insulinet och östrogen är det rätt intressant att fler ston än valacker statistiskt drabbas av fång..

Har precis läst att speciellt grässorter som rödklöver, italiensk raj och rödsvingen har höga halter av österogena ämnen och kan ge fertilitetsstörningar bland annat.

Den mest problematiska produkten som innehåller fytoöstrogener är soja. Dessutom innehåller soja även en rad andra skadliga ämnen, se t.ex. här:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Jag skulle inte rekommendera användning av sojaprotein annat än i väldigt små mängder.

Ger aldrig mina hästar soja, men detta med gräset har jag aldrig tänkt på tidigare men så dammade jag av gamla boken "abc om hästar" i väntan på boken av C Plank för jag ville läsa på lite o då reagerade jag på detta m raj och rödsvingel - där stod även om östrogena påverkan o att det även kan ha anabola effekt. Påverk det hypofysen så kan det ju helt klart påverka humöret. Blev väldigt nyfiken då jag (vi sådde med Raj förut o dags igen nu snart att göra om betet) Men jag gav mina munkpeppar en period oxå o en av stona i stallet har hiskeligt märrhumör ibland. Värst sommartid men brunstar även hela vintern... Mkt rödsvingel mm på våra marker då =)
Dock har ingen av ex shettisarna som går ute dygnet runt någonsin visat fångtecken. Men i granngården så vet jag att ngn häst fick fång på en period som var helt fel. Långt in på hösten har jag för mig

Fång är komplext o kan bero på flera saker, och hästar kan alltså få fång året runt. Ett fånganfall på hösten kan bla. bero på intag av gräs som utsatts för frost. Frosten innebär en förändring i kolhydratsammansättningen som kan utlösa fång.

Kopplingen med humöret är intressant, men jag vågar inte uttala mig om hur stor inverkan det skulle kunna ha.

Dessutom är det ju så att vanligt gräs innehåller ju också socker (ca 15%) som också kan påverka hormonerna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka