LovingLife

Trådstartare
Hur många veganer har vi här på buke? Jag själv har varit vegetarian sedan 12 års ålder men funderar nu skarpt på att gå över till den veganska dieten. ..Finns dock lite funderingar kring detta
Så, Veganer;
- Varför blev du vegan?
- Vad består din diet av?
- Hur ser du till att få i dig alla näringsämnen?(vilka är de viktigaste produkterna att ha hemma för att se till att du får i dig allt du behöver?)
- Anser du att du mår bättre kroppsligt av att äta vegansk kost?
- Känner du att du riskerar att inte få i dig allt du behöver?
- Soja, hur ser du på skadligheten i detta?(fertilitet, skövling av regnskogar)(?) Det sistnämnda tänker jag dock att den största delen av sojaodlingen snarare går till djurfoder, am I right or wrong..?

Blev lite "sterilt" med frågorna ovan, men ju mer du berättar desto roligare! Gärna tips om inspiration, youtube-klipp eller böcker också.:)
 
Jag är vegan, dock inte superstrikt. Äter helt vegetabiliskt och försöker leva veganskt men det händer att jag köper produkter som innehåller bivax (t.ex. mitt läppbalsam gör det) eller ett klädesplagg som har en lapp i skinn på sig etc. Det är svårt att göra alla val rätt tycker jag, det är klädesplagget som har en liten lapp i skinn kan vara schysst producerat för både människor och miljö. När jag köper grejer tänker jag på människornas arbetsförhållanden, påverkan på miljö, det ska helst vara helt veganskt, det ska passa mig och jag ska tycka det är bra/fint/praktiskt och jag ska dessutom ha råd att köpa det.

- Varför blev du vegan?
För djurens skull, eller snarare för att jag inte riktigt kan leva med mig själv om jag stöttar saker som jag tycker är hemska. Jag vill i alla fall göra vad jag kan för att inte göra det.

- Vad består din diet av?
Eh, allt vegetabiliskt typ?

- Hur ser du till att få i dig alla näringsämnen?(vilka är de viktigaste produkterna att ha hemma för att se till att du får i dig allt du behöver?)
Det man måste äta tillskott av är B12, jag fick brist redan när jag var laktoveg trots att jag åt tillskott så jag får sprutor nu (bristen hade alltså inget med kosthållningen att göra utan beror på att jag inte tar upp B12 som man ska). D-vitamin bör väl de flesta äta i det här landet under vintern men kanske extra viktigt om man äter vegetabiliskt (D2 är vegetabiliskt, D3 är det inte förutom Vitashines). Algolja ibland för omega 3. Bjäst äter jag också men det är mest för att jag använder det när jag gör ost. Matmässigt tänker jag inte direkt på vad jag äter, jag äter varierat och lagar mat (dvs lever inte på typ snabbmat och färdigrätter).

- Anser du att du mår bättre kroppsligt av att äta vegansk kost?
Svårt att svara på, har varit laktovegetarian sen jag var 8 år (är 28 nu) och har ätit helt vegetabiliskt i perioder (nu sen i våras). Märker ingen skillnad. Men när jag varit laktoveg så är de enda mjölkprodukterna jag ätit typ ost och mjölkchoklad, så jag har inte ätit så mycket mjölk då heller.

- Känner du att du riskerar att inte få i dig allt du behöver?
Nej.

- Soja, hur ser du på skadligheten i detta?(fertilitet, skövling av regnskogar)(?) Det sistnämnda tänker jag dock att den största delen av sojaodlingen snarare går till djurfoder, am I right or wrong..?

http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/
Jag lever inte på soja, men jag är inte rädd för soja. Jag är noga med var sojan jag köper kommer ifrån. Och ja, du har rätt.

Kolla in facebookgrupper om du inte gjort det, t.ex. "Veganer i Sverige".
 
Kan börja med att säga att jag lever inte som vegan, utan det är bara kosten som är vegansk.

- Varför blev du vegan?
Har varit vegetarian i 9 år, men blev sedan överkänslig mot mjölk och ägg, så då blev det en övergång till vegansk kost. Har ätit veganskt i 4 år nu.
- Vad består din diet av?
Jag är rätt lat, så det blir en del helfabrikat av soja eller veteprotein. Utöver det så blir det mycket broccoli och spenat och andra grönsaker, så ofta som möjligt i säsong eller ekologiskt. Äter ofta linser och kikärtor i olika format också, inte lika förtjust i bönor. En del kolhydrater som mathavre, och svart och rött ris blir det också. Sedan är det mycket onödigt, som glass och chips också såklart:)
- Hur ser du till att få i dig alla näringsämnen?(vilka är de viktigaste produkterna att ha hemma för att se till att du får i dig allt du behöver?)
Jag har gjort regelbundna tester en gång om året för att se att mina värden är okej, och hittills har jag legat högt på det mesta, förutom D-vitamin. Äter inga tillskott, för de glömmer jag bara ta.
- Anser du att du mår bättre kroppsligt av att äta vegansk kost?
Kan inte påstå att det är så stor skillnad mot när jag åt vegetariskt, hur jag mådde när jag åt kött kommer jag knappt ihåg.
- Känner du att du riskerar att inte få i dig allt du behöver?
Nej, inte alls.
- Soja, hur ser du på skadligheten i detta?(fertilitet, skövling av regnskogar)(?) Det sistnämnda tänker jag dock att den största delen av sojaodlingen snarare går till djurfoder, am I right or wrong..?
Jag har inga problem med soja, men försöker väl alternera med havreprodukter för att jämna ut lite. Tycker det är viktigare att försöka undvika palmoljan som företag envisas med att stoppa i vegetabiliska produkter...
 
Tack för svar, kul att höra lite. :)
På tal om palmolja, så kom jag även att tänka på margarin, jag har undvikit detta länge då processen för att tillverka detta är ganska onaturlig och kräver en massa extra tillsatser för att få till konsistens och färg, finns det något rakt motsvarande alternativ där?
 
Tack för svar, kul att höra lite. :)
På tal om palmolja, så kom jag även att tänka på margarin, jag har undvikit detta länge då processen för att tillverka detta är ganska onaturlig och kräver en massa extra tillsatser för att få till konsistens och färg, finns det något rakt motsvarande alternativ där?
Jag brukar steka i kokosolja, idag finns det även kokosolja där mycket av smaken tagits bort om en har problem med den. Annars är det mer andra vegetabiliska oljor, använder inte fett i fast form så ofta.
 
Vegan sedan 4 år. Innan dess laktoovo vegetarian i ett år :)

- Etiska skäl är mitt drivande. Hälsa och miljö är en bonus.

- Svårt att svara exakt vad dieten består av. Idag burgare. Igår sallad. I förrgår falafelrulle. Ofta lasagne, enchiladas, färssås, soppor och grytor.

- Jag tar för enkelhetens skull tillskott. Då kan jag äta enformigt om jag känner för det. I perioder när jag sköter maten tar jag inga tillskott. B12 berikad växtdryck. Alltid D-vitamin alla månader som innehåller bokstaven r.

- Ja. Mindre hormonella problem. Mindre smärta i leder och rygg. Mindre migrän. Mycket mindre sjuk :)

- Absolut inte, varken i perioder när jag kompletterar med tillskott eller när jag sköter maten.

- Du har helt rätt angående sojan. Och sojan som går till livsmedel för människor är nästan alltid producerad i Europa, därmed inge regnskogsskövling. Är inte rädd för hormoner. Jämför bara med kalvmat som en stor del av befolkningen glatt häller i sig, som är till för att få en kalv att växa hundratals kilo på kort tid :)

Angående palmoljan så är det bara att steka i annan olja. Att göra fast margarin själv hemma är superlätt.
 
Tipsar om facebookgruppen 'Vad äter du för veganmat idag?' för inspiration :)

Tal på youtube:
Gary Yourofsky - Best speech you will ever hear
Philip Wollen - Animals should be off the menu

Dokumentärerna:
Earthlings- Finns på deras hemsida
Cowspiracy - Finns på netflix
Forks over knifes

Är det jag kommer på nu :)
Varning på earthlings, starka scener.
 
Ang. margarinet så tänkte jag främst för bakning, då det är ett stort intresse för mig, men jag har alltid undvikt margarin och tagit smör istället. bexx, hur gör du eget smör..? :)

Åh, perfect! Earthlings har jag inte sett, inte heller Philip Wollen, får kolla upp det!.. :)
 
Jag kör på det här receptet:

Ingredienser:
75 gram kokosfett
1,25 dl rapsolja
1,25 dl havregrädde
1 tsk salt (jag vill ha ganska salt smör, minska saltmängden om du vill ha mer neutral smak)

Gör så här:
Blanda grädde och salt
Smält kokosfettet och ta från plattan så snart det smält!
Mixa ner kokosfett och rapsoljan i grädden
Låt stelna i kylen

Tycker det blir perfekt :)
 
Tack för svar, kul att höra lite. :)
På tal om palmolja, så kom jag även att tänka på margarin, jag har undvikit detta länge då processen för att tillverka detta är ganska onaturlig och kräver en massa extra tillsatser för att få till konsistens och färg, finns det något rakt motsvarande alternativ där?

Det är väl ganska onaturligt att sitta framför en dator/surfplatta/mobil också ;) Vad är det för tillsatser du menar? Tillsatser behöver inte vara dåligt och naturligt behöver inte vara bra.
 
Gary Yourofsky - Best speech you will ever hear

Har inte lyssnat på just det klippet (och vill inte heller göra det) men om man tipsar om Gary så tycker jag man bör nämna att han har jävligt obehagliga åsikter (rasistiska, sexistiska bl.a.).
 
Har inte lyssnat på just det klippet (och vill inte heller göra det) men om man tipsar om Gary så tycker jag man bör nämna att han har jävligt obehagliga åsikter (rasistiska, sexistiska bl.a.).

Absolut, du har rätt. Han har många pissiga åsikter. Men inom ämnet veganism och djurrätt så är han bra. Jag rekommenderar många olika människor inom olika ämnen, och med många av dem har jag ingen aning om hur de står inom andra åsikter. Bara för att jag rekommenderar hans tal om veganism så betyder inte det att jag säger att han är en bra människa. Och det talet innehåller varken rasism eller sexism :)
Men som sagt, du har helt rätt! :)
 
Absolut, du har rätt. Han har många pissiga åsikter. Men inom ämnet veganism och djurrätt så är han bra. Jag rekommenderar många olika människor inom olika ämnen, och med många av dem har jag ingen aning om hur de står inom andra åsikter. Bara för att jag rekommenderar hans tal om veganism så betyder inte det att jag säger att han är en bra människa. Och det talet innehåller varken rasism eller sexism :)
Men som sagt, du har helt rätt! :)

Jo, alltså jag rekommenderar också olika människor utan att ha koll på deras åsikter men Gary är ju ganska extrem. Tyvärr ger han "veganhatarna" vatten på sin kvarn (eftersom en del inte tycks fatta att alla veganer inte är likadana). Om jag vill länka till någon som för fram ett budskap skulle jag hellre välja nån som inte tycker att kvinnor ska våldtas, säger "fuck human rights" och sprider helt vidrig rasistisk propaganda.
 
Jo, alltså jag rekommenderar också olika människor utan att ha koll på deras åsikter men Gary är ju ganska extrem. Tyvärr ger han "veganhatarna" vatten på sin kvarn (eftersom en del inte tycks fatta att alla veganer inte är likadana). Om jag vill länka till någon som för fram ett budskap skulle jag hellre välja nån som inte tycker att kvinnor ska våldtas, säger "fuck human rights" och sprider helt vidrig rasistisk propaganda.

Jag läser och tar in det du skriver :)
 
Är inte vegan än, men svarar ändå :) Äter för tillfället helvegetariskt (inga ägg och ingen mjölk) i den mån det går (bor hemma hos föräldrarna och det kan hända att jag smakar på något som mamma haft smör/grädde/ägg i, dock inget kött/fågel/fisk), försöker dock att hålla nere på alla animaliska produkter.

- Varför blev du vegan?
Är som sagt inte vegan än, men är på väg åt det hållet. Vill inte kalla mig vegan förrän jag anammat livsstilen (viktigt att skilja på kosten = vegetarian och livsstilen = vegan). Övergick till en helvegetarisk kost pga hälsofördelarna.

- Vad består din diet av?
Massvis av frukt (lutar mer och mer mot frukterian), grönsaker, pasta, ris, potatis. Ibland blir det "fejkkött" när jag känner för det, men det är sällan. Lättaste svaret är att jag äter vad jag känner för.

- Hur ser du till att få i dig alla näringsämnen?(vilka är de viktigaste produkterna att ha hemma för att se till att du får i dig allt du behöver?)
Håller inte någon koll på det där… Känner efter hur kroppen mår och går helt enkelt på känsla. Cronometer.com är en riktigt bra sida om man orkar hålla koll på mängderna man ätit samt att fylla i dem, gjorde det några veckor i början och har någorlunda koll på vad jag får i mig.

- Anser du att du mår bättre kroppsligt av att äta vegansk kost?
Ja! Har gått ner i vikt, orkar mer, klarare i huvudet, bättre hy, andas lättare (inte täppt i näsan längre), osv…

- Känner du att du riskerar att inte få i dig allt du behöver?
Nej, så länge jag lyssnar på min kropp tror jag inte det är några problem. Det enda skulle väl vara D-vitamin under vintern och B12 (som ofta felaktigt kopplas till vegetarianer och veganer när majoriteten av de med B12-brist är köttätare). Skulle jag märka att allt inte står helt rätt till så får jag kolla upp det och åtgärda det då.

- Soja, hur ser du på skadligheten i detta?(fertilitet, skövling av regnskogar)(?) Det sistnämnda tänker jag dock att den största delen av sojaodlingen snarare går till djurfoder, am I right or wrong..?

Det är så sällan som jag äter sojaprodukter så när jag väl gör det så unnar jag mig det utan skuldkänslor. Och ja, det stämmer att största delen av sojaodlingen går till djurfoder.
 
- Känner du att du riskerar att inte få i dig allt du behöver?
Nej, så länge jag lyssnar på min kropp tror jag inte det är några problem. Det enda skulle väl vara D-vitamin under vintern och B12 (som ofta felaktigt kopplas till vegetarianer och veganer när majoriteten av de med B12-brist är köttätare). Skulle jag märka att allt inte står helt rätt till så får jag kolla upp det och åtgärda det då.

Om majoriteten som får B12-brist äter kött så beror det på att majoriteten äter kött. Det är ju bara 4-6 % ungefär som äter helvegetariskt, så det är inte så konstigt att majoriteten med brist är blandkostare. Fakta är ju att man måste ta tillskott om man äter helvegetariskt (även om "lagret" man har ofta räcker ett tag), sen om tillskottet sker genom berikade produkter (t.ex. havredryck med tillsatt B12) eller genom en tablett är väl smaksak. Om man ska nöja sig med berikade produkter krävs dock en del eftertanke och beräkning, själv skulle jag inte orka hålla på med det och inte heller vilja förlita mig på det.
 
- Varför blev du vegan?
Jag blev vegetarian när jag var 13 eller 14 tror jag och efter några år blev jag vegan för att det kändes som en naturlig utveckling. Att inte äta kött men tex dricka mjölk kändes väldigt motsägelsefullt. Jag blev vegetarian av djurrätts- samt miljöskäl och det är även därför jag är vegan. Min veganism har dock svackat några gånger under åren i perioder när jag mått sämre och kanske inte orkat prioritera mat i den utsträckningen som krävs för att ha en hyfsat balanserad kost.

- Vad består din diet av?
Oj, allt möjligt.. Bönor, linser, grönsaker av olika slag, nötter, frön, nudlar, tofu, ibland lite olika "köttsubstitut" (oumph! och anammas frysta varor tex), soja/havre/nötmjölk, havregrädde/fraiche, majonnäääs, chips och stora mängder glass. :D

- Hur ser du till att få i dig alla näringsämnen?(vilka är de viktigaste produkterna att ha hemma för att se till att du får i dig allt du behöver?)
Genom en varierad kost! Äter även b12-tillskott samt d-vitamin.

- Anser du att du mår bättre kroppsligt av att äta vegansk kost?
Så vitt jag vet mår jag bra :D

- Känner du att du riskerar att inte få i dig allt du behöver?
Njeaae.. tveksamt svar, jag har perioder helt utan matlust och då är det såklart svårt att få i sig allt. Men det gäller ju oavsett vad man nu har för kosthållning så det är inte pga veganismen.

- Soja, hur ser du på skadligheten i detta?(fertilitet, skövling av regnskogar)(?) Det sistnämnda tänker jag dock att den största delen av sojaodlingen snarare går till djurfoder, am I right or wrong..?

Inget jag tänker nämnvärt mycket på faktiskt.. det mesta, precis som du säger, går till djurfoder. Ibland får jag höra att det är oetiskt att vara vegan eftersom allt soja jag äter skövlar regnskogar, folk som är köttätare verkar inte alltid förstå att dom förmooodligen förbrukar betydligt mer soja än jag.
Och det där med fertiliteten vet jag faktiskt inget om, jag gillar inte barn så är inget jag oroar mig för. :p




När jag var yngre var jag väldigt mycket hårdare mot mig själv vilket resulterade i att jag inte orkade vara vegan, idag kan jag känna att det inte är någon big deal om det blir fel ibland..
Tex om man råkar köpa ett klädesplagg som visar sig ha detaljer i äkta läder, eller råkar köpa fel sorts snacks för att man är förvirrad/glömmer dubbelkolla i mataffären. Och det är helt okej att man känner att man har en liten svacka, eller att man råkar äta "fel" mat utomlands för att man inte förstår menyn eller kan göra sig förstådd.

Det är trots allt mitt personliga val att vara vegan, och jag gör så gott jag kan helt enkelt. Idag kan jag ibland även köpa kläder med både skinn och ull second hand, det gjorde jag inte förr. Men då är det sådant jag vet att jag kommer ha användning av länge, inte slit och släng-saker. Var och en får känna efter vad som känns okej, det viktigaste är att man gör det man kan och orkar!
 
- Varför blev du vegan?
Varit lakto-ovo samt demi-vegetarian i större delen av mitt liv (gått lite fram och tillbaka). Började sedan äta kyckling under gymnasiet och hade därefter något år då jag även åt kött. Efter min käkoperation gick jag över till veganskt. Jag kan inte med att äta något som jag inte själv kunnat göra en bedömning av om det haft det bra eller inte. Och majoriteten av djuren har det ju inte bra. Har utöver det också ett miljötänk i grunden. Jag mår även bättre både psykiskt och fysiskt av att utesluta animalier ur min kost, det finns det ingen tvekan om. Jag presterar bättre på gymmet, sover bättre, orkar mer, är piggare, huden är friskare etc.


- Vad består din diet av?
Jag äter mycket frukt och grönsaker. Zucchini, avokado, champinjoner och rödlök är några favoriter. Äter också bisarrt mycket falafel, för det är typ det bästa jag vet! Couscous, bulgur, linser, bönor m.m. går också åt. Köper en del färdigprodukter (typ anammas schnitzel) för att ha hemma i frysen om jag inte orkar laga mat från grunden. Ajvar, sweet chili-sås och olika mejerifria tomatsåser går också åt!
Steker jag är det olivolja som gäller, jag använder inte margarin. Oatlys havremjölk (och chokladmjölk höhö) går åt hemma hos mig också!

- Hur ser du till att få i dig alla näringsämnen?(vilka är de viktigaste produkterna att ha hemma för att se till att du får i dig allt du behöver?)
Varierat intag. Lev inte på delicatobollar! ;)

- Anser du att du mår bättre kroppsligt av att äta vegansk kost?
Mycket!

- Känner du att du riskerar att inte få i dig allt du behöver?
Nej, jag har betydligt bättre kosthållning nu än vad jag haft under mina köttperioder, så jag hade nog varit mer orolig för mina värden som köttätare.

- Soja, hur ser du på skadligheten i detta?(fertilitet, skövling av regnskogar)(?) Det sistnämnda tänker jag dock att den största delen av sojaodlingen snarare går till djurfoder, am I right or wrong..?
Jag äter inte supermycket sojaprodukter, men med tanke på att största delen går till djurfoder så har jag inte dåligt samvete för den lilla mängd jag får i mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp