Gräsklippning

Argona

Trådstartare
Hur har ni gjort med barn och hjälp med gräset som växer så det knakar?? Har era barn fått hjälpa till med gräsklippning, mot betalning eller bara klippa ändå, vid vilken ålder har dom fått börja hjälpa till?? Vi har en självgående gräsklippare, inte någon som man åker på. :confused: Det vore intressant att få veta hur andra resonerar!
 
Sv: Gräsklippning

Jag anser inte att det är fel att ungdommar hjälper till hemman för att saker behöver göras.
Att man är en familj där man hjälps åt..

Gränsen för när tycker jag går nån gång när man blir tonåring ( när man inte är barn längre.. Barn skall få vara barn så länge det går och självklart så skall dem få hjälpa till dem också med saker som inte fallerar av risk själ... men man får inte ställa högre krav än vad de är mogna för!

Sen beror det ju på om man har en "fotbollsplan" att klippa eller en liten gräsplätt..

Ang klippa för betalning, så veté katten.. Jag personligen vill ha en familj där vi hjälps åt.. Jag kommer att ge mina barn det dem behöver i alla fall...

Vill att mina barn lär sig att vara medmänniskor i en familj inte "egon" som kräver nått så fort de skall ge nått.. (det är i den fällan många kamrater fastnade i när jag växte upp, som hade betalsystem för allt möjligt inom familjen). Jag vill inte ha diskutionen att "jag gör det, om jag får"!
 
Sv: Gräsklippning

Har aldrig fått betalt av mina föräldrar.

Min bror bodde hos oss en vecka förra sommaren, då hade vi en gigantisk tomt som tog 3 timmar att klippa om man inte tog någon paus. Den fick han klippa medans vi var å jobba ;) 15 år var han då.
 
Sv: Gräsklippning

Jag och min bror har varit lite olika vad gäller att hjälpa till. Jag har alltid gillat att hjälpa, och klippte således ofta gräset hemma frivilligt utan betalning.

Min bror däremot kunde få betalt, om han var i behov av pengar och mina föräldrar tyckte att han inte bara skulle få, utan kunde få göra något för pengarna också. Men han har alltid varit rädd för jobb, och gjorde ingenting i onödan.

Min "grej" jag gjorde för att tjäna extrapengar var att tvätta fönsterna eller tvätta bilen, då kunde jag, precis som brorsan, få en femtiolapp. Vi började nog med det vi en 13 år kanske.

Inte fel att ge lite betalt tycker jag, men man bör absolut inte lära barn att de ska ha "lön" varje gång de hjälper till. Dock ansåg mina föräldrar att gräsklippning/fönster och biltvätt var lite "extrajobb" som vi kunde göra om vi ville ha extrapengar. Städ, framplock - undanplock efter maten, städa egna rummen, hänga tvätt, plocka i/ur diskmaskinen var sådant som "hörde till" när vi bodde hemma.
 
Sv: Gräsklippning

*kl*
Vi och våra vänner brukar byta barn!
Då blir det mer ett riktigt arbete som avlönas. Hemma får de hjälpa till, de bor här och de får ta sin del av jobbet.
 
Sv: Gräsklippning

Mina barn får inte betalt för att de hjälper till med gräsklippning etc.
Det är sådant alla hjälper till med i en familj!
 
Sv: Gräsklippning

Jag kan tycka att om man förälder ber sitt barn att klippa gräset ska man inte acceptera ett nej, utan som du säger, man hjälps faktiskt åt. (Beroende på hur gammalt barnet är då, en tioåring kanske inte ska klippa en stor gräsmatta :p)

Men om barnet vill tjäna lite egna pengar utöver det de redan får tycker jag inte det är fel att ge en liten peng vid den typen av jobb heller.
 
Sv: Gräsklippning

Jag hjälpte alltid till hemma, och det gör jag fortfarande, när jag åker till mina föräldrar och hälsar på.
Har aldrig fått något betalt. Tycker faktiskt att det är självklart att man ska hjälpa till utan betalning.
 
Sv: Gräsklippning

Jag lutar nog åt det hållet att i våran familj hjälps vi åt med sakerna! Men vid extra saker som biltvätt som någon skrev kanske man kan löna med en slant.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
645
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
487
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 792
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp