Godkänd skakelbredd för dressyr tävling av shettis

pelhamtygel

Trådstartare
Hur breda få skaklarna vara baktill på en tävlingsvagn?

Har äntligen fått hem min nya vagn som är 110 cm i spårvidd, alltså godkänd att tävla i dom lägre klasserna i dressyr för shettis. Problemet jag har nu är dessa skaklar. Bakredelen på dom är fästa och går att ändra i höjd men inte bredd, främre delen är rörlig och man kan ändra bredden. När jag kör minstingen får jag fästa dom på minsta bredden. detta gör att bakredelen av skaklarna blir mkt bredare än främre delen, min fråga är vad som är godkänt att komma till start med?

Sv: Godkänd skakelbredd för dressyr tävling av shettis

Jag som trodde spårvidden skulle vara minst 125, där ser man :idea:

I mina öron låter det som att det är precis som det ska vara. :) Främre delen av skaklarna måste ju vara smalare än den bakre delen, du kan inte ha lika breda skaklar hela vägen. Till den lilla ponnyn måste du givetvis ha ännu smalare där fram, medan det där bak fortfarande är lika brett. Så blir det ju och så ska det också vara, det är bara bra att hästen har gott om plats där bak. Då får den bättre plats att röra sig i vändningar o.s.v.

I nya TR 2013 så är vagnsbredden fri när man tävlar debutant. Så du får tävla alla tre grenar i debutant med vilken vagnsbredd som helst. Däremot behöver du 125cm om du vill börja tävla LA/Lätt klass som är nästa klass efter debutant. Debutant är bara clearround.

Angående skaklarna, är jag inte riktigt med på hur du menar men det finns inga krav där, det är bara vagnsbredden man går på.

Vill du läsa på mer om vad som gäller kan du göra det i TR
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_22172/cf_559/TR%20V_2012_korr-Sista.PDF

Fast 125 måste det ju vara på nat lätt, Msv och elit inte på lokal lätt eller har jag helt fått det om bakfoten, :) klassas lok lätt som clear round?

Vad är skillnaden på nat och lok?

Kopia från tr

Lok lätt klass D+M+P
Minsta spårvidd
Elit msv/svår klass/SM D+P Häst
Minsta spårvidd

A-D ponny enbet/tandem Alla övriga anspänningar
110 cm 120 cm
Fyrspann
158 cm

Nat lätt/msv klass D+P+M
Par
148 cm

Alla kategorier och anspänningar
125 cm
Elit msv/svår klass/SM D+P
Enbet/Tandem
138 cm

Ponny
138 cm
Elit msv/svår klass /SM D+P
Elit msv/svår klass /SM M Häst
Alla kategorier och anspänningar
125 cm

A ponny enbet
125 cm

Det finns bara debutant/LB, Lätt/LA, medelsvår och svår numera som klass indelning.

I Debutant/LB så är det fri vagnsbredd och sen är det 125.

Det du klistrade in måste komma från förra TR för varken vagnsbredder eller klasser stämmer.

Senast ändrad:

Aha, då förstår jag :) Jag får börja på debutant, jag har ju inte kommit till någon start än, men mitt mål är ju att jag ska våga :) finns det någon Max antal starter men får göra i debut?

Det finns inget max antal starter du får göra i debutant. Det enda som gäller är att få starta lätt klass så behövs två godkända debutant och när ett ekipage har genomfört två fullständiga tävlingar i medelsvår med max 80 straff i dressyren då får man inte längre starta debutant, men det vill man nog inte då ;-)

Kul att du vill börja tävla, lycka till!

Okej jag tackar jätte mycket :)
Såg att rks bruka anordna körtävlingar där spårvidd inte hade någon betydelse, får testa mig fram :) Men spanade in en vagn på westerdal ifall jag skulle klättra mig uppåt, men som sakt har ju inte kommit till start ännu :crazy:

Men det är ju skönt att skakelbredden inte har så stor betydelse, dock tycker jag det är lite trist att dom ändrar tr, köpte nuvarande vagn förra året i tron om att starta dom lättare klasserna, med det får bli debut ett tag :) Dom kanske hinner ändra innan jag vågat ta mig till start xD

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·
Körning Hur mycket ska en maratonvagn för enbet resp par väga för shettis om den ska vara godkänd? Går det att använda samma vagn till både...
Svar
14
· Visningar
3 680
Senast: Anna_
·
S
Körning Hejsan Jag äger en shettis sedan 5 år tillbaks. Jag är helt såld i körning och lärt min ponny allt själv då han inte var inkörd när jag...
Svar
2
· Visningar
2 091
Senast: Gatsby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama