Gnager på träd och stubbar!

M

malin~alenstal

Nu har jag ett stort problem som jag hemskt gärna vill ha hjälp med.
Min häst (halvblodssto 18 år) som går på sommarbete i en stor hage med massvis av gräs, äter på alla träd, stubbar och rötter hon kommer åt. På grund av detta är hon konstant svullen bakom ganscherna. Det har blivit bättre sedan hon fick komma ut i sommarhagen och äta gräs, men hon fortsätter att äta bark och liknande. Nu börjar jag misstänka att hon har någon brist, hörde att det kunde vara kopparbrist, men efter lite efterforskning har jag blivit misstänksam.
Snälla! Om du vet någonting, eller har en fundering, dela med dig för jag börjar bli riktigt orolig!

(För övrigt är hon frisk som vanligt, allmäntillståndet är bra.)

Tack! / Malin

Sv: Gnager på träd och stubbar!

Mina hästar brukar börja gnaga på trä då dom har mask. Mitt tips är att du tar ett träckprov.

våra håller alltid på sådär, men de är hur friska som helst!

men jag har faktikt aldrig hört att de blir svullna bakom ganacherna för det.. :crazy: jag är kanske lite bakom flötet så att säga.. :p

Ger du henne mineraler? Erbjud mineraler och salt hela betesperioden, det låter som att det fattas henne något. Träckprov är väl också bra som någon tidigare nämnt i tråden

Senast ändrad:

Nu har jag ett stort problem som jag hemskt gärna vill ha hjälp med.
Min häst (halvblodssto 18 år) som går på sommarbete i en stor hage med massvis av gräs, äter på alla träd, stubbar och rötter hon kommer åt. På grund av detta är hon konstant svullen bakom ganscherna. Det har blivit bättre sedan hon fick komma ut i sommarhagen och äta gräs, men hon fortsätter att äta bark och liknande. Nu börjar jag misstänka att hon har någon brist, hörde att det kunde vara kopparbrist, men efter lite efterforskning har jag blivit misstänksam.
Snälla! Om du vet någonting, eller har en fundering, dela med dig för jag börjar bli riktigt orolig!

(För övrigt är hon frisk som vanligt, allmäntillståndet är bra.)

Tack! / Malin

precis som du skrev själv så tänkte jag med på kopparbrist

Hon är nyligen avmaskad och har gjort träckprov för inte så länge sedn, så det kan inte vara felet. hon har fri tillgång till saltsten i hagen, ska börja ge henne de vanliga mineralerna igen. Tror dock inte att det hjälper eftersom hon har hållit på så här hela våren trots mineraler. Det med kopparbrist är väl det mest lovande för tillfället, men jag skulle vilja veta vad koppar egentligen gör, vad det fyller för funktion så att säga. Någon som vet mer?

Tack för svaren!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka