Golvvärme, hundkoja mm

Tibra

Trådstartare
Hejsan
Äntligen har vi bestämt att skaffa en finsk lapp hunds valp som föds vid 24 Mars.
Är så ivrig!

Nu är det så att jag och mamma söker och söker på internet efter golvvärme man kan köpa här på nätet åt hunden i hundkojan, någon som har tips på vart vi kan hitta en sådan sida eller en affär?

Är det sedan någon som vet om det finns en just finsk lapphunds bok man kan få tag på?`tycker vi har sökt på nätet förgäves där med :(

mvh/Linda o Bettan:banana:

Sv: Golvvärme, hundkoja mm

Tibra skrev:
Hejsan
Äntligen har vi bestämt att skaffa en finsk lapp hunds valp som föds vid 24 Mars.
Är så ivrig!

Nu är det så att jag och mamma söker och söker på internet efter golvvärme man kan köpa här på nätet åt hunden i hundkojan, någon som har tips på vart vi kan hitta en sådan sida eller en affär?

Är det sedan någon som vet om det finns en just finsk lapphunds bok man kan få tag på?`tycker vi har sökt på nätet förgäves där med :(

mvh/Linda o Bettan:banana:

halm duger gott eller strö, en del anväder torv också

Om ni isolerar hundkojans väggar, golv och tak och sedan fyller den med halm, så räcker det.

Du får väl upplysa om att Finska Lapphundar sover oftast Ovanpå taket till hundkojan. Mina gjorde det i alla fall. Även i - 25 och snöstorm, så föredrog de att sova utanför hundkojan, när de var ute i hundgården...

Mina lapphundar avskydde värme.. så hälsa din mor att om hon vill att hundkojan inte ska användas av hunden, så ska hon installera golvvärme.

Jag ljuger inte.. de trivdes bäst i snö.. eller kalla stengolv. De avskydde värme.

Såna är mammor.. (är en själv) *ler*

Jag har försökt föreställa mig min senaste lapphund i en hundkoja med golvvärme.. men ser bara en föraktfull fnysning innan hon snurrar ihop sig i en snödriva.

Din hund måste älska denna långa vinter.. När min tik blev gammal, var det vintern som fick henne att leva upp och tycka att livet var värt att leva iaf... För somrarna fick henne att vilja ge upp ibland.. sen när det var vinter blev hon hux flux valp igen.

sa det här till mammsen.
men hon hade pratat med uppfödaren, han säjer som ni men man måste tänka efter lite också.. är hunden ute i flera -grader i tex 9 h så börjar även den bli ruggig och vill komma in till värmen.
Detta var vad uppfödaren sagt till min mamma.
Och vi vill ju såklart ge det bästa till hunden:)

Lite nyfiket frågat: Vilken kennel köper ni valpen från?

Sedan så är det faktiskt så att i en välisolerad hundkoja fylld med halm håller hunden värmen hur lätt som helst..

*Gnist som fött upp Finska Lapphundar*

Jag blir lite si så där när jag hör hund och golvvärme. Blir det för varmt så kommer de inte undan och ofta kan det bli lite varmt. Kommer det att finns chans för hunden att ligga i kojan fast inte på golvärmen? Alltså att t.ex. bara halva golvet är uppvärmt. Eller blir det så att blir det för varmt så måste hunden ligga utanför kojan?

Jag måste också tillägga att kaniner bor utomhus hela vintern och de bara boar in sig i hö! Men skulle det vara mina hundar så skulle jag vara så sjåpig så de fick tillgång till värmen, men också till koja och lä utan värme. På nått sätt. Har inte hunnit fundera ut hur...

Undrar oxå vilken uppfödare som säger så?

Verkar jättekonstigt! En lappis klara kyla lätt. Däremot kan den behöva vindskydd när det blir riktigt kallt och blåsigt.

Eller är det pälsen uppfödaren vill skydda? Från att bli ruggig & full med isolerande underull?

Är hunden inte van att spendera mycket tid ute, så anpassar sig pälsen lite efter det..

Gör vad ni tycker är bäst.. Det är ju er hund och era pengar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka