Gör jag rätt eller fel?

Selmakatt

Trådstartare
Har sedan i februari gått i hästköpar-tankar.
Hästen i fråga ägs av en kompis till mej och vi har pratat om att jag skulle köpa den. Jag har ridit hästen sedan i februari, betalt skoning & försäkring, sedan i juni har jag dessutom betalt stallhyran för honom.
Hon och hennes man äger stallet där han står, så hon har ju inte haft några utgifter för honom utan istället fått in pengar för honom.
Vi har inte skrivit några som helst papper på det här.
För några veckor sedan fick jag veta att dom har det väldigt trassligt ekonomiskt och är nära konkurs. Det gjorde att jag valde att backa ifråga om köpet och förklarade det för henne. Att jag inte ville stå där helt plötsligt utan stallplats.
Hon blev väldigt arg och upprörd och menade att jag ialla fall skulle betala för dom månaderna jag har haft honom som min, men det har jag ju gjort?!
Idag kom det 2 fakturor i brevlådan - en på köpe-summan av hästen och en på hyra av häst för februari-september, 3500:-/månad.
Det är hela tiden hon som har velat att jag skulle rida honom fast att jag inte hade bestämt om jag skulle köpa honom eller ej.
Vem har rätt och vem har fel i det här fallet??
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Om ni inte avtalat om att ett köp ska ske, och när, kan jag tycka att det är lite magstarkt att skicka faktura på det! Detsamma gäller "hyra av häst". Jag menar, ska man betala hyra på en häst känner jag iaf som att man inte ska betala stallhyra, hovis osv på den utöver hyran?! Verkar vara en knepig människa....

Om du tycker att det är felaktigt, bestrid fakturan skriftligen till dem och strunta i att betala. Ha sedan is i magen och se vad som händer.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Men om du verkligen vill ha hästen så finns det väl inget som hindrar att du köper den och direkt stallar upp den någon annanstans. :)

Någon hyra ska du inte betala om något sådant inte har avtalats tidigare. Hon har det svårt ekonomiskt och hade räknat med pengar för hästen och i brist på det försöker hon skrämma dig på andra pengar.

Bestrid och betala inte, som Pialotta skrev.
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Nä, vi har inte avtal ett köp, men vi har diskuterat möjligheten. Under förutsättningen att kunna ha kvar honom i samma stall.
Hon kan inte heller ärligt erkänna att dom är tvungna att sälja anläggningen utan "ambitionen är" att ha allt kvar som vanligt.
Vad händer om jag bestrider fakturorna? Och hur gör jag?

På hennes faktura "hyra av häst" har hon dragit av stallhyra, hovis och försäkring och ändå är den så hög!
Visst hade hon räknat med pengarna, hade verkligen trott att jag skulle köpa hästen.
Vilket jag gärna oxå gjort om jag hade haft stallplats och allt hade rullat på som vanligt.
Är inte sugen på att leta ny stallplats och flytta honom då jag har mycket annat i mitt liv just nu.

Tror att hon inser att hon är illa ute då hon går omvägar när hon ser mej och plockat bort mej som vän på facebook.

Jag hoppas det är som ni säger - att hon försöker skrämma mej på pengar eftersom hon behöver dom.
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Hyrorna du betalat in syns om du loggar in på internetbanken. Bara att skriva ut, så har du bevis på att du betalat och därmed uppfyllt den muntliga överenskommelsen som jag antar att ni har/har haft (eftersom du betalat stallhyran ? ). Du har även betalt andra kostnader som ni kommit överens om (? tänker på hovslagare och försäkring).
Vad gällde överenskommelsen? Jag tänker att ni måste ju ha kommit överens om hur ni valt att lägga upp det. Var tanken att du skulle hyra hästen tills du bestämt dig angående köp, eller varför har du haft en massa utgifter för hästen? Varför har du betalat för hennes hästs uppehälle? I min värld (min erfarenhet) betalar man, om man hyr en häst, för dess kostnader + en hyra till ägaren, så just den biten tycker jag inte är konstig. Men det rimliga är ju att papper skrivs då, även om muntliga avtal gäller (nåja, åtminstone i de fall man kan bevisa något. Ord mot ord..).

Nä, historien känns en smula rörig. Jag hade bestridit fakturorna (någon annan kan nog svara bättre, men jag tror att det kan funka att skicka ett REK brev till henne där du bestrider dem).

Om jag får vara lite "elak"/kall, hade jag inte köpt den hästen (om det inte är en häst som du verkligen, verkligen vill ha. Och om det är det, borde det imo inte vara något problem att flytta honom bara det finns något stall med en ledig plats.). Att göra affärer med en människa som beter sig så som du beskriver, känns som att det kan leda till mer bekymmer/tjafs längre fram. Jag hade backat, långt bak, och gjort klart att det inte är acceptabelt. Vänner, eller ens kompisar, beter sig inte så :mad:.
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Det som låter underligast i mina öron är att hon både vill ha köpeskilling och hyra för samma häst. Med all säkerhet så griper hon efter det sista halmstrået här för att både få in pengar och bli av med en häst.
Bestrid och bestäm dig själv för om du vill köpa hästen eller som det verkar helt sluta vara i det stallet.
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Vad skönt att höra att alla verkar tycka som jag.
Ska bara kontakta en jurist först så att allt är okej med att bestrida fakturorna, vill ju inte ha det bakefter.
Det blir inget häst-köp för min del! Jättetrist, då det skulle blivit min första egna häst, men vill inte köpa av henne nu!
Det kommer garanterat fler!
Tack för era svar och för att ni är ärliga :-)
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Precis som liten skriver kan du bestrida fakturorna med REK brev och sen bara vänta ut ägaren. Smart att kontakta en jurist. Lite OT men jag och min sambo hyrde en bostad i andra hand av ett par kompisar och när vi skulle flytta ut hittade de på en massa saker vi skulle betala. Det enda vi svarade med var "vi bestrider alla era krav" och hade de gått vidare (kronofogden, inkasso) hade vi svarat samma sak tills det blivit en rättssak. De drog tillbaka alla sina krav till slut för de kom ingenstans.

Lycka till!
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Du behöver inte rekommendera fakturorna du bestrider. Dra ett diagonalt streck över hela fakturan, skriv BESTRIDS och kopiera. Skicka tillbaka originalet till henne, eller ännu bättre: lämna över personligt.

Sedan är det upp till henne att driva vidare eller lägga ner. Du lär märka vilket.
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Men varför betalade du stallhyra när det var hennes stall?
Du betalade ju försäkring o skor redan. Bad hon om stallhyra? Du har ju inte tagit den som foderhäst heller? Vilken puckad människa. :crazy:
Har ni bestämt att du skulle betala hästhyra också, annars bör du bara säga till henne att ni inte ingått ett avtal så hon borde skämmas att skicka faktura.
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

Rent juridiskt har hon nog inget att komma med om ni inte skrivit något.
Moraliskt kan det ju vara en annan sak.
Jag kan förstå att hon blir upprörd om du låtit henne tro att du skulle köpa hästen och nu backar ur, inte minst för att det är betydligt svårare att sälja häst ju närmare vintern man kommer. Hade inte du sagt att du ville köpa den hade hon kanske kunnat sålt den i våras istället.
 
Sv: Gör jag rätt eller fel?

OM du trots allt skulle ångra dig och vill köpa hästen är det extra viktigt att du, i alla fall för en tid, flyttar hästen. Står den kvar i säljarens stall och det blir konkurs kommer det annars att anses att du inte tagit hästen i besittning och då ingår den i konkursboet. Visserligen har säljaren då en skuld till dej för den olevererade hästen, men det kommer förmodligen att bli svårt att få tillbaka några pengar. Hur länge du behöver ha hästen någon annanstans är inte reglerat, jag har sett uppgifter på både en vecka och en månad.

Det skulle även kunna bli problem om man anser att du fått köpa hästen till ett anmärkningsvärt lågt pris.

Du skriver att du fått två fakturor, en på köp och en på hyra. Kan det möjligen vara så att din (fd?) kompis menar att du ska betala en av dem?
 

Liknande trådar

R
Ekonomi & Juridik Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar. Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och...
2
Svar
35
· Visningar
5 016
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Jag sitter med så jäkla jobbiga tankar just nu om mav hjärtat säger angående försäljningen och vad jag egentligen vill. Köpte min...
Svar
6
· Visningar
1 917
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 195
Senast: Kakis
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 030
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp