Golvet i gillestugan

Lupin

Trådstartare
Jag har ett hus från 1961, enplans med källare. När man går nerför källartrappan hamnar man i gillestugan. Golvet är ett litet frågetecken, det är nåt gammalt enkelt laminatgolv. Tunt laminat, för jag har råkat spräcka på ett ställe och nu smular sig spånet rejält där!

Fråga 1: går det att "laga" på något sätt? Så att inte laminatytan fortsätter sargas och det blir ännu värre? Typ lacka över/försegla på något sätt?

Fråga 2: det verkar som att golvet är lagt direkt ovanpå betonggolvet, med bara någon slags foam under. Det finns ingen märkbar fukt i rummet, det har varit så här i decennier och enda anledningen att byta ut golvet är väl för att det KANSKE skulle kunna uppstå problem. Å andra sidan är det inget snyggt golv heller haha.

Hur borde man egentligen lägga golvet i gillestugan? Jag tänker inte installera golvvärme. I tvättstugan har jag lagt ut sånt där BERGO plastgolv (ljusgrått) och det funkar ju superbra och det kommer jag även att lägga i verkstan. Man borde kanske lägga det även i gillestugan? Det ventilerar ju bra och man slipper gå direkt på betonggolvet och det verkar funka att lägga mattor ovanpå (har nån trasmatta i tvättstugan). Eller?

Sv: Golvet i gillestugan

Ingen som har tips eller idéer?

Man kan såklart lägga klinker med, men det känns som om det blir väldigt kallt?

Klinker blir kallt utan golvvärme, men helt klart att rekommendera! Varför inte golvvärme?

Jag skulle inte lägga något laminat eller trä i gillestugan. Möjligtvis heltäckningsmatta faktiskt.

Jag tror att typ Bergo är ett mycket bra alternativ. Man ska inte klä in källare som inte är isolerade mot grunden pga risken för fukt så det ska helst inte vara varken tapeter, mattor eller golv i källaren.
Klinker är ju av samma material som källargrunden "sten" så det passar bra men då blir det ju som du säger kallt. Golvvärme verkar väldigt oekonomiskt. I min egen källare har jag lagt ut trasmattor där jag går och jag tror det är en bra kompromiss men det är ju bara tvättstuga och sånt.

Jag har golvvärme vattenburet så det fanns liksom redan när vi la klinker. Helt suveränt och kostar inget extra (har bergvärme).

Jag har också bergvärme, i resten av huset. Men det vore intressant att veta vad det skulle kosta att värma upp källaren, och då gärna med golvvärme!

Varför inte golvvärme?

Oekonomiskt framför allt. Och så vill jag inte göra något alls som bygger på golvhöjden = minskar takhöjden. Det är tillräckligt lågt till tak som det är. :) Och jag tänker inte göra några större arbets- eller kostnadsinsatser som att bila upp golvet etc!

Jag tror att typ Bergo är ett mycket bra alternativ. Man ska inte klä in källare som inte är isolerade mot grunden pga risken för fukt så det ska helst inte vara varken tapeter, mattor eller golv i källaren.
Klinker är ju av samma material som källargrunden "sten" så det passar bra men då blir det ju som du säger kallt. Golvvärme verkar väldigt oekonomiskt. I min egen källare har jag lagt ut trasmattor där jag går och jag tror det är en bra kompromiss men det är ju bara tvättstuga och sånt.

Golvet som ligger där har gjort så i flera decennier och det finns inga tecken på fukt, mögel eller andra problem än så länge. Men det är ju ingen vettig konstruktion och rätt vad det är så har man problem i alla fall.

Det jag också funderar på är såna där plattor med plast undertill och trä ovanpå, som man monterar ihop. Lite typ BERGO, fast de är tjockare och som sagt trä överst.

Jag har också bergvärme, i resten av huset. Men det vore intressant att veta vad det skulle kosta att värma upp källaren, och då gärna med golvvärme!

Jag vet ju inte vad merkostnaden är... det var vi som borrade bergvärmen och då fanns redan vattenburna systemet så det är medräknat från början.

Hade en besiktningsman från Anticimex här i måndags, i anledning av nytecknad husförsäkring. Han blev alldeles lyrisk när han såg att jag lagt Bergoplattor i tvättstugan och sa att jag funderade på att göra likadant i gillestugan. Han tyckte det var en utmärkt idé och det lutar åt att jag faktiskt gör det. Har 10 kvm plattor liggandes i verkstan (dvs 10 lådor/förpackningar/oöppnade kartonger), det borde räcka till större delen av golvet i gillestugan. :)

Har raderat ett inlägg då det inte är tillåtet att länka till webbutiker.
(Länka till bilderna istället så går det bättre.)

/moderatorn

Oj, förlåt! Det tänkte jag inte på, var ute efter själva produkten - inte affären. Nu minns jag nog inte vad som blev raderat, men det gör inget. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka