gör jag rätt?

Olympus

Trådstartare
Min häst fick ett sår när hon gick omkull i hagen, ganska djupt men inte så stor. Hon var svullen ngr dagar och ömmade, tog det lugnt med ridnigen då. Nu har svullnaden gått ner, hon ömmar inte och jag rider som vanligt.

I början gjorde jag inte så mkt med såret förutom att tvätta rent det med lactacyl (stavning?) Men efter ett tag så blev det lite varigt, öppnade då upp såret så det fick vätskas ut, då såg det fint ut. Så nu har jag låtit det vara öppet ngr dagar, tvättat rent det, sprutat på alovera sårspray och lagt på en kompresor och självhäftande linda över så det ska hållas rent från flugor och skit när hon går i hagen.

Tycker ni jag gör rätt så? Är det dumt att rida som vanligt även om hon inte ömmar? Hon känns fräsch och allt.

Sv: gör jag rätt?

varför skulle du inte rida som vanligt om hon känns ok? Det är bättre att rida på än att ställa av i onödan tycker jag. Inte roligt med öppet sår, det är ju sämsta tiden på året att hålla rent med flugor o andra djur! Så lycka till med det och om jag var som du skulle jag rida som vanligt om hästen inte visar något annat, det enda man kan göra är att vara uppmärksam..!

Ja jag rider ju som vanligt oså. Såret ser jättefint ut nu. har slutat vara så ska sluta med att pilla upp det nu och låta det läka. Finns ju lixom inget att vätska ut så då kan det lika gärna få bli en skorpa. Vill ju inte att det ska läka ihop om det fortfarande är massa skit i det.

Självklart kan du rida hästen om hon känns bra och fräsch osv. Dock skulle jag tagit det lugnt i början, om det skulle vara något självläkande att man inte provocerar fram något. Kör på! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 748
Senast: lil-sis
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 808
Senast: höstmåne
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 814
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka