Godis att slicka på?

finapina

Trådstartare
Är det ngn här som testat dendär Tastie - grejen från H---s. Alltså hästgodiset hästen ska slicka på? Är den värd pengarna? Vilken smak har varit poppis eller inte poppis?

Sv: Godis att slicka på?

Jag har testat nåt liknande. Min häst slickade inte, han lyckades glufsa i sig den på ca 10 minuter.

Testade någon sådan fast även med boll som Hööks hade förut. Gick åt väldigt fort. Bollen ville hästen inte leka med heller. Hah.

Jag har haft en lik it till min ponny, men slängde den efter typ 3 år.. ponnyn var inte alls intresserad av den.. Hästarna i förra stallet fick nån godis som var i en burk med olika smaker. Det var typ 80% socker i, så dom gillade det. Men blev väldigt naffsiga efteråt.

Har testat ngt liknande på mina hästar. En av dom gillade de skarpt och käkade upp det på mindre än en dag, medans dom andra bara tittar på det.

min häst slickade på den en gång och rörde sen den aldrig mer.. och efter nån vecka så fick en annan häst i stallet den och då var den borta dagen efter.. :P

Har lik it till min eksemhäst som står inne mycket, en shettis o den har vart väldigt uppskattad. En kombinerad boll med en stor slicksten längst upp i separat behållare och två små på var sida bollen. De på sidorna är betydligt svårare att äta upp så tar längre tid innan de går åt, men banan är nog favoritsmaken;) tror ju dock inte det är så nyttigt för hästen så sätter inte i nya stenar särskilt ofta. Viktigt att bollen inte kan komma i kontakt med någon vägg där den ska hänga.

Är det ngn här som testat dendär Tastie - grejen från H---s. Alltså hästgodiset hästen ska slicka på? Är den värd pengarna? Vilken smak har varit poppis eller inte poppis?

inte värt pengarna min kille tog stora tuggor av den och den tog slut på en vecka:mad:

Jag använder den endast vid sadling av min häst med sadeltvång (lägger den i krubban så får hon slicka under tiden). Hon fullkomligt älskar den och den distraherar henne från det otäcka och gör sadlingen till en mer behaglig upplevelse. Skulle aldrig använda den för vitaminintaget som jag har sett vissa gör O_o Som sagt den innehåller 1/3 rent socker så nyttig är den inte iaf.. :meh:

Min häst fick en lick it, först var den helt ointressant, men sen när jag satte den bredvid saltstenen så försvann den på en natt.
Så den uppskattades väldigt mycket, men får nog sätta den i en riktig hållare/leksak så det blir svårare att gluffsa i sig den :).

Tänker sätta den i transporten :).

kl

Jag förstår inte varför man ger en häst fri tillgång till sådant? Det är ju bara socker i stort sett :meh:

Grannen använder det när hon verkar unghästarna, som tillfällig muta. Det är dock inget jag själv skulle ge mina hästar.

Förstår inte heller varför man skulle ge fri tillgång på en sånhär?? Av vilken anledning? Knappast nyttigt. Godis ger man väl som belöning, eller ger folk fri tillgång på äpplen, morötter, sockerbitar etc också?

Tja min häst fick typ 1kg morötter om dagen, om det är fri tillgång vet jag inte men folk brukade tycka att det var mycket! :p:p

Sen fick hon dock nästan aldrig äpplen eller rent socker i form av sockerbitar heller! (Fick äta några sockerbitan efter att vi hade bokat för att ta bort henne, men inte dessförinnan)

Brukar använda det som distraktion när veterinären kommer och ska göra något obehagligt. Funkar för det mesta bra.
Skulle inte kunna lämna inne i boxen, hästen skulle äta upp det på nolltid.

1kg morötter är inte fri tillgång. Skulle du lämna en säck med 20kg morötter eller äpplen i boxen? Eller en ask sockerbitar?

Jag köpte en Likits-hållare och ett par Likits-stenar när jag skulle köra en lång resa med färjetransporter och dylikt, för att hästen skulle få roa sig med det i transporten och inte bara mumsa hö hela tiden. Han var ointresserad... Just de stenarna var nog saltbaserade. Sockerbaserade stenar har jag inte köpt, för det verkar ju som något de kan glufsa i sig rakt av.

Jag tycker att Snak-a-Ball är en bättre "leksak" om man vill sysselsätta hästen länge. Det är en boll med hål som man kan ha antingen för att ge torrt kraftfoder i, eller t ex morotsbitar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Sånger som du hatar
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur