Gräsfröhalm

Fiorano

Trådstartare
Vilka riktvärden har gräsfröhalm? Vi i stallet ska komplettera upp fodret med det eftersom hösilaget för i år är lite för bra för en del hästar vi har.
 
Sv: Gräsfröhalm

Nu är det några år sen vi analyserade tröskhöet, men jag kommer ihåg att proteinet låg på 30 g, och energin var inte så tokig, 5-6 MJ kanske?
 
Sv: Gräsfröhalm

oj, så mycket proteiner i ett gräsfrö halm!!
jag och en kompis i stallet fick gratis halmbalar från en bonde. Dom skulle ta hö på åkern nästa år så det va lite grönt i halmen. Hade väl redan hunnit växa upp lite gräs Kan det verkligen stämma att man får så mycket som 30 g protein?? Halmen blir ju tagen så pass sent...augusti/september skiftet på ett ungf.
 
Sv: Gräsfröhalm

lola97, du blandar ihop begreppen.
Det du talar om verkar vara vanlig halm med insådd i.
Vi pratar om gräsfröhalm. I mitt fall får vi det från en granne som odlar timotej till utsäde. Dvs han låter vallen stå till mitten på augusti, då tröskar han den så han får rätt på timotejfröna. Halmen vill han ju att nån tar bort, eftersom om den skulle kväva vallen till nästa år om den ligger kvar.
 
Sv: Gräsfröhalm

Kalla mig dum...men jag fattar inte riktigt! Pratar ni om en gräsvall som står till mitten på augusti?? Tröskar den?? Tar han alltså bara bort änden på timotejen och låter grässtråna vara kvar? Vad är det då som är halmen?? Gräset utan timotejfröna??
 
Sv: Gräsfröhalm

lola97 skrev:
Kalla mig dum...men jag fattar inte riktigt! Pratar ni om en gräsvall som står till mitten på augusti?? Tröskar den?? Tar han alltså bara bort änden på timotejen och låter grässtråna vara kvar? Vad är det då som är halmen?? Gräset utan timotejfröna??
Precis, för hur skulle man kunna så in nya vallar om det inte fanns någon som såg till att det fanns utsäde att köpa?

Gräset som klipps av är ju som sagt ganska förvuxet och inte så där jättesmakligt. Våra hästar (travare och araber) finner sig bara i att äta det så här års, som komplement till betet. Antagligen för att de vill tugga på nåt torrt.
På vintern då vi fodrar fri tillgång på hösilage finns det inte en chans att de äter av det.
 
Sv: Gräsfröhalm

Fiorano skrev:
Vilka riktvärden har gräsfröhalm? Vi i stallet ska komplettera upp fodret med det eftersom hösilaget för i år är lite för bra för en del hästar vi har.
Det kan nog skilja en del. Vi hade 16 i smrp och 5,9 i energi per kilo foder i den gräsfröhalmen vi kompletterade med när ordinarie hösilaget låg på över 100. Det var också timotej.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp