Golvet i boxen

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 163
Sv: Golvet i boxen

ok, men det finns inget som reglerar vad golvet får vara gjort av då?
Eller om det finns något direkt olämpligt som golv?

ok, men det finns inget som reglerar vad golvet får vara gjort av då?
Eller om det finns något direkt olämpligt som golv?

Tycker du ska ringa miljö-hälsa eftersom jag har hört på flera håll att man ska gjuta golv på lösdrift allt hårt packad paddex ska vara okey ??

Mvh Mia

Man får inte använda material m.m. som hästen riskerar att skada sig på... så då är det ju en tolkningsfråga om så mycket mer än betong är tillåtet :grin:

Trä har ju en förmåga att bli rötskadat (det finns ju då dom som har fått hämta upp hästen från källarvåningen på morgonen :eek:), i synnerhet om det inte är ordentligt impregnerat med rötskyddsmedel - vilka då självklart är giftiga och man rekommenderar att barn och husdjur inte ska komma i kontakt med rötskyddsbehandlat trä.

Material som används i vanliga bostadshus tex golvspånskiva klarar för det mesta inte de krav som ställs på ett stallgolv... det ska ju hålla för att stå med uringenomdränkt strö på i flera år, hålla för sparkande och grävande hästhovar vilka ofta är broddförsedda m.m.

Det finns ju andra material som klarar lika stora påfrestningar m.m. som betong men dessa är ofta ganska dyra och används mest bara i industrilokaler.

Golv kan ju vara av grus eller liknande men då måste man nog hålla en dialog men miljö-hälsa eftersom dessa släpper igenom urin m.m. - kan ju dessutom bli ganska äckligt när jorden under är genomdränkt med urin efter några år.

Betong ger ett väldigt bra golv för rimliga pengar och det är ju därför det mest använda.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
574
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 702
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
412
Senast: warg
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka