Göra "Watermark" på bild?

C

cissiny

Göra \"Watermark\" på bild?

En till bildfråga... :) Nu har jag ju fått koll på det här med copyright-tecknet, tack :bow: :bow: :bow: men nu undrar jag hur man gör en "vattenstämpel"/"watermark" på bilden? :)
Tänkte lägga ut några bilder i hyfsad upplösning men vill ha "vattenstämpel" el dyl rakt över motivet. Man ska alltså kunna se bilderna ordentligt (och bli sugen på att köpa :p) men det ska inte vara lönt att försöka "knycka" bilden eller skriva ut den...

Visst, jag kan ju skriva rätt över bilden (typ provbild eller copyright och firmans namn) men jag tror det hade vart snyggare med "vattenstämpel". Kanske företagets logga eller dylikt? :)

Idéer?

Tack på förhand! :)

Mvh Cissi
 
Re: Göra \"Watermark\" på bild?

Det enklaste är antagligen att lägga in texten eller bilden du vill ha som watermark ovanpå i ett eget lager och göra det lagret nästan genomskinligt. (Sänk "Layer opacity" om det är på engelska)
 
Re: Göra \"Watermark\" på bild?

Har precis klurat ut hur man gör (se den nya tråden), hittade en sida på internet (idiotiskt nog sparade jag inte adressen utan skrev bara ut... :o)

Tack i alla fall! :bow: :D :bow:

Mvh Cissi
 
Re: Göra \"Watermark\" på bild?

Skriver av beskrivningen, kan ju vara till nytta för nån annan :) (på engelska iofs)

1. Open an image
2. Select the type tool
3. In the options bar, click the color swatch and set the text color to 50 % gray (HSB 0-0-50 or RGB 128-128-128).
4. Choose a fairly heavy typeface like Arial Black.
5. Type the copyright symbol or any other text you would like to use for a watermark.
6. Click the commit button to add your text.
7. Use the move tool to resize and position your text as desired. Double click to commit the changes.
8. In the layer styles palette choose Bevels from the pull down menu.
9. Click on Simple Inner.
10. Double click on the circled f symbol of the type layer in the layer palette to bring up the style settings dialog.
11. Adjust the bevel size and lightning angle until it's your liking.
12. Click OK to apply the settings.
13. In the layers palette, change the blend mode for the type layer to Hard Light.
14. If you'd like the watermark a little bit more visible, try a color value of 60% gray (HSB 0-0-60).
15. Resize the type at any time by pressing Ctrl-T.

Kanske kan hjälpa nån annan? :)

Mvh Cissi
 
Re: Göra \"Watermark\" på bild?

det brukar väl stå adressen till sidan du skrev ut det ifrån längst ner eller högst upp eller nån stans på pappret.. :confused:
 
Re: Göra \"Watermark\" på bild?

Jo, men sidan var jätterörig så jag kopierade till word innan jag skrev ut... :o :)

Men, egentligen är det ju brott mot copyrighten att nämna det här... Att kopiera hit menar jag... :o Lite pinsamt...

Mvh Cissi
 
Re: Göra \"Watermark\" på bild?

Jag tackar för att du kopierat in texten, jag behöver nämligen också veta hur man gör!
 
Re: Göra \"Watermark\" på bild?

Bra att det kunde hjälpa nån annan också! :D

Mvh Cissi
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp