Glukosamin

B

Bella_Bus

Jag har läst vad många har svarat ang. glukosamin.
Den ena har sagt att det är bra och tävlingshästar får det medan den andra säger att glukosamin är doping....

Vad är det som gäller? Om man ger sin häst glukosamin och tävlar klassas det då som att hästen är dopad?

Jag känner flera som ger sina tävlingshästar glukosamin så.....hmm...

Sv: Glukosamin

Hmm.. naa, doping skulle man väl inte direkt kalla det.. Glukosamin används ju mer som ett hälsomedel som är bra för lederna..
Prestationshöjare i den bemärkelsen är det ju inte..

det råknas inte som doping om man köper det i den form mängd som finns i tillskottsfoder iaf,min häst år det numera efter rekomendation av vetrinären

I så fall begår åtskilliga kliniker lagbrott, som säljer Glucosamin samt till råga på eländet rekommenderar det också. Skäms på sig.;)

Boj skrev:
I så fall begår åtskilliga kliniker lagbrott, som säljer Glucosamin samt till råga på eländet rekommenderar det också. Skäms på sig.;)
Där har du nog rätt :bow:
Vore konstigt om det vore doping om de säljer glukosamin i foderbutiker hursomhelst? :crazy:

Arsozah skrev:
Där har du nog rätt :bow:
Vore konstigt om det vore doping om de säljer glukosamin i foderbutiker hursomhelst? :crazy:

Man får aldig aldrig lita på en foderförsäljare, för se de har rätt att sälja och du har rätt att använda. Men du har skyldigheten att ta reda på vad som har tävlingskarens och inte, man kan använda sig av STC:s sida. Där står vad som gäller för olika preparat, jag har dock inte hittat något på glucosamin. Å andra sidan, så använder merparten av hoppeliten det på sina hästar som regelbundet testats i dopingsyfte.

Boj skrev:
Å andra sidan, så använder merparten av hoppeliten det på sina hästar som regelbundet testats i dopingsyfte.
Och du är alldeles säker på att de använder det?

Arsozah skrev:
Och du är alldeles säker på att de använder det?

Slå namnet Flexijoint, så kommer det att drälla av namn som använder detta preparat. Innehåller bl a Glucosamin samt Chondroitin.

Boj skrev:

Jaa, jag tänkte väll det! Annars hade man blivit lite fundersam eftersom att många kända hoppryttare ger det till sina hästar regelbundet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar